مترو و حلقه چهارم ترافیکی اولویت های عمرانی شهر/مناطق یک و سه قلب تاریخی شهر اصفهان

مترو و حلقه چهارم ترافیکی اولویت های عمرانی شهر/مناطق یک و سه قلب تاریخی شهر اصفهان

    مترو و حلقه چهارم ترافیکی اولویت های عمرانی شهر/مناطق یک و سه قلب تاریخی شهر اصفهان

    رئیس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر اصفهان یکصدایی را حلقه مفقوده مدیریت بافت تاریخی دانست و گفت: معتقدیم گردشگری اصفهان می‌تواند کل ایران را آباد کند، بنابراین باید به آن بپردازیم که خود شهر اصفهان از این گوهر گرانبها چقدر استفاده کرده است.

    به گزارش اداره ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر اصفهان، رسول میرباقری، رئیس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر اصفهان نخستین دوره حضور خود در شورای شهر را تجربه می‌کند. ولی در این مدت موضوعات مهمی مانند احیای بافت تاریخی و فرسوده را پیگیری کرده و خبرهای خوبی برای مردم اصفهان دارد.

    او با حضور در اتاق خبر *اصفهان شورا* از دغدغه‌های خود در حوزه بافت تاریخی، لزوم احیا و تعیین مدیریتی واحد برای این بافت در کلانشهر اصفهان سخن گفت و  به سئوالات مختلف پیرامون حوزه مسئولیت خود پاسخ داد .

    پروژه‌های عمرانی به حومه شهر منتقل شده‌اند

    اکنون اولویت‌های کلان عمرانی شهر حلقه چهارم ترافیکی و مترو است، همچنین اجرای پروژه در مناطقی که در مرکز هستند. گفته می‌شود شهر از پروژه‌های عمرانی اشباع شده و دیگر طرحی دیده نمی‌شود در حالی که قبلا این پروژه‌ها در مناطق مرکزی فعال بود و اکنون در مناطق حومه‌ای و پیرامون شهر مانند ۱۳،۱۱، ۱۴ و... این پروژه‌ها دیده می‌شود. بنابراین مردم در مرکز شهر کمتر کارگاه می‌بینند. در مناطق حومه‌ای شهر مردم در حال دیدن ساخت گذرگاه‌ها، پارک‌ها و... هستند، ترافیک نیز در این مناطق کمتر است بنابراین جلب توجه کمتری دارد.

    ارزش‌سنجی طرح‌های عمرانی قبل از اجرا

    به جز حلقه چهارم ترافیکی شهر و مترو، پروژه اتوبان چمران، پل شیخ صدوق و پل توحید در دست اقدام است. عدم اجرای آن نیز به علت اختلاف در طراحی بوده است. به عنوان مثال در مورد اتوبان چمران چندین نظر وجود دارد اینکه آیا زیرگذر اجرا شود مانند بزرگمهر یا مانند اتوبان خیام، سوار و پیاده شود. دوربرگردان یا پل ایجاد شود. بنابراین ترافیک سنجی و ارزش سنجی در حال انجام شود تا تصمیم گرفته شود که کدام یک از این روش‌ها بهتر است. قولی که به ما دادند این است که در نهایت تا دو ماه آینده ارزش‌سنجی‌ها صورت گیرد تا تصمیمی قاطع انجام شود.

    شورای سیاست‌گذاری طرح‌ها در شهرداری همه طرح‌ها را قبل از اجرا بررسی می‌کند، پیش از آن کارشناسی و نیازسنجی‌ها نیز انجام می‌شود. در این شورا معاون شهرسازی شهرداری، شهردار منطقه، اعضای شورای شهر، گاهی شهردار اصفهان حضور دارند. این طرح را از نظر حالت‌های بهینه بررسی می‌کنند، سعی می‌شود روی طرح چکش‌کاری لازم انجام شود تا بعدها دچار تغییر مجدد نشود.

    گاهی متاسفانه این اتفاق می‌افتد که با همه بررسی‌ها، طرح بعد از اجرا تغییر می‌کند. علت آن نیز کار انسان است، انسان بدون خطا نیست اما باید دقت بیشتر صورت گیرد تا درصد خطا در اجرای اینگونه طرح‌ها کمتر شود.

