شهریار تبریز/رضا عالشزاده: امروزه در سراسر اروپا، تعداد فزایندهای از مردم ماشینها و اتوبوسها را با دوچرخه عوض میکنند و البته ادارات و کارخانهها به کارمندان دوچرخهسوار خود مشوقهای مالی خاصی در نظر میگیرند و این جنبه مالی در کنارِ تمامی محسنات دیگر این فعالیت سالم از منظر سلامتی کارکنان و پاکی محیط زیست است.
در راستای ارتقاء فرهنگ دوچرخهسواری بین کارکنان، کشورهای اروپایی راهبردهای مالی مختلفی را در پیش گرفتهاند هر چند همه آنها در این عرصه سرعت و تاثیرگذاری مشابهی ندارند. نوشته زیر نگاهی به بستههای مشوق مالی دارد که در برخی از کشورهای اروپایی برای ترغیب بیشتر به دوچرخهسواری بین پرسنل اتخاذ شده است.
هلند کمک هزینه مسافت پیموده شده را میپردازد
مردم هلند بیشترین سرانه دوچرخهسواری را در بین مردمان جهان دارند و به طور متوسط ۶/۲ کیلومتر در روز دوچرخه سواری می کنند. یک مطالعه نشان میدهد که اگر این الگو در سراسر جهان تکرار شود، انتشار سالانه کربن در جهان ۶۸۶ میلیون تن کاهش مییابد - بیش از کل ردپای کربن در بریتانیا. دولت هلند این عادت سالم را با ارائه «کمک هزینه مسافت پیموده شده» به کارمندان و کارکنان دوچرخه سوار تشویق می کند.
در این کشور، از سال ۲۰۰۶، کسب و کارها به مسافران دوچرخهسوار ۱۹/۰ یورو به ازای هر کیلومتر پاداش میدهند، هزینهای که دولت به نهادها و ادارات و کارخانجات اجازه می دهد از صورت حساب مالیاتی شخص کسر کنند. این کمکهزینه مسافت پیش از این فقط برای رانندگانی در دسترس بود که میتوانستند آن را برای پوشش هزینه سوخت مطالبه کنند. این کار در سال ۲۰۰۷ به دوچرخهسواران گسترش یافت - و از آنجایی که دوچرخهها به بنزین گرانقیمت نیاز ندارند، دوچرخه سواران به سادگی می توانند پول را به جیب بزنند.
کارمندی که ۱۰ کیلومتر در روز و آن هم پنج روز در هفته دوچرخه سواری کند، می تواند حدود ۴۵۰ یورو در سال از این طرح درآمد داشته باشد.
کارفرمایان بلژیکی طرح کم و بیش مشابهی را به پیش می برند
بلژیک طرح مشابهی را با هلند ارائه میکند که کارمندان دوچرخه سوار میتوانند ۲۴/۰ یورو به ازای هر کیلومتر دوچرخهسواری دریافت کنند. این به طور گسترده پذیرفته شده است - طبق گزارش بروکسل تایمز، از هر پنج کارمند شرکتهای کوچک و متوسط بلژیکی، یک نفر در نیمه اول سال ۲۰۲۲ پاداش دوچرخهسواری دریافت کرده است.
فرانسه تعداد دوچرخه سواران فعال خود را افزایش داده است
کارمندان فرانسوی میتوانند تا سقف ۲۵/۰ یورو به ازای هر کیلومتری که با دوچرخه به محل کار می روند، تا سقف سالانه حدود ۲۰۰ یورو دریافت کنند. نتایج اجرای آزمایشی این طرح که ۱۸ شرکت در آن شرکت داشتند، افزایش ۵۰ درصدی در تعداد دوچرخه سواران فعال را نشان داد.
قوانین ایتالیا در شهرهای مختلف این کشور متفاوت است
در ایتالیا، دسترسی به طرحهای دوچرخهسواری به محل کار بستگی به این دارد که در کدام شهر این کشور زیبا زندگی میکنید.
در باری - پایتخت منطقه پولیا ایتالیا – کارمندان دوچرخهسوار به ازای هر کیلومتری که به محل کار خود میروند ۲۱/۰ یورو دریافت میکنند (تا سقف ۲۵ یورو در ماه). دولت ملی این شهر همچنین به کارمندان بن های پویایی برای خرید دوچرخه جدید ارائه می دهد.
انگلستان و لوکزامبورگ
برخی کشورها برای هر کیلومتر اعتبار ارائه نمیدهند، اما مشوقهایی برای خرید تجهیزات ارائه می دهند. به عنوان مثال، در لوکزامبورگ، افرادی که با دوچرخه به محل کار خود می روند، می توانند تا ۳۰۰ یورو از مالیات بر درآمد شخصی خود را برای خرید دوچرخه جدید کسر کنند.
در بریتانیا، کارمندان مشاغلی که در طرح چرخه رسمی کار ثبت نام کرده اند، میتوانند از طریق کارفرمای خود دوچرخه بخرند. آنها می توانند تا ۳۲ درصد از هزینه واقعی دوچرخه را در کسر مالیات مطالبه کنند.
در سراسر اروپا، دولتها به دنبال اجرای طرحهای دوچرخه هستند. در اسپانیا، دولت در حال بررسی یک برنامه جدید است که به کارکنان پول می دهد تا با دوچرخه به محل کار خود بروند.
مسافرت درونشهری با دوچرخه مزایای متعددی دارد. یک مطالعه نشان می دهد که افرادی که با دوچرخه به محل کار خود می روند، ۴۵ درصد کمتر در معرض خطر ابتلا به سرطان و ۴۶ درصد خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی هستند. از طرفی، کاهش استفاده از خودرو راهی عالی برای کاهش ردپای کربن است. بخش حمل و نقل یک چهارم از انتشار گازهای گلخانه ای مرتبط با سوخت جهانی را به خود اختصاص می دهد که نیمی از آن از وسایل نقلیه شخصی، از جمله خودروهای سواری و کامیون ها ناشی می شود.
نظرات