دشواری‌ها و پیچیدگی‌های تبدیل بافت روستایی به شهری/ اینجا روستای سابق و محله جدید فتح آباد شهرک‌خاوران است

دشواری‌ها و پیچیدگی‌های تبدیل بافت روستایی به شهری/ اینجا روستای سابق و محله جدید فتح آباد شهرک‌خاوران است

به گزارش شهریار ، از بین ۱۱ روستای واقع در حوزه استحفاظی شهرداری منطقه ۹، روستای فتح آباد اولین روستایی است که در سال ۱۳۹۸ به شهرداری منطقه ۹ ملحق شده است. از آن تاریخ، تقریبا ۵ سال می گذرد.

در بررسی نحوه الحاق این روستا به شهرک خاوران باید گفت، ابتدا، شورای عالی شهرسازی و معماری کشور ، طرح جامع جدید تبریز را مورد بررسی قرار داد و مشروط به تحقق شروطی خاص، بندهای این طرح پیشنهادی را تصویب کرد. یکی از بندهای این مصوبات، مربوط به الحاق روستای فتح آباد به محدوده اراضی شهرک خاوران بود. سپس، بر اساس ابلاغیه دفتر تقسیمات کشوری به استانداری آذربایجان‌شرقی خرداد ۱۳۹۷، روستاهای خلجان، کرکج، کجا آباد، آنا خاتون، فتح آباد و الوار علیا در حومه شهر تبریز با الحاق به محدوده قانونی تبریز از فهرست دهستان‌های دفتر تقسیمات کشوری خارج شدند و این موضوع به شورای اداری استان آذربایجان شرقی نیز ابلاغ شد. بر اساس این ابلاغیه مقرر شد، با توجه به قرارگیری روستای فتح آباد در محدوده اراضی خاوران (داخل محدوده مصوب قبلی شهر)، بر لغو هرچه سریع تر کد آبادی این روستا و سایر روستاهای واقع در محدوده طرح جامع توسط وزارت کشور تاکید گردد.

همچنین، در پی الحاق این تعداد روستای واقع در حریم شهر تبریز به محدوده شهرستان تبریز، طرح تفصیلی موضعی روستای فتح آباد بر اساس مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری ایران و متعاقب حذف کد آبادی این روستا، در اواخر سال ۱۳۹۸ به شهرداری منطقه ۹ تبریز ابلاغ شد.

بدیهی است، تبدیل بافت روستایی برخوردار از معماری ویژه خود با گذرهای کم عرض و زمین های زراعی و باغی با مالکان حقیقی و حقوقی متعدد به بافت شهری، بر نحوه و میزان خدمات رسانی فنی و عمرانی و همچنین، شهرسازی و معماری تاثیر مستقیم و وافری بر جای می گذارد، آهنگ تغییرات را کند می سازد و روند ایجاد زیرساخت ها، ابنیه، مکان های عمومی و فضای سبز را تحت الشعاع خود قرار می دهد. چنانچه، ایجاد یک پارک بزرگ در محله فتح آباد - که یکی از خواسته های بر حق ساکنان محله فتح آباد است- ، پیش از هر چیزی، نیازمند وجود زمینی با کاربری فضای سبز است تا برای ساخت پارک در اختیار معاونت فنی و عمرانی منطقه گذاشته شود و سپس، برای کاشت، به مدیریت فضای سبز منطقه تحویل داده شود. اما متاسفانه، با وجود کوشش معاونت شهرسازی و معماری منطقه ۹ بر ارایه پیشنهاد طرحی با لکه گذاری کاربری فضای سبز برای ساخت پارک برابر طرح تفصیلی موضعی محله فتح آباد در سال ۱۴۰۱ و اهتمام منطقه برای تحقق این طرح با تلاش های مدیریت املاک و مستغلات منطقه ۹ برای توافق و تملک املاک واقع در کاربری فضای سبز فتح آباد، به دلیل عدم همکاری لازم از طرف مالکین این املاک تا این تاریخ، این محله فاقد قطعه زمین برای ساخت یک پارک محله ای حداقل به مساحت ۶ هزار متر مربع است.

