شهریار تبریز/آذر کریمزاده: اما این همه ماجرا نیست. شهر مارسی توانسته است از طریق توسعه شهری نوآورانه، سیاستی را توسعه دهد که بر جذابیت قلمرو خود تاکید میکند و همچنین یک برنامه اقدام بلندپروازانه برای توسعه پایدار فضای خود پیاده نموده که برای بهبود کیفیت زندگی ساکنان آن ضروری است.
شهر هوشمند مارسی: ترویج نوآوری
شهر مارسی قبلاً نشان فرانسوی فناوری کلانشهری را دریافت کرده است. اما، اگر این مبنای قابل ملاحظه ای باشد، برای تبدیل شدن این منطقه به "اولین منطقه هوشمند اروپا" کافی نخواهد بود.
گسترش نفوذ «هوشمندانه» مارسی و همچنین منطقه مستلزم سرمایهگذاری بزرگ اما مهمتر از همه یک استراتژی مشترک است که توسط محورهای روشن و تعهد مشترک اداره میشود. برای ادعای یک اکوسیستم دیجیتال که شایسته شهرت مشهورترین شهرهای هوشمند باشد، باید نوآوری را بهینه کرد. از اینرو، این منطقه قبلاً تعدادی از اقدامات مانند یک پلت فرم داده باز منطقه ای را اجرا کرده که در خدمت نوآوری دیجیتال قلمرو بوده و در حال حاضر شامل بیش از ۱۶۸۰ مجموعه داده قابل جستجو و قابل استفاده است.
این قلمرو همچنین در آزمایش خدمات نوآورانه پیشرو است. هدف از این کار حمایت از نقش آفرینان منطقه ای در استفاده از پتانسیل ارائه شده توسط فناوری دیجیتال است، بخشی که اکنون بیش از ۶۹۰۰۰ شغل در منطقه جنوبی ایجاد می کند.
هدایت انتقال اکولوژیکی: پروژهای گسترده برای شهر هوشمند
اگر دیگر تردیدی در مورد مزایای انتقال اکولوژیکی و انرژی وجود ندارد، دانستن چگونگی انجام آن موضوع دیگری است. اکنون زمان اجرا فرا رسیده، شهرداری فهمیده است که بدون حداکثر سرمایه گذاری جامعه خود نمی توان یک انتقال عمیق را متصور شد. مشارکت شهروندان در مارسی به اشکال مختلفی مانند درخواستهای عمومی و مبادلات از طریق وبسایت marseillechange.fr یا اخیراً اجرای دوشنبههای انتقالی انجام میشود. این کنفرانسهای ماهانه مکمل کارگاههای انتقال و هدف از آن آغاز گفتوگو پیرامون شهر هوشمند و چالشهای آن است. فراتر از آن، انتقال انرژی شامل اجرای اقدامات مشخص در بخش انرژی و به ویژه حمل و نقل است.
انرژی و پویایی در مارسی
چیزی که مسلم است پویایی مستمر در شهر مارسی است. در میان آخرین پیشرفتهای منطقه در زمینه جابهجایی، ابتدا به متروی خودکار جدید آن اشاره میکنیم که قرار است در سال ۲۰۲۳ راه اندازی شود : ۳۸ قطار، ۴۳۰ میلیون یورو، حداقل ۲۵ درصد مصرف انرژی. مارسی که در رتبه دوم شهر هوشمند فرانسه از نظر حمل و نقل عمومی پایدار قرار دارد، همچنین دارای بیش از ۳۰ اتوبوس با انتشار گازهای خنثی در شبکه است و قصد دارد تا سال ۲۰۳۵ آن را در کل شبکه مستقر کند.
