بيست و سومين نمايشگاه بين المللي صنعت برق؛ «تحول ...

به گزارش پايگاه خبري توانير ، در ابتداي برنامه، علي خليلو به توضيح اين پنل تخصصي پرداخت و گفت: هم اكنون دنيا وارد عصر ديجيتال شده و در برهه اي از زمان قرار داريم كه فناوري، فارغ از جغرافيا جزئي از زندگي ما شده است. اگر تجربه يك روز بدون تلفن همراه و دسترسي به اينترنت  را تصور كنيد، بيشتر و دقيق تر  به عمق اين حقيقت پي مي بريد.

وي ادامه داد: كمتر كسب و كاري را مي توانيد مثال بزنيد كه روند ديجيتالي شدن در آن وجود نداشته باشد، امروزه از  دنياي فشن و  مد تا صنايع معدن، برق، نفت همگي در روند ديجبتالي شدن هستند و از سويي ديگر اين روند، پناهگاه كسب و كارهاي سنتي نيز محسوب مي شود.
مشاور حوزه تحول ديجيتال شركت مپنا با بيان اينكه تحول ديجيتال و مراحل ديجيتالي شدن بايد چهار مرحله را طي كند، اظهار داشت: اولين مرحله، مرحله اكسپلورينگ Exploring است، در اين مرحله سازمان با استفاده از قابليت هاي فعلي و فناوري هاي سنتي، براي ذي نفعان خود،  ارزش ايجاد مي كند.
خليلو ادامه داد: در مرحله دوم Doing، قابليت ها ثابت و سنتي است و فناوري ها، ديجيتال مي شود. در مرحله سوم Bcoming، هم قابليت و هم فناوري ديجيتال شده است و سازمان با اين شرايط براي ذي نفعان خود، ارزش ايجاد مي كند و در اين مرحله، بحث تجربه گري در لبه نيز، لحاظ مي شود.
وي در ادامه توضيح داد: مرحله چهارم Being، فناوري و قابليت ديجيتال است و نگاه چتري و فراگير، تمام ابعاد سازمان را در برمي گيرد. عبور از مرحله سوم به مرحله چهارم امري دشوار است و خيلي از سازمان ها پشت درب مرحله چهارم ايستاده اند و توان ورود به اين مرحله را ندارند .
مشاور حوزه تحول ديجيتال شركت مپنا با بيان اينكه تحول در نتايج كليدي سازمان با به كارگيري فناوري هاي تحول آفرين امكان پذير است، عنوان كرد: جورج وسترمن از بزرگان حوزه ديجيتال در تعبيري جالب مي گويد: «تحول ديجيتال، تبديل كرم ابريشم به پروانه است» كه در مشاهده روند ديجيتالي شدن ديناي امروز، مي توان اين تعبير را به عينه ديد.
خليلو خاطر نشان كرد: در تحول ديجيتال سه مفهوم وجود دارد كه ممكن است كه با يكديگر اشتباه گرفته بود، اين مفاهيم عبارتند از رقومي سازي، ديجيتال سازي و تحول ديجيتال .
مفهوم رقومي سازي، به معناي تحول از آنالوگ به ديجيتال است. مفهوم ديجيتال سازي به معناي استفاده از فناوري هاي ديجيتال و داده هاي آن به منظور بهبود كسب و كار، فرايند كسب و كار و ايجاد محيطي براي كسب و كار ديجيتال است كه هسته اصلي آنها اطلاعات ديجيتال است.
وي در ادامه توضيحات خود افزود: تحول ديجيتال نيز، تغييري شگرف در عملكرد يك سازمان با محوريت فناوري هاي تحول آفرين ايحاد مي كند، به طوري كه اين فناوري ها ، مدل هاي كسب و كار، فرهنگ، تجربه هاي ذينفعان، ساختار، فرايند عملياتي سازمان، شايستگيهاي كاركنان و مشاغل را به نحو مطلوبي دگرگون مي سازد.
مشاور حوزه تحول ديجيتال شركت مپنا، با اشاره به روندهاي فناوريهاي تحول آفرين گفت: اينترنت اشيا، كلان داده ها، پرينت سه بعدي، رباتيك، واقعيت افزوده دوقلوي ديجيتال، ابر و محاسبات ابري، واقعيت مجازي، هوش مصنوعي، اتوماسيون، محاسبات كوانتومي و... از نمودهاي عيني روندهاي فناوري هاي تحول آفرين در دنياي امروز است.
وي در توضيح كابرد برخي از فناوري هاي تحول آفرين در صنعت برق اظهار داشت: هوش مصنوعي در مواردي چون نظارت بر عملكرد شبكه و تشخيص و پيش بيني ميزان مصرف و اتلاف انرژي، پيش بيني تقاضا و عرضه برق و كنترل توربين هاي بادي جنرال الكتريك كاربرد دارد.
خليلو ادامه داد: كلان داده و داده كاوي نير در تخمين پارامترهاي مهم شبكه برق مانند مدل سازي بار، تعميرات نگهداري از طريق استخراج بينش از داده ها، بررسي الگوي مصرف و كشف الگوي بهينه در هر اقليم كاربرد دارد.
وي ادامه داد: در جمع آوري داده جهت كنترل و مانيتورينگها نيروگاهها، سنسورها و دستگاههاي مانيتورينگ انرژي، جمع آوري داده مانيتورينگ و حفاظت از توربين هاي اينترنت اشيا، كاربرد بسياري دارد.
بهينه سازي و پايش فرايندهاي ساخت افزوده جنرال الكتريك، جمع آوري داده هاي لحظه اي  و تجزيه و تحليل لحظه اي وضعيت توربين هاي بادي دور افتاده و بررسي ايمني و امنيت لحظه اي كاركنان نيز از كابردهاي محاسبات لبه است.
همچنين، ربات مخصوص بازرسي ژنراتور زيمنس، ربات بازرسي توربينهاي بادي و Drone هاي بازرسي

تجهيزات نيروگاهي را مي توان از كاربردهاي رباتيك دانست .
فناوري آي او تي، لاكچري نيست، كاربردي است
در ادامه برنامه، محسن شكيبا فر به معرفي محصول و خدمات ديجيتال شركت مكو پرداخت و گفت: فناوري آي او تي، علي رغم بسياري از تصورات، لاكچري نبوده و بسيار كاربردي است.  وي ادامه داد: فناوري آي او تي به سه لايه كلي ديوايس، هاپ ها ولوراون تقسيم مي شود.
لايه هاپ ها حدود 500 متر را پوشش مي دهند، لايه لوراون lorawan ، لايه بسيار مهمي است و در آن از 3 تا 15 كيلومتر قابل پوشش است و مي توان هوشمندسازي در سطح گسترده را در آن اجرايي كرد.
مدير كسب و كار ديجيتال سازي شركت مكو  در ادامه برنامه به توضيح عملكرد و معماري چند پلتفرم  هوشمند پرداخت و خلال آن جلسه پرسش و پاسخ ميان كارشناسان تحول ديجيتال و مدعوين انجام شد.

لینک اصل خبر در سایت شرکت سهامی مادر تخصصی تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران - توانیر

    منبع خبر

    شرکت سهامی مادر تخصصی تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران - توانیر

    شرکت سهامی مادر تخصصی تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران - توانیر

    شرکت سهامی مادر تخصصی تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران - توانیر یک شرکت در شهر تهران می باشد

      نظرات