    بررسی سیمای پروژهای کلان شهر در کارگروه سیما و منظر شهرداری

    ما نتوانسته‌ایم بنیانی که بزرگان ما نهاده بودند و میراث تاریخی این شهر را که به ما آرامش می‌دهد و روحیه‌ توحیدی و الهی را تقویت می‌کند در شهر ادامه دهیم. البته کارگروه سیما و منظر در شهرداری فعال است که نمای پروژه‌های کلان در شهر را با حضور کارشناسان و اساتید بررسی می‌کند و با تایید آن کارگروه می‌توان نماسازی در این پروژه‌ها صورت گیرد. اما متاسفانه گاهی شاهد هستیم اتفاقات ناهمگونی نسبت به هویت شهر صورت می‌گیرد. دغدغه خود من مناطق یک و سه است که قلب تاریخی شهر هستند.

    از ابتدای دوره ششم شورا سعی کردم درباره سیاست‌گذار و متولی اصلی بافت تاریخی صحبت کنم. در اصفهان کاره‌های خوبی در ۴۰ سال اخیر انجام شده اما برخی موارد مغفول مانده است، زیرا متولی اصلی و سیاست‌گذار واحد وجود نداشته است که همه مناطق تاریخی شهر را با یک دست فرمان پیش ببرد. مانند شهر تاریخی یزد. پیگیر این موضوع هستیم. علاوه بر این موضوع پیرایش شهری به ویژه در محورهای اصلی اصفهان پیگیر هستیم تا ساماندهی لازم صورت گیرد. به رغم مشکلات اقتصادی و موارد دیگر مُصر بودیم در حوزه سیما و منظر کارهای مهم انجام شود.

    نگاه ما به شهر باید توحیدی باشد

    معتقدم نگاه ما باید نگاه توحیدی باشد. یعنی شهرسازی توحیدی، ساختمان توحیدی، خانواده توحیدی داشته باشیم. وقتی می‌گوییم پارک توحیدی می‌گویند مگر می‌شود. بله، می‌شود در پارک نمازخانه‌ای داشته‌ایم با سبک کاشی خاص، تابلوها یا بناهایی داشته باشیم که شخص حین تفریح و لذت جسم، روحش نیز آرامش و تعالی پیدا کند. خوشبختانه این موضوع را در آثار تاریخی گذشتگان می‌بینیم.

    براساس آخرین مصوبه‌ای که در کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورا داشتیم معاونت برنامه ریزی دو ماه فرصت گرفته تا پیشنهادات مختلف شامل شهرداری بافت تاریخی، معاونت بافت تاریخی، اداره بافت تاریخی یا مدیریت بافت تاریخی را بررسی و به شورا اعلام کند. مقرر شده که در جلسه آینده این نظر آن‌ها اعلام شود.

    جلسه تخصصی دیگری نیز با حضور شهردار و رئیس شورا داشتیم تا بررسی کنیم که درمان این وضعیت چیست. البته چارت را وزارت کشور تعیین می‌کند و مجوز را آن‌ها باید بدهند. تعداد معاونت‌های شهرداری در اصفهان پر است و به راحتی ایجاد آن ممکن نیست. نظر اولیه ما ایجاد معاونت بافت تاریخی بود چون سرمایه‌های تاریخی اصفهان آنقدر ارزشمند هستند که در قالب یک معاونت باید مدیریت شوند. معتقدیم گردشگری اصفهان می‌تواند کل ایران را آباد کند، بنابراین باید به آن بپردازیم که خود شهر اصفهان از این گوهر گرانبها چقدر استفاده کرده است.

    برای مدیریت بافت تاریخی یک‌صدایی وجود ندارد

    در حمایت از بافت تاریخی در حال از دست دادن زمان هستیم اما چه می‌توان کرد وقتی اول از همه خود نیروهای شهرداری مقاومت می‌کنند. به عنوان مثال یک نیرویی در شهرداری به ما تحویل داده شده و حق اضافه کردن نیروی دیگری نداریم. اصرار بر این دارند که مثلا اداره بافت تاریخی در معاونت شهرسازی باقی بماند. هفته‌ای نبوده که ما جلسه نگذاریم و این موضوع را پیگیری نکنیم. نگرانی و دغدغه خود را نشان داده‌ایم، اما همه باید کمک کنند.

    بار بافت تاریخی بیشتر روی دوش شهرداری است اما در خود شهرداری هم یک‌صدایی وجود ندارد و گاهی اوقات مقاومت می‌شود. برخی نیز حساب می‌برند و جرات اعلام نظر ندارند و از جایگاه خود نگران هستند.

