شهریار تبریز / آذر کریمزاده: در واقع معلق است، یعنی ریلها بالای دستگاه هستند. در همین لحظه، این "قطار آسمان" در قسمتی به طول تقریبا یک کیلومتر در حال آزمایش است.
اولین قطار مغناطیسی معلق
در سال ۲۰۱۹، چین نمونه اولیه قطار معلق جدید را ارائه کرد که توسط شرکت راه آهن آن (CRRC) آزمایش شد. این قطار هوایی قادر است شهرهای پکن و شانگهای چین را در سه ساعت و نیم با سرعت ۶۰۰ کیلومتر در ساعت به یکدیگر متصل کند. پیش از آن، سریعترین قطار از این نوع در جهان در چین بود و فرودگاه بینالمللی پودونگ و شهر شانگهای را با سرعت ۴۳۱ کیلومتر در ساعت در خدمات تجاری به هم متصل میکرد.
بنابراین، واقعا تصادفی نیست که چین اولین قطار مغناطیسی معلق به نام ریل سرخ را آزمایش کند. همانطور که روزنامه صبح چین جنوبی در مقاله ای در ۱۰ آگوست ۲۰۲۲ توضیح میدهد، این یک قطار آسمانی است که از زیر ریلهایش حرکت میکند و بدون نیاز به انرژی معلق است.
در واقع، دستگاه به لطف یک سیستم نسبتاً خاص از آهنرباها به طور دائم بالا میرود. در حال حاضر، این نمونه جدید در استان جیانگشی در قسمتی به طول ۸۰۰ متر در حال آزمایش است.
سهم بسیار مفیدی از خاکهای کمیاب
اگر به نظر میرسد چین به شدت از قطارهای معلق مغناطیسی حمایت میکند، انتقادهای متعددی نیز شنیده میشود. برخی از ناظران به مقدار زیادی الکتریسیته مورد نیاز برای عملکرد سیستم آهنربایی اشاره میکنند.
علاوه بر این، دستگاه یک میدان الکترومغناطیسی به اندازه کافی قوی ایجاد میکند که محیط مستقیم خطوط را مختل کند. از سوی دیگر به نظر نمیرسد ریل سرخ از این انتقادات نگران باشد. در واقع، سهم خاکهای کمیاب از جمله نئودین در آهنرباهای ریل به قطار اجازه میدهد بدون اصطکاک یا انرژی ورودی شناور شود. بنابراین، ریل قرمز به لطف این شناور طبیعی بسیار کارآمدتر از همتایان خود به نظر میرسد.
در حال حاضر، محققان دانشگاه علم و فناوری جیانگشی که مسئول این پروژه هستند توضیح میدهند که نیروی تولید شده جهت سوار کردن و جابجایی ۸۸ مسافر با سرعت ۸۰ کیلومتر در ساعت کافی است.
علاوه بر این، قطار میتوانست در خطی به طول ۷.۵ کیلومتر به سرعت ۱۲۰ کیلومتر در ساعت برسد. بنابراین، این نوع حملونقل، معادل مترو یا تراموا، احتمالاً میتواند خود را با شهرها وفق دهد و بخشی از یک رویکرد زیستمحیطیتر باشد.
نظرات