احیاء دیوارنگاره های سنتی در خانه تاریخی نیکدل

احیاء دیوارنگاره های سنتی در خانه تاریخی نیکدل

به گزارش شهریار ، حسین منیری فر ضمن اعلام خبر فوق گفت: در راستای تداوم عملیات مرمتی خانه تاریخی نیکدل، از ماه گذشته عملیات احیاء دیوارنگاره های سنتی در دیوارها و سقف این خانه تاریخی، توسط هنرمندان متخصص این حوزه، آغاز شده و دیوارنگاره ها در طرح و نقش های مختلف در حال اجرا هستند.

وی افزود: در مرمت خانه تاریخی نیکدل طی سالهای اخیر ابتدا کارهای زیربنایی جهت تقویت سازه بنا توسط اساتید ومرمتی انجام پذیرفته که موجب تقویت کلی سازه و بنا شده و در فاز دوم تزئینات داخلی و نمای خارجی این خانه تاریخی توسط معماران میراث فرهنگی اجرائی شده  که شامل احیاء سرستونها ، گچ بری هاو سقف آجری است
منیری فر در ادامه گفت: در فاز جدید مرمتی، دیوارنگاره ها و نقاشی های دیواری این خانه تاریخی توسط شهرداری منطقه ۸ احیاء می شوند که با تکمیل این پروژه شاهد افزایش زیبایی ها و جذابیتهای خانه تاریخی نیکدل خواهیم بود.
گفتنی است خانه نیکدل در دوره قاجاریه احداث شده و در تاریخ ۱۴ مرداد ۱۳۸۲ با شماره‌ ۹۴۷۰ ثبت ملی شده است. ‌

این خانه شامل دو حیاط اندرونی و بیرونی است که حیاط اندرونی در ضلع جنوبی و حیاط بیرونی در ضلع شمالی بنا قرار دارد. خانه در دو طبقه ساخته شده و شامل تالار بزرگ مستطیل‌شکل در مرکز بنا و دو راهرو و دو اتاق جانبی(گوشواره) در ضلع شرقی تالار است و ایوانی ستون‌دار در ضلع جنوبی بر ارسی‌های زیبای خانه سایه انداخته است.

تزئینات به کار رفته در این ساختمان نیز شامل سقف و حوضخانه دارای کادر بندی بسیار زیبا و گچبری‌های آیینه کاری شده می‌باشد و این خانه جزء معدود خانه‌هایی است که در تزئینات آن از آیینه کاری استفاده شده است.


لینک اصل خبر در سایت شهرداری تبریز

    منبع خبر

    شهرداری تبریز

    شهرداری تبریز

    شهرداری تبریز یک شهرداری در شهر تبریز می باشد

      نظرات