    بنده این موضوع را آنقدر پیگیر بودم که گاهی اوقات به من گفته‌اند چقدر تو بیش فعالی! امیدوارم در نهایت این پیگیری‌ها به نتیجه برسد. آن را رها نمی‌کنم و حتما سعی می‌کنم که این موضوع در این دوره به جایی برسد. پیش بینی‌ام این است که این موضوع نهایتا تا سه چهار سال آینده عملی شود. آماده سازی افکار در شورا و شهرداری پیرامون بافت تاریخی زمان می‌برد.

    توسعه هتل‌سازی نیازمند حمایت مدیریت کلان استان است

    خانه‌های بوم‌گردی توسعه پیدا کرده است و مردم به سمتی سوق پیدا کرده‌اند که خانه‌های خود را به عنوان اقامتگاه یا پذیرایی و کافی شاپ استفاده کنند، اما آن طور که باید و شاید هتل‌سازی توسعه پیدا نکرده است. یکی از دلایلش این است که موضوعات اینچنین باید در مدیریت کلان استان مورد توجه قرار گیرد. بخشی از این موضوع به شهرداری مربوط است و بخش‌های دیگری به میراث فرهنگی، راه و شهرسازی و... است، بنابراین اگر دستگاه‌ها همکاری نکنند اتفاقات لازم عملی نمی‌شود.

    اکنون شهرداری برای اینکه صداقت خود را نشان دهد، هزینه تراکم را کاهش داده است. امیدواریم سایر سازمان‌ها و ارگان‌های مرتبط نیز کمک کنند تا شاهد جذب سرمایه‌گذاران جدید در بخش هتل سازی شویم.

    شکل گیری قرارگاه مسکن در مناطق پانزده‌گانه شهر

    بافت فرسوده به دو بخش تاریخی و غیر تاریخی تقسیم می‌شود. برای بافت فرسوده تاریخی مناطق را دعوت کردیم. حتی مناطقی که چندان هم تاریخی نیستند. پرسیدیم که چه تمهیداتی انجام داده‌اند و تاکید برای درنظر گرفته بودجه داشتیم. برای مناطق ۳ و یک نیز جلسات ویژه‌ای داشتیم.

    آباد کردن بافت تاریخی، معمولا با برگشتن ساکنین محقق نمی‌شود. اگر جاهایی که بازدید کردیم، مجموعه‌های اقامتی، پذیرایی، صنایع دستی و خدمات مشابه به رونق بافت تاریخی کمک کرده است. اکثر مردم امکان زندگی در این بافت‌ها را ندارند، چون معابر مناسب نیست. در یزد هم منطقه تاریخی به اقامتگاه‌ها و ... اختصاص پیدا کرده است.

    اما پیرامون بافت فرسوده غیر تاریخی، اتفاقی در این دوره رقم خورد که بی نظیر بود. براین اساس قرارگاه مسکن در همه مناطق شکل گرفت. رئیس قرارگاه نیز شهردار است و معاون اجرایی آن نیز مشخص شده است. در مناطق پانزده‌گانه نیز پانزده قرارگاه مسکن تشکیل شده است. پیش بینی می‌کنیم که سه چهار طرح در این راستا تا قبل از عید به سمت کلنگ زنی می‌رود. یعنی اگر در ۱۰ سال گذشته یک پروژه بازآفرینی داشتیم تا پایان سال حداقل ۳ منطقه طرح‌های بازآفرینی خود را کامل می‌کند. کار در مرحله کمیسیون ماده ۵ است و پس از جذب سرمایه‌گذار کار آغاز می‌شود. امیدواریم در این دوره حداقل ۱۰ پروژه مشابه همت آباد را در ۱۰ منطقه شهر داشته باشیم.

    طرحی ویژه برای بازآفرینی کل شهر

    طرحی برای بازآفرینی کل شهر داریم که تشویقی است، این طرح در کمیسیون ماده ۵ تصویب شده اما ابلاغ نشده است. براساس این طرح، خانه‌هایی که در بافت فرسوده هستند و تجمیع می‌شوند به اندازه دو طبقه تراکم رایگان تشویقی و خانه‌هایی که تجمیع نمی‌شوند به اندازه یک طبقه تشویقی می‌گیرند. آقایان می‌گویند جمعیت زیاد می‌شود و خدمات بیشتری باید ارائه شود، ما می‌گوییم فایده طرح این است که خانه‌ها نو و معابر اصلاح می‌شود که این خود خدمت کمی نیست.

