شهریار تبریز/مهراب محرابینیا: شهر لوون بلژیک یکی از مراکز مهم وعالی رتبه دانشگاهی و قطب تحقیقات و فنآوری در جهان تلقی میشود. این شهر، شهروندان، مقامات شهری، محققان و کارآفرینان را به هم مرتبط میکند تا با بکارگیری نوآوری راهکارهای عملی را برای چالشهای امروزی ارایه دهند.
این چالشها شامل حرکت به سوی اقتصاد گردشی، تغییرات اقلیمی و فراهمکردن استاندارد بالا در زمینه آموزش و بهداشت میباشد. بدنبال پاندمی ویروس کووید-۱۹، لوون در نظر دارد شهری پایدار و تابآور به حساب آید.
یک شهر شبکهای
توماس ون اوپنس، معاون شهردار لوون، دلیل خاص بودن لوون را تصریح میکند: "به عنوان یک دولت، ما محدودیتهای خود را درک میکنیم، بنابراین ما یک شبکه گسترده با دانشگاه، شرکتها، شهروندان و بسیاری از سازمانهای دیگر داریم. ما به معنای واقعی کلمه یک شهر شبکهای هستیم. ما لزوماً سختتر از سایر شهرها کار نمیکنیم، اما با شبکهای از سازمانها و نهادها میتوانیم به بسیاری از دستاوردهای بزرگ دست پیدا کنیم. بخشی از این شبکه ابتکار لوون ۲۰۳۰ است".
لوون ۲۰۳۰: نقشه راه شهر به سمت کربن خنثی شامل بیش از ۶۰۰ شریک از جمله حکومتها، موسسات علمی، شرکتها، سازمانها و شهروندان که باهم مشارکت میکنند تا استراتژی تغییرات اقلیمی را توسعه و تکمیل کنند.
وی چندین پروژه را در حوزه هوشمند سازی فهرست میکند که همیشه حول محور محیط زیست و پایداری هستند. برای مثال، پروژه WeCount دوربینهای هوش مصنوعی را که میزان ترافیک را اندازهگیری میکنند در اختیار شهروندان قرار میدهد. این دادهها به شهر کمک میکند تا یک مدل هوشمندی ایجاد کند که بتواند به تصمیمگیریهایی از قبیل تبدیل خیابانها دو طرفه به یک طرفه، بستن خیابانها به روی خودروها یا تبدیل خیابانها به پیاده راهها کمک کند. وی در بخش دیگری میگوید: "ما نتایج را به همه ساکنان، همه محلهها نشان دادیم. ما همیشه این تصمیمات را با هم میگیریم".
یکی دیگر از پروژه های نوآورانه در لوون Leuven Cool نام دارد که در آن شهر و دانشگاه با هم همکاری می کنند تا ایستگاههای هواشناسی را در سراسر شهر به منظور اندازهگیری خرداقلیم و اثر جزیره گرمایی شهری قرار دهند. این پروژه به مدیریت شهری کمک کرد تا به این نکته پی ببرد که در مرکز شهر کدام مناطق گرمتر است و در محلهها اولویتهایی از قبیل کاشت درخت یا آببندی سطوح بتنی را در کجا لحاظ کند.
توماس همچنین به کارهایی که شهر در رابطه با آلودگی صوتی انجام میدهد اشاره میکند. ما شکایات زیادی از سر و صدا دریافت میکنیم زیرا لوون یک شهر دانشجویی است و در شب سر و صدای زیادی وجود دارد. همراه با دانشگاه، مدیریت شهری از میکروفونهای هوش مصنوعی برای اندازهگیری صداهای شبانه و اینکه این صداها از کدام مناطق آمدهاند استفاده کرد. این امرمنجر به ایجاد یک استراتژی برای کنترل روشنایی خیابانها در پرسر و صداترین مناطق شد.
