نماهایی از جنس فلز روی، ترکیبی از پایداری، دوام و طراحی مدرن

نماهایی از جنس فلز روی، ترکیبی از پایداری، دوام و طراحی مدرن

شهریار تبریز/ آذر کریم‌زاده : امروزه، روندهای کلان معماری  در خدمت ارتقاء پایداری، انعطاف‌پذیری و نوآوری در مواد، به ویژه در پاسخ به تغییرات اقلیمی و حفظ منابع هستند. در این ارتباط، طراحی متمرکز بر سلامتی نیز اهمیت پیدا می‌کند و محیط‌هایی را که از سلامت جسمی و روانی حمایت می‌کنند در اولویت قرار می‌دهد. در این زمینه، مواد طبیعی، اصول بیوفیلیک و بهبود کیفیت محیط داخلی به طور فزاینده‌ای برای افزایش راحتی و تقویت ارتباط عمیق‌تر با طبیعت استفاده می‌شود. در میان این مواد، روی تیتانیوم به عنوان یک گزینه همه‌کاره و پایدار برجسته است که دوام، جذابیت زیبایی و مزایای بالقوه سلامتی را در کاربردهای معماری ارائه می دهد.

یک چالش کلیدی معاصر در معماری، طراحی سازه‌هایی است که نه تنها اثرات زیست‌محیطی را به حداقل می‌رسانند، بلکه به اقتصاد دایره‌ای نیز کمک می‌کنند. دستیابی به این امر مستلزم انتخاب موادی است که  دوام و قابلیت بازیافت بالا ایجاد می‌کنند، بدون اینکه زیبایی‌شناسی یا عملکرد را به خطر بیندازند. در این سناریو، روی تیتانیوم به دلیل ترکیب با خلوص بالا و قابلیت بازیافت کامل به عنوان یک راه حل موثر برای نماها و سقف‌های پایدار برجسته می‌شود. این آلیاژ که از روی با کیفیت بالا با افزودنی‌های کوچک مس و تیتانیوم تشکیل شده است، به دلیل مقاومت در برابر خوردگی، انعطاف پذیری و دوام استثنایی خود شناخته شده است. با طول عمر بیش از ۱۰۰ سال، روی تیتانیوم به خودی خود آب‌بندی می‌شود و در طول زمان یک پوشش محافظ تشکیل می‌دهد که آسیب‌های ریز را ترمیم می‌کند و از سطح در برابر شرایط آب و هوایی شدید محافظت می‌کند. به علت سهولت در مونتاژ، روی که ماده‌ای سبک است، به راحتی نصب می‌شود و نیازی به تقویت سازه موجود در هنگام بازسازی ندارد.

یک استارت‌آپ آلمانی در مجموعه "راین زینک"، که محلول‌های روی تیتانیوم برای سقف‌ها، نماها و سیستم‌های جمع‌آوری آب است محصولی به نام پریزمو را تولید کرده است که به دلیل دوام، پایداری و زیبایی‌شناسی پیچیده معروف است. این محصول با افزودنی نوآورانه خود بخشی از خط تولید پریزمو است که به دلیل بافت‌های سطحی پویا و پالت رنگی سرزنده مشهور است. در نهایت دارای بافت مات ظریف است که ظاهری پیچیده و مینیمالیست ایده‌آل برای پروژه های معماری مدرن ارائه می دهد. رنگ ملایم و خنثی آن این امکان را می دهد که طیف وسیعی از مصالح ساختمانی، از بتن و شیشه گرفته تا چوب و سنگ طبیعی را تکمیل کند. سطح برس‌خورده حس عمق و پویایی را می‌دهد و در عین حال ظاهری براق و تمیز را حفظ می‌کند.

