"محله من"، کتابچه راهنمای مرکز اسکان بشر سازمان ملل برای دستیابی به فضاهای شهری پایدار

"محله من"، کتابچه راهنمای مرکز اسکان بشر سازمان ملل برای دستیابی به فضاهای شهری پایدار

شهریار تبریز/رضا عالش‌زاده: این راهنما که شامل اقداماتی است که در مقیاس یک محله قابل اجرا هستند، تلاش می‌کند تا رویکردی یکپارچه ارائه کند که به نیازهای بخش‌های کلیدی مانند حمل‌ونقل، ابتکارات شهری محلی، مسکن، فضاهای عمومی، خدمات شهری و غیره پاسخ دهد.

کتابچه "محله من" به پنج بخش تقسیم می‌شود که هر کدام جنبه‌های مطلوب زندگی شهری را برجسته می‌کند. این بخش ها عبارتند از شهر فشرده، شهر متصل، شهر فراگیر، شهر پویا و شهر انعطاف‌پذیر و در کنار هم اصول عملی را برای کمک به بازیگران کلیدی شهری برای همکاری و طراحی راه‌حل‌ها در مقیاس محله ارائه می‌دهند. هدف نهایی این کتابچه کمک به ایجاد محله‌های خوب برای ارتقاء و بهبود کیفیت زندگی برای همه ساکنان آنها است.

این فصل‌ها با هم، گروه متنوعی از شاخص‌های فضایی مانند شکل، نزدیکی توزیع، تنوع، شدت و اتصال را پوشش می‌دهند. به جای ایجاد یک رویکرد خطی که موضوعات را به دسته‌های مجزا از هم تقسیم می‌کند، هدف این کتاب این است که ابعاد فضایی محله‌ها، خیابان‌ها، فضاهای باز و واحدهای ساختمانی را به هم مرتبط کند و چگونگی عملکرد این ویژگی‌های مطلوب را در همه مقیاس‌ها و در ارتباط با هم مشخص کند.

این راهنما قرار است به عنوان یک بانک مشترک از اصول استفاده شود و یک ماتریس دیجیتال تعاملی را ارائه دهدکه بتواند به عنوان پایه‌ای برای بحث‌های مرتبط عمل کند. مخاطبان این کتابچه متخصصان برنامه‌ریزی، طراحان شهری، کارشناسان تخصصی، گروه‌های مدنی، دانشگاهیان و نمایندگان دولت و سازمان‌های غیردولتی هستند و می توان از آن برای شروع ابتکارات بین‌رشته‌ای استفاده کرد که گروه های اجتماعی را درگیر می‌کند و برای همه بازیگران درگیر مسئولیت ایجاد می‌کند.

در این ارتباط، رافائل توتس، مدیر بخش راه‌حل‌های جهانی برنامه اسکان بشر سازمان ملل متحد می‌گوید: "مناطق شهری با چالش‌های متعددی از جمله خدمات اولیه ناکافی و نامرغوب، امکانات اجتماعی و عمومی ضعیف، محدودیت‌های تحرک، گسترش شهری، الگوهای توسعه ناهماهنگ و برنامه‌ریزی نشده، و تهدیدات فزاینده ناشی از مخاطرات اقلیمی مواجه هستند. پرداختن به این چالش‌ها نیازمند رویکردی یکپارچه برای برنامه‌ریزی است، رویکردی که می‌تواند توسط نهادهای دولتی، شیوه‌های برنامه‌ریزی خصوصی و جوامع به طور یکسان مورد پذیرش قرار گیرد. من امیدوارم که "محله من" به ذینفعان قدرت دهد تا فعالانه در گذار به سمت توسعه پایدار شرکت کنند و در نهایت منجر به یک محیط شهری بهتر برای همه شود".

گفتنی است چندین طرح مشابه دیگر در تلاش هستند تا به رهبران جامعه که در جهت ایجاد فضاهای متعادل، فراگیر و انعطاف‌پذیرتر تلاش می‌کنند کمک کنند. این طرح‌ها به دنبال اراءه برنامه‌های متنوع با هدف بازنگری در طراحی مناسب خیابان، ایجاد مدل‌های جدید برای مسکن جمعی، یا بازنگری در فضاهای عمومی برای استقبال از جمعیت نادیده گرفته شده هستند.

____________________

منبع:

https://www.archdaily.com/1012961/un-habitat-launches-my-neighborhood-a-practical-guide-for-achieving-sustainable-urban-spaces/65c0ca06f3424e017c33539d-un-habitat-launches-my-neighborhood-a-practical-guide-for-achieving-sustainable-urban-spaces-image

لینک اصل خبر در سایت شهرداری تبریز

    منبع خبر

    شهرداری تبریز

    شهرداری تبریز

    شهرداری تبریز یک شهرداری در شهر تبریز می باشد

      نظرات