به رغم موارد مورد اشاره، شهرداری منطقه ۹ از زمان الحاق فتح آباد به حوزه استحفاظی خود تا این زمان، سعی بر آن داشته است تا با برگزاری جلسه مشترک با بنیاد مسکن استان جهت مرتفع ساختن مشکل قطعات تفکیکی محله فتح آباد، اجرای خدمات مختلف فنی و عمرانی همانند توزیع و پخش آسفالت اساسی مکانیزه و دستی و درزگیری و آسفالت رویه و لکه گیری به میزان ۲۰۰۰ تن و اجرای خدمات محله ای متعدد شهری و زیست محیطی روزانه و ماهانه و فصلی همانند پاکسازی قطعات و اراضی خالی محله فتح آباد به مساحت ۹۰ هکتار، پاکسازی و لایروبی مسیل ها و کانال ها و جداول دوبل، دفع زباله و نخاله ساختمانی، کاشت نهال و گلکاری، نصب مبلمان شهری اعم از نیمکت و سطل زباله، نصب وسایل ورزشی و تفریحی همانند فوتبال دستی و سیبل دارت دستی، دیوار نگاری و نیز رسیدگی و ساماندهی مدارس فتح آباد با پاکسازی و شستشوی محوطه داخلی، نقاشی دیواری بر روی دیوار مدرسه و اصلاح معایب و رنگ آمیزی جداول حاشیه و جوب ها، کافوها، نرده ها، تابلوهای ترافیکی و ایستگاه های اتوبوس، آسفالت اساسی و لکه گیری و خط کشی خط عابر پیاده و همچنین، پاکسازی و ضد عفونی مساجد و مدارس فتح آباد در دوران همه گیری کرونا، تعمیر، تعویض، رنگ آمیزی  و شستشوی کلیه باکس های فلزی زباله این محله به تعداد ۲۵ باکس، لایروبی و شستشوی مرتب باکس های زباله ۳ بار در ماه، جمع آوری سگ های بدون سرپرست، ترمیم مرتب جداول دوبل، رنگ آمیزی کافوهای برق و نرده ها، جوشکاری و ترمیم پل های فلزی، امحای دیوار نوشته های تبلیغاتی، خط کشی خطوط عابر پیاده، پاکسازی موکب های عزاداری در ایام عزاداری سالار شهیدان، رفع موانع فیزیکی، نخاله برداری و تسطیح، گندزدایی و لجن برداری مسیل ها و کانال ها، پاکسازی و نخاله برداری زیر پل فتح آباد، برف روبی و پاکسازی سطح محله، برگزاری جشن میلاد و نورافشانی و ..... به وضعیت عمومی محله فتح آباد رسیدگی کند و وضعیت موجود را سر و سامان بخشد.

از دیگر سو، شهرداری منطقه ۹ در سال جاری، در صدد افزایش بودجه عمرانی محله فتح آباد و طراحی و اجرای پروژه های فنی و عمرانی زیرساختی و رفاهی متعدد در سطح این محله است تا وضعیت کنونی این محله را به تدریج بهبود ببخشد و تغییرات و تحولات موثری را در فتح آباد رقم زند. چنانچه امید می رود، با افزایش بودجه عمرانی محله فتح آباد و برنامه ریزی برای قرار گرفتن چندین پروژه مهم دیگر فنی و عمرانی در ردیف بودجه سال ۱۴۰۴ در زمینه های مختلف، چشم انداز مثبت و رو به رشدی طی چند  سال آینده در مسیر پیشرفت و آبادانی محله فتح آباد ترسیم گردد.

هم اینک نیز ۳ پروژه مهم در حوزه های مدیریت املاک و مستغلات و معاونت های فنی و عمرانی و حمل و نقل و ترافیک شهرداری منطقه ۹ در محله فتح آباد در حال طراحی، برگزاری مناقصه و اجرا است: تملک ملکی با کاربری مسکونی به مساحت ۷۶۰ متر مربع و هموار کردن عبور و مرور در این گذر که سال های مدید با سد کردن عبور و مرور از این گذر کم عرض در آن ناحیه، موجب تجمع آب ناشی از بارش های فصلی و آبگرفتگی گذر می شد. پیش بینی می شود، این ملک پس از تملک، به فضای سبز پارکی تبدیل گردد.

طراحی و اصلاح هندسی میدان ورودی فتح آباد به طرف مرکز زلزله نگاری

افزایش بودجه مصوب پروژه های زیرساختی آماده سازی اراضی خاوران از ۲۶۰ میلیارد ریال به ۶۰۰ میلیارد ریال در سال جاری برای ایجاد بستر مالی لازم در راستای اجرایی کردن پروژه زیرساختی بسیار مهم آماده سازی اراضی مابین شهرک یاغچیان و فتح آباد به مساحت ۶۰ هکتار که تحولی بزرگ و فراگیر در این بخش از محله فتح آباد به وجود خواهد آورد و زمینه را برای اجرای پروژه های ساخت و ساز و فنی و عمرانی در این مکان فراهم خواهد آورد.

در حوزه حمل و نقل و ترافیک نیز در سال جاری، عملیات خط کشی ممتد و رنگ آمیزی ترافیکی جاده فتح آباد به طول ۲۶۰۰ متر  و نصب ۱۳۰۰ قطعه گل میخ در این مسیر توسط معاونت حمل و نقل و ترافیک منطقه ۹ به اجرا در آمد تا تردد در این جاده امن تر از پیش گردد.

البته گفتنی است، صدور ۱۳ فقره پروانه ساختمانی برای ساخت و ساز در محله فتح آباد توسط معاونت شهرسازی و معماری طی ۵ سال گذشته، مثال بارزی از عدم انتظار برای کسب درآمد پایدار از این محله است. شهرداری منطقه ۹ به خوبی متوجه این امر است که باید سالانه، بودجه قابل توجهی را برای رشد و پیشرفت همه جانبه در تبدیل بافت روستایی فتح آباد به بافت شهری هزینه سازد تا میل و رغبت برای سرمایه گذاری در ساخت و سازهای جدید در این محله بیشتر گردد. زیرا بدیهی است، در حال حاضر محله فتح آباد نیازمند رسیدگی و توجه ویژه است تا به تدریج، آبادانی و رفاه حال این محله تامین گردد و بسترهای لازم برای برخورداری اهالی این محله از خدمات ارایه شده توسط شهرداری منطقه ۹ فراهم آید که این امر خود، همکاری و مشارکت اهالی فتح آباد را می طلبد.

نگارنده: رعنا قاسمی ترکان

لینک اصل خبر در سایت شهرداری تبریز

    منبع خبر

    شهرداری تبریز

    شهرداری تبریز

    شهرداری تبریز یک شهرداری در شهر تبریز می باشد

      نظرات