از لحاظ انرژی به معنای وسیع، مارسی می تواند به استفاده از برق سبز صد در صدی برای قراردادهای عمومی خود ببالد. این قلمرو همچنین هدف اصلی حرکت به سمت تولید محلی و تجدیدپذیر از سال ۲۰۲۲ به لطف اشتراک قراردادهای کوچکتر است، اما راه را به روی تولیدکنندگان محلی باز می کند. تولید محلی، چه برای انرژی و چه برای غذا، ضامن انعطاف پذیری بیشتر شهری بوده و حتی بیشتر از سوخت های فسیلی رها می شود. در سال ۲۰۲۰، مارسی اولین سایت انرژی مثبت در شهر را افتتاح کرد که گرما را از پسماندهای ذخیره شده برای تولید برق سبز برای معادل انرژی مورد نیاز حدود ۱۷۰۰۰ نفر جمع آوری می کند.
اختراع مجدد فضاهای شهری برای ساختن مارسی فردا
در مارسی، یکی از نکات مهم سیاست شهری، کاهش شکاف اجتماعی است. برای این منظور، شهر هوشمند قصد دارد نه یک مرکز شهری، بلکه چندین مرکز شهری ایجاد کند و به این ترتیب به «شهر ۱۵ دقیقه ای» تبدیل شود (در شعاع ۱۵ دقیقه پیادهروی، با همه چیز در دسترس همه باشد). البته این به معنای بازسازی مجموعه های شهری فعلی است.
عابران پیاده در کانون توجه
بازگرداندن شهرها به شهروندان یکی از محورهای اصلی استراتژی شهر هوشمند است، به ویژه به این دلیل که کاهش آلودگی جوی، خنک کردن بلوکهای شهری، محدود کردن آلودگی صوتی و ارتقای زندگی بهتر و پویایی اقتصادی را ممکن میسازد. : همه اینها بستگی به محدود کردن استفاده از وسایل نقلیه آلاینده دارد.
مانند هر شهر هوشمندی، مارسی بیش از هر چیز قصد دارد بطن شهری خود را دوباره بهینه سازد. بنابراین، برنامهریزی شده است تا مناطق شهری را به مناطق پیادهروی یا ملاقات تبدیل کند، تا حداکثر سرعت مجاز را کاهش دهد و همچنین طبق یک طرح تنوع زیستی بسیار خاص، پوشش گیاهی مجدد داشته باشد. در نهایت استفاده از مصالح کارآمدتر از نظر سنگفرش نیز برنامه ریزی شده است. این پروژه همچنین شاهد اجرای مبلمان خیابانی متصل و اصلاح ساختاری از نظر خطوط حمل و نقل عمومی به منظور پاسخگویی به کاربری های جدید شهری خواهد بود.
پوشش گیاهی شهری: اوج کشاورزی شهری
مزایای مرتبط با کشاورزی شهری دیگر نیازی به اثبات ندارد. با این حال، توسعه این شیوه کشت، تعدادی از مشکلات، به ویژه ساختاری را به همراه دارد. خیلی ساده، کمبود فضا و زمین در شهر. شهر هوشمند مارسی قبلاً چالش غلبه بر موانع موجود را پذیرفته است. بدین ترتیب که مناطقی که قرار است شهرنشینی شوند به محض اینکه پتانسیل کشت مرتبط با زمین پیدا کردند، به مناطق کشاورزی تبدیل کند. این مسئله درخواست تدریجی تغییرات در برنامه شهرسازی خواهد بود. یک تحقیق عمومی در پاییز در مورد این موضوع و به دنبال آن رایزنی شهری و منطقه ای از آغاز سال ۲۰۲۲ نیز برنامه ریزی شده است.
بنابراین، شهر مارسی به طور مداوم پروژه های چندبخشی جدیدی را برای توسعه کیفیت زندگی و پایداری خود انجام می دهد. حتی اگر راه رسیدن به شهر هوشمند هنوز طولانی باشد، این اراده و این پویایی از قبل تضمین هوشمندی برای قلمرو مارسی است که قصد دارد به تلاش های خود ادامه دهد.
نظرات