    در بازآفرینی شهری باید واقع‌نگر بود نه اید‌ه‌آل نگر

    دوستان، ایده‌آل فکر می‌کنند اما ما در بازدیدی که از پروژه‌های کلان بازآفرینی حتی در خارج از کشور داشتیم، این میسر نشده بود. مثلا پروژه بازآفرینی عثمان پاشا را در استانبول بازدید کردم، دیدم که کاربری آموزشی آنجا نیست. پرسیدم پس مدرسه چه؟ گفتند پیرامون منطقه وجود دارد. کمبود سرانه آنجا دیده می‌شد با اینکه پروژه کلان بود. لذا باید واقع نگر باشیم تا ایده‌آل نگر. ایده آل این است که بعد از هفت، هشت سال فقط یک همت آباد در اصفهان بازآفرینی شده، بنابراین اگر با این روش پیش برویم تا ۱۰۰ سال دیگر هم به نتیجه نمی‌رسیم. وقتی تحرک ایجاد می‌شود که خود مردم به میدان می‌آیند. در این صورت سرعت کار بالا می‌رود.

    نظر ما در مورد طرح بازآفرینی این است که در همه پهنه‌ها خدمات مختلف وجود داشته باشد و به هم سرویس دهند. نه اینکه اصرار داشته باشیم در هر پهنه همه خدمات متمرکز شود. اگر در هر یک از پهنه‌های کنار خدمات مختلف ارائه شود آن‌ها به راحتی به هم سرویس می‌دهند. یکی از موارد مهمی که در بازآفرینی مهم است ارزش سنجی است. سرمایه گذار حساب می‌کند که چه مقدار سرمایه باید بیاورم، چند سال طول می‌کشد و چه مقدار سود عاید می‌شود. بنابراین سرمایه‌گذاری باید برای او مقرون به صرفه باشد. اینکه فکر کنیم عده‌ای فی سبیل الله آمده و کمک می‌کنند، سرعت پایین می‌آید.

    پای طرح صدور الکترونیکی پروانه ساختمانی ایستاده‌ایم

    در نحوه شروع شهرسازی الکترونیکی و تسری دادن آن به مناطق ما نیز منتقد هستیم. معتقد بودیم این طرح در یک یا دو منطقه باید کامل اجرایی و نواقص آن رفع می‌شد و پس از آزمایش و استخراج نتایج به صورت محسوس، در دیگر مناطق اجرا می‌شود. اما اکنون اجرا شده است، بدترین حالت این است که دچار تردید شویم. سعی ما این است که پای طرح بایستیم تا نواقص آن هرچه سریع‌تر برطرف شود.

    هفت، هشت سال طول کشید تا سامانه سرای هشت جای خود را پیدا کند و ایراداتش رفع شود. اگر بتوانیم سامانه سرانه ۱۰ را در یک سال تثبیت و نواقص آن را رفع کنیم خود یک موفقیت محسوب می‌شود. بالاخره هر نوآوری و کار جدیدی در ابتدا با مقاومت روبرو است، اما امید ما این است که با پیگیری‌های لازم که در حال انجام است پس از یک سال مردم راحت تر بتوانند پروانه الکترونیکی دریافت کند. با این گام، شهرداری اصفهان در کل کشور به صورت ویژه ارتقا پیدا می‌کند.

    آموزش یک هزار کافی نت در شهر برای صدور الکترونیکی پروانه ساختمانی

    البته شهروندان نباید همه توقع داشته باشند که به راحتی با این نرم افزار تخصصی کار کنند. سعی می‌کنیم که یک هزار کافی نت‌ سطح شهر را آموزش دهیم. تاکنون ۲۵۰ کافی نت آموزش دیده‌اند. تلاش ما این است که مردم در کمترین زمان با مراجعه به کافی نت محل پروانه ساختمانی خود را دریافت کنند. شاید بهتر بود در شعارها، سطح تواقعات مردم را بالا نمی‌بردیم. البته این طرح برای دفاتر مهندسی، پیمانکاران و... مقرون به صرفه است اما بهتر است شهروندی که مثلا یک بار در کل زندگی می‌خواهد ساختمان سازی کند، به راحتی با مراجعه به کافی نت خدمت خود را در این خصوص دریافت کند. پیشنهاد من مراجعه به دفاتر پیشخوان و کافی نت است. معاونت شهرسازی در حال آموزش به کافی نت‌هاست و این موضوع را پیگیر هستیم. اعلام کردیم حداقل یک هزار کافی نت سطح شهر مجهز به آموزش لازم در خصوص این طرح شوند. به این ترتیب قبلا ۱۵ منبع صدور پروانه در شهرداری داشتیم که با این طرح به یک هزار منبع می‌رسد، آن هم بدون صف. امیدواریم روز به روز این ضعف‌ها برطرف شود.

