شهریار تبریز/آذر کریمزاده: کلانشهر هوشمند نیس با توسعه اکوسیستم دیجیتال خود و با افزایش مراکز تحقیق و توسعه، این پویایی را در پیش گرفته است.
دره زیست محیطی نیس در کانون توجه
نیس از ۶ قطب رقابتی تشکیل شده است که در سطح ملی و بین المللی و همچنین یک اکوسیستم کارآمد اختصاص یافته به تحقیق و آزمایش با خدمات نوآورانه است. دشتِ وار که از لحاظ تاریخی به دشت کشاورزی نیس معروف است، به دره زیست محیطی تبدیل میشود. این پروژه برچسب "عملیات منافع ملی" را دریافت کرده است.
دره زیستمحیطی نیس برای تبدیل شدن به یک آزمایشگاه تحقیقاتی شهری در خدمت توسعه پایدار گسترده شده است. این قلمرو همچنین میزبان مرکز نوآوری شهر هوشمند است که نام خود را به خوبی یدک میکشد: یک پلتفرم واقعی مشارکتی که از نقش آفرینان عمومی/خصوصی قلمرو با هدف تحقیق و نوآوری شهری به معنای وسیع در زمینه پویایی، انرژی، توسعه پایدار و غیره استقبال میکند. دره زیست محیطی با ۱۰۰۰۰ هکتار اختراع مجدد و کارگاههایی است که باید بین سال های ۲۰۳۰ تا ۲۰۳۲ تکمیل شود.
اما این همه ماجرا نیست. منطقه بوم گردی لادیگ که در مجاورت سن-مارتین دو وار طراحی شده است، بخشی از عملیات دره زیستمحیطی است. هدف آن افزایش اشتغال محلی و همچنین توسعه چالشهای اصلی برنامهریزی شهری از جمله : مرکز حملونقل چندوجهی، سبزینگی شهری و تنوع زیستی، انتشار کنترلشده کربن و غیره است.
قطب فناوری شهری نیس- مریدا به عنوان یک کاتالیزور شهری تعریف شده است و به تحقیق و توسعه در بخش سلامت، محیط زیست و رشد سبز اختصاص دارد. تقریباً قطب اولویت طرح دره زیستمحیطی است که در ۲۰۰ هکتار با تحویل به صورت گروهی گسترش مییابد.
ابتکارات شهری: پویایی در نیس
از بیش از ۲۲۰ هزار تردد و جابجایی در شبکه نیس، همه ساله ۴۰ درصد آن با تراموا انجام میشود. اما شهر از داشتن نوآورانهترین زیرساختهای تحرک سبز فاصله زیادی دارد و بنابراین باید دو برابر بیشتر کار کند. شهر نیس خط ۲ تراموا خود را توسعه داده که با انجام این کار، این کلانشهر امکان کاهش ترافیک جاده های اطراف را بیش از ۵ درصد فراهم کرده است.
کیلومترها از جاده آزاد شده برای اجرای پوشش گیاهی، مسیرهای دوچرخه سواری و تفرجگاه های سبز، جهت توسعه تنوع زیستی در شهر و ترویج کریدورهای اکولوژیکی استفاده میشود. لازم به ذکر است که شبکه تراموا تا سال ۲۰۳۰ بیشتر گسترش خواهد یافت تا درصد کاربران را از ۳۰ به ۷۰ درصد افزایش دهد.
از سال ۲۰۰۹ یک سرویس دوچرخه آبی، ناوگانی متشکل از ۱۵۰۰ دوچرخه سلف سرویس در سرتاسر قلمرو برای توسعه تحرک سبز مستقر شده است. اخیراً ناوگانی از دوچرخه های برقی این پنل (دوچرخه الکترونیکی) را تکمیل کرده اند.
پروژههای در مقیاس بزرگ در حال حاضر برای درک بهتر کاربردهای تحرک شهرداریهای کلانشهرها و ارائه خدمات چندوجهی نزدیکتر به الزامات زیستمحیطی شهر آینده نیز در حال انجام است. با صحبت از تحرک سبز و تنوع زیستی شهری، تنها میتوان به پارک درههای زیستمحیطی اشاره کرد، یک شریان سبز به مساحت ۲۵ هکتار در نزدیکی خطوط ۲ و ۵ تراموا که در سال ۲۰۲۰ آغاز شده است. بسیاری از پروژههای مرتبط هم در مطالعه یا در حال توسعه برای ادغام بهتر طبیعت در شهر، مانند "خانه باغ"، یک ابتکار خلاقانه که در قلب منطقه مریدیا انجام میشود.
در نهایت، شهر هوشمند نیس و به طور کلی کلانشهر قصد دارد با در نظر گرفتن نقاط قوت و ضعف موجود شهری، به تدریج مناطق شهری موجود خود را متحول و احیا کند. بنابراین اینگونه ویژگی انعطاف پذیر و تمام انگیزه ای که برای ساختن شهر فردا لازم است را نشان میدهد. بخصوص با استقرار قریب الوقوع G ۵، برنامه های کاربردی در این شهر حتی کارآمدتر نیز خواهند بود!
نظرات