نقش ابزارهای شبیه‌سازی در معماری شهری از منظر ملاحظات زیست‌محیطی

نقش ابزارهای شبیه‌سازی در معماری شهری از منظر ملاحظات زیست‌محیطی

شهریار تبریز/رضا عالش‌زاده: شهرسازی و معماری هم از این جریان مستثنی نبوده است. در این ارتباط، معماران و برنامه‌ریزان می‌توانند از ابزارهای شبیه‌سازی برای پیش‌بینی، رصد و بهبود عملکرد ساختمان‌ها و شهرها از نظر زیست‌محیطی استفاده کرده و از آنها برای طراحی پایدار در ساختمان‌ها سود برند ... در خط مقدم این انقلاب فناوری ابزارهایی مانند ArcGIS City، Vectorworks Landmark  و Bentley Systems OpenCities Planner قرار دارند که هر کدام دارای قدرت‌های ویژه‌ای برای بهبود شیوه‌های معماری پایدار هستند.

ابزار شبیه‌سازی ArcGIS City  به طراح کمک می‌کند تا داده‌های مکان را بررسی کند، داده‌هایی که برای پایداری ساختمان‌ها مهم هستند. این ابزار شبیه‌سازی مواردی مانند شرایط محل پروژه، قرار گرفتن در معرض خورشید، الگوهای باد و هر گونه نگرانی زیست‌محیطی دیگر را مد نظر قرار می‌دهد و می‌تواند چندین لایه داده را ادغام کرده و طرح هایی ایجاد کند که کمترین تاثیر مخرب را بر محیط داشته باشد و در عین حال بهره‌وری انرژی را به حداکثر برساند. برای مثال، این ابزار می‌تواند اثرات جهت‌گیری‌های مختلف ساختمان را بر مصرف انرژی شبیه‌سازی کرده و به انتخاب گزینه‌هایی کمک کند که تاثیر مثبتی بر محیط زیست داشته باشند.

ابزار مهم دیگر با عنوان Vectorworks Landmark یک نرم‌افزار طراحی پیشرفته است که برای اهداف برنامه‌ریزی شهری و طراحی منظر استفاده می‌شود. از قابلیت های آن می توان به منابع گرافیکی برای مطالعه کاربری زمین، توسعه زیبایی‌شناسی منظر و مطالعه سایت اشاره کرد. این ابزار طراحان را قادر می‌سازد تا مدل‌های دقیقی از چیدمان گیاهان، سازه‌های نگهداری آب و زمین‌های چمن ایجاد کنند. با استفاده از این ابزار، طراحی پایدار با توسعه مناظری که باعث صرفه‌جویی در آب، کاهش جزایر گرمایی و بهبود تنوع زیستی در مقیاس منطقه‌ای می‌شود، ترویج خواهد شد.

نرم‌افزار Bentley Systems OpenCities Planner ویژگی قابل توجهی را در مقایسه با ابزارهای مشابه شبیه‌سازی دارد و آن رویکرد تیمی آن به شهرسازی است. این برنامه بستری را برای نمایش مدل‌های شهر در مقیاس بزرگ و شبیه‌سازی سناریوهای توسعه شهری ارائه می‌دهد و از این طریق نقش‌های کلیدی حوزه شهرسازی را قادر می‌سازد در فرآیند برنامه‌ریزی مشارکت کنند. این ابزار با تمرکز بر تجسم‌های سه بعدی تعاملی و یکپارچه‌سازی داده‌های آنی به ایجاد طرح‌هایی کمک می‌کند که پایدار و سازگار با نیازهای در حال تغییر شهری باشند.

به طور کلی می توان گفت از نظر طراحی، این فناوری‌های شبیه‌سازی هستند که طراحی پایدار را معنا می‌کنند: آن‌ها محیط‌های طبیعی و مصنوعی را برای اطمینان از بهره‌وری انرژی و هماهنگی محیطی در نظر می‌گیرند و به معماران کمک می‌کنند به دور از آزمون و خطاهای مرسوم با کمترین ریسک فرایند ساخت و ساز را شروع کرده و به سرانجام برسانند.

__________________________

منبع:

https://parametric-architecture.com/how-can-ai-and-simulation-tools-transform-sustainable-building-design/

لینک اصل خبر در سایت شهرداری تبریز

    منبع خبر

    شهرداری تبریز

    شهرداری تبریز

    شهرداری تبریز یک شهرداری در شهر تبریز می باشد

      نظرات