شهریار تبریز/رضا عالشزاده: دو مسیر پیادهروی ساخته شده از کاشیهای کفجنبشی در ایستگاه قطار "لایتون بوزارد" با مشارکت شورای مرکزی شهر بدفوردشایر و شرکت فناوری "پیوژن" نصب شدهاند. هنگامی که عابران پیاده روی سیستم سنگفرش ارائه شده توسط این شرکت استارتآپ بریتانیایی راه میروند، وزن ناشی از قدمهای آنها ژنراتورهای الکترومغناطیسی زیر آنها را فشرده کرده و برق تولید میکند که برای تغذیه دو نیمکت شارژی و همچنین یک صفحه دیجیتال استفاده میشود. گفتنی است صفحه دیجیتال دیگری که در همین محل نصب شده است میزان انرژی در حال تولید و همچنین سایر پیامها را نشان میدهد.
این آزمایش که توسط وزارت حمل و نقل انگلستان تامین مالی شده است، اولین نمونه از نوع خود در یک مرکز حمل و نقل بریتانیا است و هدف آن نشان دادن این فناوری برای مقامات محلی سایر شهرها است.
اندرو سلوس، نماینده مجلس جنوب غربی بدفوردشایر، گفت: "من از این واقعیت خوشم میآید که این نوع تولید انرژی مردم را درگیر میکند، شامل ورزش میشود و همیشه برق پاکی ایجاد میکند. من فکر میکنم که ارتباط بین مردم و انرژی که از طریق حرکت ایجاد می شود، پیوند بسیار خوبی است".
شرکت پیوژن همچنین در کنار شورای مرکزی بدفوردشایر بر روی ارائه پاداش به مسافران از طریق یک برنامه کار میکند. این امر می تواند برای تشویق استفاده از حمل و نقل عمومی یا خرید محلی برای کمک به بهبود اقتصادی استفاده شود.
در سال ۲۰۱۹، شورای مرکزی بدفوردشایر مبلغ ۱.۰۵ میلیون پوند را برای کشف چگونگی برداشت انرژی تجدیدپذیر از منابع خورشیدی، جنبشی و حرارتی اختصاص داد. در نگاه کلی، انرژی تولیدی از این روشها می تواند برای تامین انرژی زیرساختها مانند چراغهای خیابان و علائم الکترونیکی جادهای استفاده شود.
گیلز پرکینز، مدیر برنامه این شرکت، گفت: «انرژی دستنخورده در مراکز حملونقل ما نشاندهنده فرصتی واقعی برای ارائه منابع انرژی پایدار برای تقویت برنامههای کاربردی خاص است، این کاردر همچنین مخاطبان را درگیر میکند و تغییرات رفتاری را تشویق میکند. این آزمایش به نشان دادن پیشرفت این فناوری کمک میکند و می تواند یک تغییر گام در نحوه تعامل مراکز حمل و نقل با مسافران باشد.
آزمایش دیگری که بررسی میکند چگونه عابران و خودروهای وارد شده در پارکینگ بدفوردشایر می توانند انرژی ژئوترمال تولید کنند، قرار است اواخر این ماه تکمیل شود. این نشان میدهد که چگونه می توان این انرژی را در صورت لزوم ذخیره و آزاد کرد تا سطح پارکینگ ماشین را یخ زدایی کند و ساختمان را در زمستان گرم کند. هدف این کارآزمایی کمک به شورا است تا بفهمد آیا و چگونه میتوان این فناوری را در ساختمانهای جدید مانند مراکز تفریحی و مدارس به کار برد.
سخنگوی پیوژن گفت که دشوار است بگوییم خروجی انرژی در ایستگاه قطار چقدر خواهد بود زیرا به میزان پیادهروی بستگی دارد که به دلیل موارد گاها غیرمترقبه مثل کووید-۱۹ غیرقابل پیشبینی است اما این کار می تواند نقطه شروعی در استفاده از منابع گاها مغفول برای تولید انرژی باشد.
نظرات