ساختمانی زنده، تلفیقی از معماری و طبیعت

ساختمانی زنده، تلفیقی از معماری و طبیعت

شهریار تبریز/آذر کریم‌زاده: ویلای اِم در حقیقت یک هتل ۸۰۰۰ متر مربعی است که در منطقه مونپارناس در شهر پاریس واقع شده و شامل رستوران، فضای کار مشترک، باشگاه ورزشی و یک کافه روی پشت بام است. همه چیز بر محوریت یک سبک زندگی سالم و میل به "بازگرداندن طبیعت به شهر" متمرکز شده است. نام آن مشابه ویلای مدیسی در رم است که جایگاه آکادمی فرانسه بوده و از سال ۱۸۰۳ پذیرای برندگان جایزه روم که جهت ترویج و نمایش خلاقیت هنری در همه زمینه‌ها طراحی شده، بوده است.

یک موجود زنده و در حال تکامل

ویلای اِم به عنوان یک موجود زنده طراحی شده که به عنوان یک "پناهگاه جامع" در نظر گرفته شده است که به طور کامل به رفاه و نیازهای ضروری افراد اختصاص داده شده است. با داشتن اسکلت بیرونی از تیرهای فولادی سیاه کدر که تکیه‌گاهی برای نمای باغ عمودی بشمار می‌روند، ساختمان ظاهری مینیمال، ساده و سبک پیدا کرده است.

معماری این ساختمان جهت نگهداری گیاهان دارویی، درختان میوه و گونه‌های متوسط و بزرگ ماندگار طراحی شده است. علاوه بر ادغام مجدد طبیعت در شهر، از طریق معماری، طراحی آن به پایداری و بهره‌وری انرژی ساختمان کمک می‌کند.

استارت‌آپ‌های این پروژه چنین بیان می‌کنند که این ساختمان به نوبه خود تکیه‌گاهی برای این باغ عمودی است که رشد کرده و کل نما را اشغال می‌کند، ساختمان را به یک جنگل عمودی تبدیل می‌کند.

این نوع جدید از هتل توسط طراح فیلیپ استارک با همکاری استودیوی فرانسوی-برزیلی تریپتیک و استودیوی چشم‌انداز کلوکو ایجاد شده است. فیلیپ استارک می‌افزاید: «من مکانی پر از زندگی، انرژی، مهربانی می‌خواستم... جایی که همه چیز کنجکاوی را برانگیزد و به ما یادآوری کند که هوش یکی از زیباترین نشانه‌های انسانیت است». این طراح مشهور تمام فضاها را بر اساس مفهوم سادگی طبیعی تصور کرد که در آن سقف‌ها و ستون‌های بتنی با پوشش‌ها و کف‌های چوبی سبک تضاد داشته باشند.

بازگرداندن طبیعت به شهر

ورودی این ساختمان بطور مستقیم به فضای سالن و رستوران با آشپزخانه اوپن منتهی می‌شود که امکان دسترسی به یک تراس در پشت ساختمان را فراهم می‌کند که در آن قسمت درختان انجیر کاشته شده است. زیرزمین شامل فضاهای کنفرانس و سالن جلسات برای اجاره است، در حالی که دو طبقه فوقانی دارای ۲۰ "دفتر با فضای باز" و فضای کاری مشترک، و همچنین یک سالن بدنسازی و اتاق های یوگا هستند.

چهار طبقه بالای بلوک هتل را در خود جای داده است که شامل ۶۷ اتاق و ۶ سوئیت است که به عنوان "پیله های پوشاننده و آرامش‌بخش" طراحی شده‌اند و به بالکن‌ها یا تراس‌های سرسبز باز می‌شوند. در بالای ساختمان یک کافه رو باز وجود دارد که به عنوان "واحه معلق" از درختان و گیاهان میوه توصیف شده است که مناظری خیره کننده از پاریس را ارائه می دهد.

بدین ترتیب، طبق نظر طراحان این پروژه، ویلای اِم به‌عنوان نمایانگر معماری طبیعت‌گرا طراحی شده است، یعنی ساختمانی برای عصر جدید، جایی که انسان دیگر مخالف طبیعت و موجودات زنده نیست.

___________________

منبع:

https://www.divercitymag.be/fr/villa-%e2%80%89m%e2%80%89-un-batiment-vivant-entre-architecture-et-arboriculture/

لینک اصل خبر در سایت شهرداری تبریز

    منبع خبر

    شهرداری تبریز

    شهرداری تبریز

    شهرداری تبریز یک شهرداری در شهر تبریز می باشد

      نظرات