طرح ۲۷ بند تشویقی برای احیای بافت تاریخی و فرسوده/بازآفرینی شهرهای نیازمند همگرایی دستگاه‌های اجرایی

طرح ۲۷ بند تشویقی برای احیای بافت تاریخی و فرسوده/بازآفرینی شهرهای نیازمند همگرایی دستگاه‌های اجرایی

به گزارش شهریار ، محمد عزتی در جریان برگزاری هشتمین اجلاس مجمع روسای کمیسیون‌های شهرسازی و معماری شورای اسلامی کلانشهرها در شیراز، افزود: روند قانونی برای تصویب ۲۷ بند این بسته تشویقی آغاز شده است.

عزتی با اشاره به اینکه ۲۷بند تشویقی جدید نقش حمایتی برای مالکان بافت تاریخی و فرسوده شهری دارد ادامه داد: عوارض کم و نزدیک به صفر درصد، اقدامات عمرانی و زمینه حضور مردم در بافت تاریخی را فراهم می‌کند.

وی با بیان اینکه ابنیه تاریخی و بازار های بزرگ اغلب در بافت تاریخی شهرهای کشور قرار دارد  اظهار کرد: در حال حاضر شاهد تبدیل شدن منازل مسکونی بافت مرکزی شهر ها به انباری بازارهای بزرگ و یا متروکه هستیم.

به گفته عزتی، همزمان با یکپارچه سازی بسته های تشویقی نیاز به عزم واحد دستگاه های اجرایی برای حمایت از مالکان واحد های مسکونی و خانه های تاریخی بافت مرکزی شهر های کشور وجود دارد.

وی یادآور شد: اجرای سیاست واحد کشوری در بخش بازآفرینی شهری منجر به تسریع در احیای بافت های تاریخی، فرسوده و حاشیه شهری می شود.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری کلان‌شهر تبریز با بیان اینکه بافت‌های تاریخی ۲۵ درصد از بافت‌های مشمول بازآفرینی کشور را به خود اختصاص داده‌اند، اظهار کرد: بافت‌های تاریخی سیاستگذاران فراوان اما مجریان اندکی دارد، امروز برای ساخت و مرمت در یک ملک بافت تاریخی براساس مصوبات موضوعی کشور یک کارشناس فرهنگی می‌تواند نظر دهد، اما شهرداران که در میدان هستند ابتکاری در پیشنهاد ضوابط ندارند و این یک آسیب در این حوزه محسوب می‌شود.

عزتی تصریح کرد: مردم ساکن در بافت‌ها فراموش شده‌اند و از طرفی بافت‌های خالی از سکنه هم به درد شهرها نمی‌خورد، چرا که بافت با مردم معنا پیدا می‌کند.

وی با بیان اینکه ابعاد مختلف ۲۷ بسته تشویقی در جلسه بعدی مجمع شهرداران کلانشهرهای ایران مطرح و بررسی خواهد شد، از وزیر کشور خواست که از تصویب بسته‌های تشویقی بافت حمایت کند تا موجب بازگشت زندگی به قسمت‌های تاریخی و فرهنگی شهرها شود.

لینک اصل خبر در سایت شهرداری تبریز

    منبع خبر

    شهرداری تبریز

    شهرداری تبریز

    شهرداری تبریز یک شهرداری در شهر تبریز می باشد

      نظرات