يادداشت؛ هفته مديريت مصرف آب و برق، برانگيختن احساس ...

در اين روزهاي گرم آغازين تابستان، اين عنوان فرصتي را فراهم مي كند تا با بازخواني شعارهاي مديريت مصرف مجدداً به فربه سازي شعور مسووليت اجتماعي مبادرت كرده و احساسهاي غني مردمي با لواي برافراشته «همه با هم، كنار هم و براي هم» را برانگيخته و در انظار به رخ بكشيم.
شعار امسال اين هفته يعني آرامش براي همه در دماي آسايش انتخاب و معرفي شده است، چرا كه با تنظيم كولرهاي آبي روي دور كند و كولرهاي گازي روي عدد 24 بدون اين كه خدشه اي به آسايش خانواده وارد شود، مي توان آرامش را تجربه كرد. حس خوب دماي محيط در كنار حس ناب عمل به مسووليت اجتماعي و اينكه خنكاي اكنون من وامدار آه و گرماي ديگري نيست.
طبق رسم نامگذاري روزهاي چنين هفته هايي، طبيعي است كه روزهاي اين هفته هم به عناوين خاص تري نامگذاري شده است. و آغاز اين هفته نيز(سوم تير) به عنوان روز افكار عمومي و رسانه نام گذاري شده است.
افكار عمومي يك نيروي سياسي قوي است كه به رغم جايگاه موثر و قوي آن به لحاظ جامعيت موضوعي اش در ساختار سياسي كشورها، صندلي خاصي به خود اختصاص نداده است. خصلت عمده افكار عمومي آشكارا بودن آن در ارتباطات اجتماعي و گستردگي دامنه آن و به يك معنا عموميت است.
شناخت افكار عمومي يعني توانايي به دست گرفتن خط كشي براي ترسيم خطوط رفتارهاي مردم در مسير پيش رو و ترسيم آينده اي بهتر براي جامعه.
يكي از مهمترين عوامل موثر در رشد و تبلور فرهنگي افكار عمومي «رسانه ها» هستند. رسانه ها در كنار رهبران فكري، تجربيات تحولات اجتماعي و سياسي، محيط فرهنگي و طبيعي، رشد و بلوغ فكري آحاد يك جامعه را رقم مي زنند و با بارور كردن آن، نقش مهمي در هدايت و «انحطاط افكار مخاطبان خود» دارند.
افكار عمومي در بافت جغرافيايي و فرهنگي يك جامعه مشخص شكل مي گيرد. وابستگي شديد به رخدادهاي جامعه خود دارد. رسانه ها كه خود در بطن جامعه و رخدادها حضور دارند، در بازخواني اتفاقات، مسائل و به طور كلي اخبار مي توانند مهمترين عامل تركيب بندي عناصر افكار عمومي باشند، چه در بدو پيدايش و شكل گيري آگاهي، چه در مرحله فوريت بخشي بيشتر به موضوعات و چه در پرورش فكر خام، ارزيابي، انتخاب، موضع گيري هوشمندانه و قضاوتهاي متفاوت.
افكار عمومي و رسانه ها از يكديگر اثر گرفته و بر يكديگر اثر مي گذارند. جاي پاي رسانه ها در سرزمين افكار عمومي در نگاه اوليه به رخدادها، نگاه به قضاوتها، ارائه تحليلها و بازتاب از زاويه دروازه بانان خبر، همه و همه پرنقش و پررنگ است. اينكه كدام تيتر؟ وكدام خبر؟ جذابيت خاص را به مخاطب القا كند و موضوع اول روز باشد به شدت متكي و وابسته به رسانه است.
ابزار رسانه اي طيف گسترده اي را به خود اختصاص داده است. نامه هاي سرگشاده، شايعات، همايشها، كنفرانسها، تبليغات، اخبار تجمعات و... هر يك به تنهايي مي توانند ابزاري براي تحت تاثير قرار دادن افكار عمومي باشند.
روابط عموميها در كنار هم پاي هميشگي خود يعني رسانه ها مي توانند با تعيين نياز مخاطبان، ايجاد ارتباط با گروههاي هدف خود، برانگيختن احساس نياز مردم به تغيير در نگرش احساسات و رفتارها و تبديل يك نگرش صحيح و موثر به رفتار اثربخش و در نهايت نهادينه ساختن يك تحول، بازيگر موثري در عرصه تحولات فرهنگي افكار عمومي باشند.
نقش مهم رسانه ها در كاهش مصرف برق (در حقيقت بدمصرفي گروهي اندك از برخورداران از رفاه اقتصادي و مصرف كنندگان بي رويه انرژي) و عبور از قله مصرف در تابستانها و جبران ناترازي توليد و مصرف برق با ترويج فرهنگ مصرف بهينه، آگاهي بخشي به عموم مردم و اطلاع رساني درباره دستگاههاي كم مصرف، امكان پذير است.
توليد برنامه هاي مخاطب محور و جذاب، تهيه ميز گرد، نشست و گفت وگو، تدوين مقالات، گزارشهاي خبري، خبر ، تبليغات، مصاحبه با متخصصان از جمله اقدامات كارآمد و اثربخش رسانه هاست.
همه اين اقدامات، به تغيير نگرشي هرچند اندك اما بسيار مهم از سوي مردم ختم مي شود. اقداماتي مانند استفاده از وسايل خانگي در ساعات كم باري يعني از 10 شب تا 10 صبح، تنظيم كولرهاي گازي روي عدد 24، تنظيم كولرهاي آبي روي دور كند و در بخش تجاري همكاري صاحبان مشاغل و تجار در مديريت مصرف، در بعد كشاورزي همكاري كشاورزان در ساعات پرمصرف ظهر و بعدازظهر، در بخش صنعتي استفاده از برنامه هاي مشترك صنعت برق و صنايع بزرگ مانند تعطيلات گردشي به جاي روز ثابت جمعه، انجام تعميرات در تابستان و...، همه و همه جامعه را در گذار از اين ايام خاص ياري خواهد كرد و افكار عمومي را براي دوري از تبذير، اسراف و اتلاف منابع انرژي بر انگيخته خواهد كرد. به اميد سرافرازي ايران اسلامي.

محسن جوادي آزاد- مدير روابط عمومي شركت برق منطقه اي فارس


لینک اصل خبر در سایت شرکت سهامی مادر تخصصی تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران - توانیر

    منبع خبر

    شرکت سهامی مادر تخصصی تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران - توانیر

    شرکت سهامی مادر تخصصی تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران - توانیر

    شرکت سهامی مادر تخصصی تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران - توانیر یک شرکت در شهر تهران می باشد

      نظرات