شهریار تبریز/مهراب محرابینیا: با این حال، برای سالهای متمادی است که نظارت بر وضعیت آسفالت خیابانها عمدتاً بر عهده واحد خدمات شهری وفنی و عمرانی بوده و کارکنان این مجموعه وظیفه شناسایی و رفع این گونه مشکلات را بر عهده دارند. اکنون، هوش مصنوعی و بینایی ماشینی در حمل و نقل میتواند نقصهای خیابانها را شناسایی کرده و همچنین زیرساختهای اطراف را با جستجوی تغییرات در آسفالت و بتن ارزیابی کند.
الگوریتمهای بینایی ماشین میتواند چالهها را شناسایی و همچنین میزان دقیق خسارت خیابانها را نشان دهند و دادهها را در اختیار مسئولین مربوطه قرار داده تا آنها بتوانند تعمیر و نگهداری خیابانها را بهبود بخشند. به عبارتی دیگر، مسئولیت گزارش چالهها و سایر خسارات جاده ای برعهده سیستمهای هوش مصنوعی خواهد بود که مرتب بروزرسانی میشوند تا اقدامات سریع تر در جهت رفع مشکلات صورت پذیرد. هوش مصنوعی در سال ۲۰۲۳ به کلیدواژه تبدیل شده است، بطوریکه با ورود نرم افزارهای جدید تحولآفرین، کسب و کارهای دیجیتالی با پیشرفت فضای دیجیتال شکل جدیتری به خود گرفته است. با این تفاسیر، اخیراً هوش مصنوعی در تمامی جنبههای زندگی به عنوان حقیقت زندگی مطرح بوده است. در حال حاضر، پروژههای متعدد تعمیر و نگهداری خیابانها مبتنی بر هوش مصنوعی در حال اجرا هستند.
در این راستا، شرکت مدیریت پسماند شهری هلسینگبورگ در یکسال و نیم گذشته از هوش مصنوعی برای انجام امور خود بهره جسته است. گفتنی است که این شرکت از ربات هوشمند برای جمع آوری پسماند استفاده نکرده است بلکه برای مانیتورینگ خیابانهای شهر و اینکه آنها به لکهگیری نیاز دارند یا نه به جمع آوری دادهها میپردازند. تمامی دوربینها پشت شیشه جلو کامیونهای حمل زباله نصب شدهاند. این دوربینها چالهها و دستاندازهای خیابانها و همچنین جاهایی را که علایم راهنمایی و رانندگی ندارند و یا مخدوش هستند شناسایی میکنند.
آندراس هال، مهندس تحقیق و توسعه در شهر هلسینگبورگ دراین رابطه گفت:" ما همچنین از هوش مصنوعی برای تشخیص اینکه خیابانها جارو شدهاند یا نه و اینکه آنها عاری ازبرف و پوششهای گیاهی هستند بهره میگیریم".
مدیریت تلفیقی پسماند
نقشهبرداری خیابانها به منظو ر ساخت بانک اطلاعاتی و نگهداری ازدادههای مهم قبلاً یکسال به طول میانجامید، این درحالیست که با ظهور این فنآوری جدید این کار فقط دو هفته طول میکشد.
کامیونهای حمل زباله گردشهای روزانه خود را در اطراف شهر انجام داده و در کنار حمل زباله به عنوان وسایل نقلیه نقشه برداری عمل می کنند. علاوه بر این، به کاهش اتشارات کربنی کمک کرده و به کاهش ترافیک شهری میانجامد.
وی در بخش دیگری از سخنانش اضافه کرد: "ما باید نگاه کنیم به اینکه چگونه همین فنآوری میتواند در ارتباط با دیگر مسائل مورد استفاده قرار گیرد. اگر به شبکه مسیر دوچرخه سواری نگاهی بیاندازیم، در هلسینگبورگ، حدوداً ۶۰ مایل جاده و ۳۰ مایل مسیر دوچرخه سواری وجود دارد، از اینرو، مدیریت آنها امری دشوار به نظر میآید". در حال حاضر، فن آوری پیشگام هوش مصنوعی در سایر شهرهای سوئد نیز مورد آزمایش قرار گرفته است.
____________________________
منبع:
نظرات