یکی از نقاط قوت این پوشش سطح، نحوه تعامل آن با نور است. بسته به زمان روز و زاویه تابش نور خورشید، مواد رنگ‌های ملایم مختلفی را منعکس می‌کنند که می‌تواند تجارب بصری پویا و همیشه در حال تغییر ایجاد کند. این ویژگی، آن را به ویژه برای نماهای بزرگ و روکش‌های بیرونی مناسب می‌کند، جایی که تعامل نور و مواد می‌تواند دید معماری را زنده کند. این محصول همچنین در برابر خوردگی و هوا مقاوم است و تضمین می‌کند که ظاهر و عملکرد مواد حتی در محیط‌های سخت دست نخورده باقی بماند. علاوه بر این، فرآیند استخراج و تولید از استانداردهای پایداری سختگیرانه پیروی می‌کند، مطابق با مقررات اروپایی، و روی تیتانیوم را به یک انتخاب  فنی و زیست محیطی برای پروژه هایی که به دنبال کارایی و طول عمر هستند تبدیل می‌کند.

انعطاف‌پذیری پریزمو آن را برای انواع کاربردهای معماری مناسب می‌کند. چنانچه به عنوان بخشی از نمای برجسته، سقف یا روکش داخلی استفاده شود، این ماده حس مدرنیته و ظرافت را به پوشش ساختمان می‌بخشد.

در حالی که این مدل، زیبایی‌شناسی متمایزی را ارائه می‌دهد، معماران می‌توانند سطوح دیگر را در مجموعه  "راین زینک" ابداع کنند که هر کدام ویژگی‌های منحصر به فردی را در فرآیند طراحی به ارمغان می‌آورند:

پریپاتینا اکوزینک :  این پوشش در طول زمان یک محافظ طبیعی ایجاد می‌کند که در پاسخ به عوامل محیطی تکامل می‌یابد و به هر ساختمان یک سطح منحصر به فرد و برجسته می‌دهد. این خط شامل خاکستری آبی و خاکستری گرافیت است که یک پالت رنگی خاکی و تصفیه شده را ارائه می‌دهد، که برای پروژه هایی که به دنبال ظاهری طبیعی و فرسوده هستند، عالی است.

کلاسیک : این خط با زیبایی طبیعی و جذابیت بی‌انتها مشخص می‌شود و وجود آن در رول روی براق، ظاهر فلزی درخشانی را ارائه می‌دهد که به آرامی لایه‌ای ایجاد می‌کند و در طول زمان سطحی مات و فرسوده به وجود می‌آورد. این نوع برای معماری سنتی یا میراث معماری، جایی که تکامل طبیعی مصالح مورد نظر است، ایده‌آل است.

گرانیوم :  دارای سطحی مات است که در رنگ‌های بازالت و اسکای گری موجود بوده و بسیار ظریف است. بافت تصفیه شده و رنگ‌های عمیق و ظریف آن را به انتخابی پیچیده برای ساختمان‌های معاصر تبدیل می‌کند، به‌ویژه زمانی که با مواد دیگری مانند سنگ یا بتن ترکیب شود.

پریزمو : خط  پریزمو شامل یک پالت رنگی سرزنده الهام گرفته از طبیعت است، مانند نارنجی، آبی، سبز و قرمز. این سایه‌های گویا به طراحان گزینه‌های جسورانه‌ای برای ایجاد نماهای برجسته می‌دهد. چه به تنهایی و چه در ترکیب با رنگ‌های خنثی‌تر، رنگ‌ها برای پروژه‌هایی که به دنبال افزایش مرزهای بصری و حفظ مزایای ذاتی روی هستند، به خوبی کار می‌کنند.

بنابراین، در زمان افزایش نگرانی در مورد اثرات زیست‌محیطی ساخت و ساز، استفاده از مواد قابل بازیافت و پایدار ضروری می‌شود. نماها و روکش‌های تیتانیوم روی، با انعطاف‌پذیری در کاربرد، نگهداری کم، و جذابیت بصری اصلاح شده، یک انتخاب استراتژیک برای پروژه‌هایی است که هدف آنها ترکیب طراحی معاصر با مسئولیت زیست‌محیطی است و تضمین می‌کند که نماهای امروزی به نمادهای نوآوری و انعطاف پذیری در آینده تبدیل شوند.

مترجم : آذر کریم زاده

https://www.archdaily.com/1021585/zinc-facades-merging-sustainability-durability-and-modern-design

لینک اصل خبر در سایت شهرداری تبریز

    منبع خبر

    شهرداری تبریز

    شهرداری تبریز

    شهرداری تبریز یک شهرداری در شهر تبریز می باشد

      نظرات