نقش كليدي برق خورشيدي در تامين برق اروپا

به گزارش پایگاه خبری توانیر، به نقل از یورونیوز، اندیشکده انرژی پاک Ember با تجزیه و تحلیل اوج های نیمه روز ٢١ ژوئن می گوید که انرژی های تجدیدپذیر ٢٠ درصد از ترکیب انرژی جهانی را تشکیل می دهد که نسبت به سال گذشته ١٦ درصد افزایش یافته است.
اسپانیا در ژوئن امسال در زمینه تولید انرژی خورشیدی در اروپا پیشرو بوده است.
تولید جهانی برق خورشیدی معمولاً بهترین عملکرد را در ماه ژوئن دارد، زیرا روزهای تابستان طولانی تر در نیمکره شمالی است، جایی که حدود ٨٩ درصد از پنل های خورشیدی جهان نصب شده است.
کوستانتسا رانگلووا تحلیلگر برق در Ember با بیان این که انرژی خورشیدی با سهم ٢٠ درصدی اکنون یک منبع جدی برق جهانی محسوب می شود، می گوید: هزینه باتریهای پنلهای خورشیدی کاهش یافته و از این رو به سرعت در حال تبدیل شدن به بزرگترین منبع انرژی در اروپا خواهد شد.
بنابراین گزارش، اسپانیا یکی از بالاترین میزان تولید انرژی خورشیدی در جهان را دارد به طوری که میانگین آن در ژوئن ٢٠٢٤ در مسیر رسیدن به ٣٠ درصد بوده و تا این  لحظه رکورد تولید برق خورشیدی در فصل گرما را به ثبت رسانده است. در همین حال Ember انتظار دارد برای ماه ژوئن به طور کلی سهم انرژی خورشیدی در کل تولید برق اروپا به ٨.٢ درصد برسد که از ٦.٧ درصد در ژوئن ٢٠٢٣ بیشتر است.
کارشناسان پیش بینی می کنند اتحادیه اروپا بیش از دو برابر از میانگین جهانی بهتر عمل خواهد کرد و تولید برق خورشیدی خود را در این ماه به ٢٠ درصد خواهد رساند.
با وجود آن که بسیاری از کشورهای با توجه به شرایط آب و هوایی، امکان تولید برق خورشیدی را دارند، اما سهم این انرژی از ترکیب برق ملی آنها ناچیز است.
چین سال گذشته ٣٦ درصد از انرژی خورشیدی جهان را تولید کرد، اما انرژی های تجدیدپذیر تنها ٦.٢ درصد از ترکیب انرژی آن را تشکیل می دهند.
کدام کشورهای اروپایی بیشترین کار را با منابع خورشیدی خود انجام می دهند؟
البته همه کشورهای اروپایی به یک اندازه از نور خورشید برخوردار نیستند.
تابش نور به میزان تابش خورشیدی اشاره دارد که به یک منطقه معین می رسد و زمینه مهمی برای نحوه استفاده کشورها از پتانسیل خود است.
همانطور که نمودارهای Ember نشان می دهد، اسپانیا، یونان و استرالیا در این زمینه عملکرد خوبی دارند.
اما ٦٦ درصد از کشورها هنوز کمتر از ٥ درصد از برق خود را از انرژی خورشیدی تولید می کنند.
در بین کشورهایی که میزان تابش آنها بالاتر از میانگین جهانی است  امارات و عربستان سعودی پیشرفت بسیار زیادی در جهت  بهره برداری ازین منبع داشته اند.
در انتهای دیگر طیف، کشورهایی مانند هلند و آلمان که کمتر آفتابی هستند، بالاتر از وزن خود هستند - به ترتیب با ١٧ درصد و ١٢ درصد انرژی خورشیدی در ترکیب انرژی خود.
همانطور که Ember می گوید، این نشان می دهد که انرژی خورشیدی می تواند نقش اصلی را در تامین نیازهای مردم به برق بدون توجه به "مواهب طبیعی" ایفا کند.

مترجم: مرتضی توکلی

لینک اصل خبر در سایت شرکت سهامی مادر تخصصی تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران - توانیر

    منبع خبر

    شرکت سهامی مادر تخصصی تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران - توانیر

    شرکت سهامی مادر تخصصی تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران - توانیر

    شرکت سهامی مادر تخصصی تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران - توانیر یک شرکت در شهر تهران می باشد

      نظرات