اقلیمخنثی تا سال ۲۰۵۰
لوون متعهد به دستیابی به اقلیم خنثی تا سال ۲۰۵۰ است. با اهداف بلندپروازانه برای سال ۲۰۳۰، این شهر در نظر دارد این ایده را به واقعیت تبدیل کند. استراتژی این شهر شامل اقداماتی در زمینههایی مانند نوسازی ساختمانهای قدیمی و جدید، مصرف پایدارتر و جابجایی سبز است. در حال حاضر، گزینههای گیاهخواری زیادی در رستورانها وجود دارد که سازمانها و مشاغل محلی را به تامینکنندگان بزرگ ترجیح میدهند. دهها فضای سبز و تعداد زیادی ساختمان میراثی با مصالح بازیافتی و مداخلات پایدار بر شهر مسلط هستند. حتی هنر خیابانی در لوون از طریق رنگهای تصفیهکننده هوا، دیوار ساخته شده از پلاستیک بازیافتی، و باغ عمودی متشکل از بطریهای پلاستیکی پت پایدارتر میشود. در سال ۲۰۱۸، این شهر بلژیکی جایزه "برگ سبز اروپایی" را به عنوان پاداش در قبال تلاش در زمینه پایداری و کیفیت زندگی دریافت کرد. همچنین، در سال ۲۰۲۰، شهر لوون بواسطه رویکرد ماموریت محور که هدفش ایجاد شبکههای نو آوری مشارکتی است به عنوان پایتخت نوآوری اروپا انتخاب شد. در این شهر، سازمانهای مختلف با هدف مشترک ایجاد نوآوری در برخورد با چالشهای پیچیده ازقبیل تغییرات اقلیمی، حرکت به سمت اقتصاد چرخشی یا نیاز برای آموزش با کیفیت بالا با هم همکاری میکنند.
سازمان غیرانتفاعی Leuven ۲۰۳۰ بر روی ابتکارات هیجان انگیز برای شهر کار میکند که به نوبه خود برای دستیابی به اقلیمخنثی کمک میکند. با همکاری دانشگاه و استارت آپها، پروژههای شهر هوشمند به راحتی قابل اجرا هستند. به عنوان بخشی از ماموریت اتحادیه اروپا در مورد شهرهای هوشمند و اقلیم خنثی، اکنون این شهر ملزم به انجام اقدامات جسورانه است. در سال ۲۰۱۹، گروه Leuven ۲۰۳۰ با ایجاد یک نقشه راه برای اقلیم خنثی با ۱۰ برنامه موضوعی و سه برنامه مقطعی به یک نقطه عطف بزرگ دست یافت. اکنون، لوون به دنبال افزایش و سرعتبخشیدن به تلاشهای خود و مشارکت در تعهدات خود به قرارداد شهر اقلیمخنثی است.
برای پنج سال آینده، شهر لوون بر جابجایی هوشمند برای عابران پیاده و دوچرخهسواران و همچنین فضاهای عمومی متمرکزشده است. با کمک فنآوریهای هوشمند، ایجاد فضاهای عمومی بیشتربا کاهش تعداد پارکینگ های شخصی در اولویت قرار دارد. برخی از این فضاهای عمومی نیز به اشتراک دوچرخه باری اختصاص داده خواهد شد. این شهر صراحتاً تصمیم گرفته است که سیستمهای اشتراکگذاری شناور رایگان برای اسکوترها و دوچرخهها را ممنوع کند، در عوض، فضاهای اختصاصی را برای جابجایی مشترک برای ارائه خدمات بهینه فراهم میکند.
معاون شهردار لوون در پایان درپاسخ به سوالی در رابطه با اینکه شهرهای دیگر چه چیزهایی میتوانند از شهر لوون بیاموزند اظهار میکند که شهرها باید با شرکای خود همکاری کنند و سعی نکنند همه کارها را خودشان انجام دهند. او همچنین جمعآوری دادههای هدفمند را به جای تمرکز بر دادههای بزرگ توصیه میکند.
______________________
منبع:
https://www.beesmart.city/city-portraits/leuven-smart-city-strategy-networked-smart-climate-neutral
نظرات