روزی که فرودگاه امام جای مهرآباد را بگیرد...
وقتی اردیبهشت سال ۸۴ فاز یک فرودگاه بینالمللی امام خمینی (ره) با انتقال پروازهای بینالمللی حوزه خلیج فارس از مهرآباد به این فرودگاه مورد بهرهبرداری قرار گرفت، تبدیل آن به هاب منطقه از اهداف نهایی راهاندازی این فرودگاه بود که هنوز تا این مهم راه نرفته بسیار است.
به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) زمانی فاز یک فرودگاه امام (ره) افتتاح شد که هنوز کامل نشده بود و البته هنوز و پس از گذشت هفت سال کامل نشده و وعده تکمیل آن در هفته دولت سال جاری داده شده است.
مدیرعامل شرکت فرودگاههای کشور میگوید: تامین مالی پروژه مهمترین عاملی است که میتواند به پیشرفت فیزیکی پروژههای فرودگاه امام خمینی (ره) کمک کند.
رسولینژاد معتقد است یکی از منابع هزینههای عمرانی در فرودگاهها، درآمد آنهاست که بخشی را از شرکتهای هواپیمایی میگیرند.
بدهی شرکتهای هواپیمایی به شرکت فرودگاههای کشور بالغ بر ۱۸۰ میلیارد تومان اعلام شده است که حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد آن مربوط به ماهان، ایرانایر و آسمان میشود. نظر وزیر راه نیز این است که امسال مطالبات شرکت فرودگاهها وصول شود و در جلسات مشترک هم اعلام کرده است که بدهی به شرکت فرودگاهها پولی است که باید صرف رفاه و ایمنی پروازها شود. بنابراین نمیتوان توقع داشت حتی وصول این بدهی نیز راهگشای مشکلات توسعهای بزرگترین فرودگاه کشور باشد.
چندی پیش علی نیکزاد - وزیر راه و شهرسازی – در بازدید از فرودگاه امام خمینی (ره) خواهان تسریع امور شد که البته این بازدید در سایه برگزاری اجلاس سران کشورهای غیرمتعهد بود.
به تازگی با تصویب شورای اقتصاد، بیست و سه میلیارد ریال برای اجرای طرح ارتقا و توسعه فرودگاه بینالمللی امام خمینی(ره) و خرید تجهیزات مربوطه اختصاص یافت. شورای اقتصاد بنا به پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی و به استناد ماده(۸۷) قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت، سرمایهگذاری شرکت مادر تخصصی فرودگاههای کشور از محل منابع داخلی برای اجرای طرح ارتقاء و به روزآوری سیستمCUTE(سیستم ویژه پذیرش مسافر) فرودگاه بینالمللی امام خمینی(ره) و خرید تجهیزات مربوطه را در سقف بیست و سه میلیارد و هفتصد و پنجاه و شش میلیون ریال با رعایت ضوابط و مقررات مربوط به تصویب رساند. حال باید دید با وجود بدهی موجود برای پرداخت این میزان، توان دارد یا خیر؟
فرودگاه مهرآباد سالانه ۱۳٫۵ میلیون نفر مسافر جابجا میکند که این رقم در فرودگاه امام(ره) ۶ میلیون نفر مسافر است. به گفته رسولینژاد : برنامه ما این است که در یک برنامه ۵ ساله جای این دو عدد را تغییر دهیم. یعنی فرودگاه امام(ره) به ۱۴ میلیون و مهرآباد در عدد ۸ میلیون ثابت بماند و در این راستا اولویت ما پرواز حجاج است.
وی میافزاید:در حال حاضر ترمینال حجاج فرودگاه امام(ره) با زیربنای ۴۵ هزار مترمربع در حال ساخت است که البته دو سال طول میکشد تا به بهرهبرداری برسد. بنابراین ما قصد داریم فضایی را به صورت موقت به این موضوع اختصاص دهیم چون فکر میکنیم فرودگاه مهرآباد دیگر کشش ندارد. بر این اساس قطعا پیشبینی ما این است که عمره سال ۹۱ از فرودگاه امام انجام شود.
فرودگاه امام پتانسیل هاب منطقه شدن را دارد و در صورتی که سرمایهگذاری حداقل دو تا سه هزار میلیارد تومانی در آن انجام شود به آن نقطه خواهیم رسید که دور از دسترس نیست اما اعتباری که سالانه به پروژههای آن اختصاص میدهند حدود ۵ درصد است و این یعنی پیشرفت ۵ درصدی پروژهها و تنها یک عزم جزم و برنامهریزی اصولی و اجرای مو به موی آن راهگشا خواهد بود.
نظرات