مراقب خطرات گاز مونوکسیدکربن باشیم

مراقب خطرات گاز مونوکسیدکربن باشیم

به گزارش شهریار ، سعید صالح نیا مدیر عامل سازمان آتش نشانی تبریز با هشدار احتمال مسمومیت با گاز مونوکسید کربن به ویژه در فصل سرما گفت: مونوکسید کربن (Carbon monoxide) گازی سمی است که بو و طعم ندارد. نفس کشیدن آن باعث بدحالی شده و قرارگیری بیش از حد در معرض آن باعث مرگ خواهد شد و هر ساله مرگ و میر زیادی در کشورهای مختلف به علت مسمومیت تصادفی با مونوکسید کربن رخ می دهد.

وی ادامه داد: مونوکسید کربن پس از تنفس وارد جریان خون شده و با هموگلوبین (بخشی از گلبول های قرمز خون که اکسیژن حمل می کنند) ترکیب می شود و کربوکسی هموگلوبین ایجاد می کندکه در این وضعیت خون قادر به حمل اکسیژن نخواهد بود و این کمبود اکسیژن باعث از بین رفتن سلول ها و بافت بدن می شود.

صالح نیا  یاد آور شد:  سر درد شایع ترین علامت مسمومیت خفیف با مونوکسید کربن است که سرگیجه ،حالت تهوع و استفراغ ،خستگی و گیجی ، معده درد،تنگی نفس و دشوار شدن تنفس دیگر علایم گازگرفتگی است و هرچه مدت بیشتری گاز مونوکسید استشمام شود، علائم بدتر و ممکن است تعادل، بینایی و حافظه از دست رفته و در نهایت فرد بیهوش شوید.

مدیر عامل سازمان آتش نشانی تبریز به برخی از علت های احتمالی مسمومیت با مونوکسید کربن از جمله  انسداد مسیر دودکش های لوازم گاز سوز اشاره و افزود: این امر مانع از خروج مونوکسید کربن شده و لوله دودکش نیز معمولا سرد می شود و  به آن اجازه می دهد تا به سطح خطرناکی برسد که با نشت گاز در محل زندگی یا محیط کار موجب بروز مسمومیت افراد شود.

وی به خارج شدن اتصالات لوله بخاری نیز تاکید و گفت: روزانه به بررسی لوله های بخاری توجه داشته باشید و در صورتی که اتصالات از یکدیگر فاصله داشته یا جدا شده باشند، نسبت به اتصال مجدد و محکم کاری اتصالات اقدام کنید.

مدیر عامل سازمان آتش نشانی تبریز از شهروندان در خواست کرد: از روشن کردن خودرو در پارکینگ و فضای بسته که می تواند موجب محیط را اشباع  و خطرات جسمی را پدید آورد، خودداری کنند.

وی در پایان تاکید کرد؛در صورت مشاهده افرادی که دچار گاز گرفتگی شده اند سریع به هوای آزاد منتقل و با نیروهای امدادی تماس بگیرید.

لینک اصل خبر در سایت شهرداری تبریز

    منبع خبر

    شهرداری تبریز

    شهرداری تبریز

    شهرداری تبریز یک شهرداری در شهر تبریز می باشد

      نظرات