    بازدید ما از مناطق اول برای عرض خدا قوت به دوستان در شهرداری و سپس شنیدن مشکلات از زبان کارمندان و مراجعه کنندگان است. سعی کردیم از معاونت شهرسازی و مناطق پانزده‌گانه و مردم، صحبت‌ها را بشنویم. هفته جاری نیز جلسه‌ای نیز با مسئولان ذی‌ربط و مردم خواهیم داشت تا مشکلات صدور پروانه الکترونیکی شنیده و پیگیری شود.

    شفافیت، عدالت و کرامت در طرح صدور الکترونیکی پروانه ساختمانی

    نگاه ما ابتدا بر مبنای عدالت بود، اینکه اگر قرار است طبقه مازاد داده شود به همه داده شود نه فقط به دوستان و اقوام مسئولان! بحث دوم، پول‌های نامتعارفی بود که گرفته می‌شود. اگر قرار است کسی کمکی کند با این طرح به صورت شفاف در سیستم ثبت می‌شود اینگونه نباشد که از کسی که آشنا ندارد ۱۰۰ میلیون و از کسی که آشنا دارد ۱۰ میلیون دریافت شود. یک وحدت رویه باید وجود داشته باشد. کرامت انسانی در این طرح حفظ می‌شود. هر کس ظرفیت زمین خود را به صورت شفاف مشاهده می‌کند، مشخص است که اگر کسی می‌تواند براساس منطقه و ظرفیت زمین طبقه مازاد دریافت کند.

    ممکن است مقداری هم درآمد شهرداری پایین بیاید اما شفافیت، عدالت و کرامت انسانی با این طرح حفظ می‌شود. دوستان روی این موضوع مقاومت داشتند که همه منافذ فساد به حداقل برسد. البته این ادعا را نداریم که به صفر رسیده یا می‌رسد اما کسانی که از قبال ساختمان سازی پول‌هایی نصیبشان شده حالا هم راه‌های جدید پیدا می‌کنند، تلاش ما باید بر این باشد که منافذ را کم و نظارت را بیشتر کنیم. این طرح بخشی از مشکلات را کم می‌کند و برای اجرای آن پای کار ایستاده‌ایم.

    سالن اجلاس، سرمایه و ظرفیتی ماندگار برای شهر اصفهان است که باید سعی کنیم هرچه زودتر به بهره برداری برسد. حلقه چهارم ترافیکی نیز از جمله نیازهای حمل و نقلی شهر است که می‌تواند در ترافیک و آلودگی هوا موثر باشد و امیدواریم با اهتمام شورا و شهرداری هرچه زودتر کامل شود.

    خط دو و سه مترو، مهمترین نیاز شهر اصفهان است که می‌تواند در کاهش آلودگی هوا و تسهیل تردد شهروندان موثر باشد. نسبت به سایر طرح‌ها باید اهتمام ویژه‌ای این به طرح داشت.

    ورودی‌های اصفهان امروز زیبنده این شهر تاریخی نیست

    ورودی‌های اصفهان امروز زیبنده این شهر تاریخی نیست. در میدان امام (ره) نیز خوشبختانه اقدامات خوبی انجام شده اما هنوز نازیبایی‌هایی در ورودی‌ها وجود دارد که باید رفع شود.

    تکمیل میدان امام علی (ع) نیاز به یک سری رویداد و برنامه‌های ویژه دارد تا مردم نسبت به آن توجه خاصی داشته باشند.

    بزرگ‌ترین دستاورد سفر به کره جنوبی و شرکت در اجلاس شهرهای تاریخی جهان این بود که بتوانیم شهری که جمعیتش به اندازه تهران اما ترافیک و ازدحام آن یک صدم این شهر است را ببینیم. این شهر حمل و نقلی قوی داشت. ۲۰ خط مترو، خیابان‌های عریض و پیاده‌روهای خوب سبب این موفقیت شده است. ما این نوع حمل و نقل را دیدیم که چگونه می‌تواند در راحتی شهروندان موثر باشد.

    آخرین طرحی که برای ارگ جهان نما در حال پیگیری است جذب مشارکت کننده است که طبقات هتل را راه بیندازند و جای ناکارآمد در این ساختمان نداشته باشیم. طرحی نیز مطرح است که نمای این ساختمان با نظر و مدیریت استاد فرشچیان اجرا شود که زبینده شهر اصفهان باشد.

    انتهای پیام/

    لینک اصل خبر در سایت شورای شهر اصفهان

      منبع خبر

      شورای شهر اصفهان

      شورای شهر اصفهان یک شورای شهر در شهر اصفهان می باشد

        نظرات