سیاست‌های محدودکننده در ساخت‌وساز شهری نیاز به بازنگری دارند

سیاست‌های محدودکننده در ساخت‌وساز شهری نیاز به بازنگری دارند

به گزارش شهریار ، محمد عزتی در نشست کمیسیون معماری و شهرسازی مجمع شهرداران کلانشهرهای ایران در قزوین اظهارکرد: طی پنج سال گذشته، محدودیت‌هایی بر افزایش ارتفاع ساختمان‌ها و تراکم اعتباری اعمال و ساخت‌وساز در بسیاری از شهرها را به حداکثر هفت طبقه محدود کرده است.

وی افزود: این سیاست‌ها، به‌جای کاهش فشار بر زمین‌های شهری، به سازندگان مسکن راهی برای دور زدن محدودیت‌ها ارائه داده است و سازندگان به‌جای کاهش سطح اشغال، با استفاده از طرح‌هایی به سطح اشغال ۷۰ درصد پناه آورده‌اند که نیازمند اصلاح جدی است.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی مجمع شهرداران کلانشهرهای ایران  همچنین به نقد عملکرد نهادهای بالادستی در حوزه ساخت و ساز پرداخت و گفت: بسیاری از پروژه‌ها در استان‌ها و شهرها، پس از ماه‌ها بررسی و اصلاح در کارگروه‌های زیربنایی، با یک تصمیم ساده از سوی کارشناسان وزارتخانه‌ها متوقف یا رد می‌شوند.

عزتی با انتقاد از این رویه اضافه کرد: ه تصمیم‌گیری نهایی بدون در نظر گرفتن نظرات مدیران و کارشناسان محلی و استانی که به‌خوبی با شرایط شهرها آشنایی دارند، به نفع مدیریت شهری نیست.

وی  همچنین با اشاره به  بیانیه دولت وفاق ملی به ریاست دکتر پزشکیان گفت: وفاق ملی نباید صرفاً در حوزه سیاست‌گذاری کلان مطرح شود، بلکه در حوزه مدیریت شهری نیز لازم است همبستگی و هماهنگی بیشتری وجود داشته باشد.

وی تاکید کرد: شهرداری‌ها نباید صرفاً بر اساس مقررات سخت‌گیرانه و بدون انعطاف عمل کنند، و با این روند بسیاری از پروژه‌های شهری هرگز به مرحله اجرا نمی‌رسیدند.

عزتی در پایان خواستار آسیب‌شناسی این مشکلات شد و پیشنهاد داد که راهکارهایی برای تسهیل فرآیندهای تصمیم‌گیری و تصویب پروژه‌های شهری با مشارکت نهادهای محلی و استانی ارائه شود تا روند توسعه شهری سریع‌تر و موثرتر پیش برود.

لینک اصل خبر در سایت شهرداری تبریز

    منبع خبر

    شهرداری تبریز

    شهرداری تبریز

    شهرداری تبریز یک شهرداری در شهر تبریز می باشد

      نظرات