شهریار تبریز/رضا عالشزاده: بی گمان یکی از تلاش های اصلی شهرها در سالهای آینده بستر سازی و فرهنگ سازی استفاده از دوچرخه خواهد بود. یکی از مهم ترین نوآوریهای برخی از شهرهای اروپایی و آمریکایی در زمینه ارتقاء فرهنگ دوچرخه سواری انتصاب اولین شهرداران دوچرخه سواری است. این شهرداران می توانند تغییرات را تسریع کنند و چهره انسانی و صدای دوچرخه سواری محلی باشند. برای اشنایی بیشتر با حد تاثیرگذاری شهرداران دوچرخه سواری نگاهی به شهردار دوچرخه سواری شهر آمستردام می اندازیم.
آمستردام هلند حدود ۸۸۰ هزار نفر جمعیت و بیش از ۱ میلیون دوچرخه دارد. در این شهر، دوچرخه ها ۶۰ درصد از سفرهای درون شهری را تشکیل می دهند و این شهر دارای ۸۵۰ کیلومتر مسیر اختصاصی دوچرخه است. اما اگر از ملانی وندر هورست، معاون شهردار و شهردار دوچرخه سواری این شهر، بپرسید که چگونه آمستردام ممکن است زندگی شهروندانش را بهبود بخشد، او یک پاسخ ساده دارد: دوچرخه های بیشتر.
ملانی وندر هورست بر یک تیم ۴۰ نفره متمرکز بر سیاستهای دوچرخهسواری نظارت میکند و به هدایت صدها کارگر شهرداری دیگر کمک میکند که بر اجرای منظم دوچرخه سواری نظارت کرده، خیابانها را بازطراحی میکنند و پارکینگها را برای سازگاری با سریعترین شیوه حملونقل شهر میسازند. او اعتقاد دارد که مهم ترین راهحل مشکل ترافیک آمستردام این است که مردم از صندلی راننده ماشین خارج شده و بر زین دوچرخه نشینند
او طرفدار تغییر سیاست های حمل و نقل است تا نیازهای عابران پیاده و دوچرخه سواران را قبل از نیازهای رانندگان در نظر بگیرند. او میگوید: «اگر ما در زمینه ارتقای دوچرخه سواری جدیتر عمل نکنیم، در همه جا و همیشه ترافیک بیشتر و امنیت بسیار کمتری وجود خواهد داشت".
از زمان شروع به کار در تابستان گذشته، او تعداد خطوط خودرو را کاهش داد و در عین حال خیابانهای کمسرعت و خطوطی فقط برای دوچرخهسواران ایجاد کرد. در چهار سال گذشته، این شهر قیمت پارکینگ ها را افزایش داده و فضاهای بیش از ۵۰۰۰ خودرو را حذف کرده است و به جای آنها زمین های بازی، نقاط شارژ، مراکز بازیافت و مکان هایی برای نگهداری بیش از ۱۰۰۰۰ دوچرخه ساخته است. به عنوان مثال، یک گاراژ زیرزمینی جدید برای ۷۰۰۰ دوچرخه در نزدیکی ایستگاه مرکزی راه آهن وجود ساخته شده است. برای کنترل هرج و مرج، دهها نفر در خیابانها گشتزنی میکنند و هر هفته صدها دوچرخه را که بهطور غیرقانونی پارک شده یا برای مدت طولانی رها شدهاند، اعمال قانون می کنند.
در همین ارتباط، محدودیت سرعت در اکثر نقاط مرکز از ۵۰ کیلومتر در ساعت به ۳۰ کیلومتر کاهش یافته است. همکاران وندرهورست برخی از گذرگاههای دوچرخه را برای افزایش ظرفیت مجدداً طراحی کردهاند، تیم او همچنین میتواند تقاطعهای مشکلساز را دوباره طراحی کند. همین امسال، پس از یک تصادف مرگبار، شهر یک تقاطع کامل را در کمتر از سه ماه بازسازی کرد.
وندرهورست میگوید ظهور دوچرخههای الکترونیکی چالش جدیدی ایجاد میکند و باعث ترس دوچرخهسواران مسنتر یا آسیبپذیرتر شده و آنها را از دوچرخهسواری منصرف میکند. به همین دلیل این شهر خواستار محدودیتهای سرعت بیشتر، حتی برای دوچرخهها، با تمرکز بیشتر بر آموزش و اجرای قانون است.
از زمان انتخاب اولین شهردار دوچرخه در آمستردام در سال ۲۰۱۶، ۱۰۹ شهردار دیگر دوچرخه در شهرهای مختلف جهان معرفی شده اند. موقعیت شهردار دوچرخه به هماهنگی بین دوچرخه سواران موجود، جامعه، دولت و سازمان های غیرانتفاعی کمک می کند. آنها لزوما بخشی از دولت محلی یا شهرداری ها نیستند، اما داوطلبانی هستند که توسط گروه های دوچرخه سواری محلی و مقامات شهری توصیه می شود.
______________________
منابع:
https://www.bloomberg.com/features/2023-ways-to-make-cities-better/#xj4y7vzkg
https://www.stroud.gov.uk/news-archive/could-you-be-strouds-first-bicycle-mayor
نظرات