به گزارش شهریار و به نقل از سازه خبر، محبوب عبدالله پور اظهار داشت: ترافیک معضلی است که همگان از صبح هنگام خروج از منزل تا شب و هنگام بازگشت به منزل درگیر آن هستند و در واقع هزینه های زمانی، محیط زیستی، سوختی، اعصاب، روان و بهداشتی سنگینی برای مردم در پی دارد.
وی در خصوص دلایل ترافیک تبریز به صورت تفصیلی گفت: ۱۰ عنوان موضوعی دلایل ترافیک را دستهبندی کردهایم که به هر یک از آنها اشاره می کنم، در وهله اول باید به اهمیت آموزش مستمر و فرهنگ سازی در خصوص ایمنی و ترافیک از طریق مدارس، صدا و سیما و رسانه ها اشاره کرد که در این زمینه چندان مناسب عمل نشده است به طوری که هم اکنون مشاهده می کنیم حدود ۸۰ درصد رانندگان عامل تصادف در تبریز در سنین ۱۸ الی ۲۲ سال قرار داشته و حدود ۸۰ درصد فوتی های ناشی از تصادفات نیز بالای ۶۰ سال سن دارند، روزانه در تبریز تقریبا ۷۰۰ فقره تصادف رخ میدهد که حدود ۴۰۰ فقره آن کروکی می شود و تعداد فوتی ناشی از تصادف در سطح تبریز سال گذشته ۱۳۲ نفر بوده و بیش از ۷۰ درصد تصادفات منجر به فوت در روزهای پنجشنبه و جمعه می باشد. از سوی دیگر بررسی آمار نشان می دهد از۳۲۰هزار دانش آموز در تبریز فقط ۲۰هزار نفرشان از سرویس مدارس استفاده میکنند و الباقی توسط والدینشان به مدرسه می روند و باز می گردند، نکته قابل تاکید آن است که در کنار این موارد قانون شکنی والدین و بی اهمیتی آنها به قوانین ترافیکی را کودکان مشاهده می کنند و نتیجه آن بی توجهی آنها به قانون در سالهای بزرگسالیشان می شود پس موثرترین عامل فرهنگ سازی و آموزش می باشد که در این راستا رسانه ها و صدا و سیما و رسانه ها باید نقش مهم خود را ایفا کنند.
محبوب عبدالله پور در مورد عامل دوم، سوم و چهارم گفت:دومین مورد تاخیر در ابلاغ ضابطه های حمل و نقل توسط سازمان برنامه و بودجه، نظام فنی و اجرایی کشور، ضابطه های ۳۱۴ و ۸۰۱ و ۷۷۷ و مطالعات جامع بار و اجرایی نشدن مبحث ۲۳ مقررات ملی ساختمان در ساخت و سازهای شهری است عامل بعدی عوامل انسانی است؛ که شامل راننده و عابرین پیاده می شود که کمترین توجه به قوانین و تابلوهای راهنمایی و رانندگی را دارند، عامل چهارم مشخصات هندسی راهها و گره های ترافیکی جاده ها، تقاطع ها، شیب های عرض و سرعتکاه هاست که ایرادات اساسی در آنها مشاهده می شود که باید برای حل مسئله اصلاحات هندسی صورت گیرد و از توان مشاورین ترافیکی دارای رتبه از سازمان برنامه و بودجه استفاده شود.
وی افزود: وسیله نقلیه که شامل نقص فنی است، تصادفات، تولید بیش از ظرفیت و عدم تولید اتوبوس و حمایت دولت از حمل و نقل عمومی عامل پنجم می باشد، عامل ششم شرایط محیطی شهر از جمله حین بارش ها است. همکاری و هماهنگی بین دستگاه های اجرایی، صدور مجوزهای اتحادیه اصناف به کاربری ها و یا آموزش و پرورش به مدارس غیر انتفاعی بدون عارضه سنجی ترافیکی، قوانین بالادستی مجلس و طرح تفصیلی با هدف ضرورت مطالعات نرخ سفرسازی و اعمال در طرح تفصیلی و افزودن الزامات عارضه سنجی ترافیکی در قانون، توجیه اقتصادی برای ایجاد پارکینگ، ارزان بودن حمل و نقل عمومی نسبت به سواری، زمان، اشتغال در تولید به جای دستفروشی، بالابردن ظرفیت بازار برای ارسال اجناس از انبارهای خارج از شهر، کنترل میدانی و هوشمند پلیس راهور و عدم تامین زیرساخت های لازم برای کنترل هوشمند ترافیک جزو عواملی هستند که کم توجهی به آنها باعث شده است تا ترافیک در شهر تبریز روز به روز افزایش پیدا کند.
مدیرعامل سازمان مدیریت مهندسی و شبکه حمل و نقل شهرداری تبریز در ادامه تاکید کرد: علاوه بر موارد ذکر شده به میزان تردد خودروها در سطح تبریز نیز حتما باید اشاره کرد، در سال۱۳۹۴ در تبریز۶۰۰ دستگاه اتوبوس فعال و۳۵۰هزار دستگاه سواری در حال تردد بودند که اکنون پس از ده سال ۳۰۰ اتوبوس فعال در سطح شهر داریم که ۲۰۰ دستگاه آن در زمان شهرداری آقای هوشیار خریداری شده است هرچند۳۵۰ دستگاه هم خریداری و در حال تحویل است اما در مقابل اینها تعداد خودروهای شخصی به ۸۵۰ هزار دستگاه رسیده است، علاوه بر این موارد روزانه از شهرهای اطراف۵۰ هزار خودرو برای مسافر کشی به تبریز وارد می شوند که آشنایی کافی با شبکه حمل ونقل شهر ندارند و روزهای پنجشنبه و جمعه نیز ۱۴هزار خودرو بیشتر وارد این شهر می گردند که شدت ترافیک را در تبریز بیشتر می کنند.
عبدالله پور تک سرنشینی را یکی دیگر از مشکلات ترافیکی تبریز عنوان کرد و اظهار داشت:به گواه آمار تکسرنشینی در تبریز بیشتر از سایر کلانشهرهاست. در مشهد و تهران در هر خودرو ۲٫۵ نفر جابجا می شود، در شیراز این آمار ۱٫۸ نفر بوده و در تبریز این عدد ۱٫۲ نفر است، به عبارت بهتر در تبریز ۴ ماشین ۵ نفر را جابجا می کند که می توان گفت ۸۰ درصد خودروهای تبریز تک سرنشین هستند! به هر حال امیدواریم بتوانیم با افزایش اتوبوس ها و مسیر brt راه اندازی خط۲مترو تبریز و حل موضوع سیگنالینگ خط یک مترو مشکلات ترافیکی تبریز را به حداقل برسانیم و شاهد کاهش تردد خودروهای تک سرنشین در خیابانهای تبریز باشیم.
وی تاکید کرد: واقعیت این است اگر نتوانیم حمل و نقل عمومی را گسترش دهیم مشکلات حل نخواهد شد در دنیا دو نوع راه حل و واکنش نسبت به موضوع ترافیک وجود دارد یکی گسترش حمل و نقل عمومی و دیگری ایجاد محدوده ترافیک ومحدوده زوج و فرد در تبریز محدوده ترافیک را نتوانسته ایم به درستی تکمیل و عملیاتی کنیم. البته اول باید زیر ساخت هایش مانند انواع پارکینگ، احداث ایستگاههای مترو، احداث پارکوسوار و غیره تامین شود و سپس انتظار کسب نتیجه مثبت داشته باشیم.
مدیرعامل سازمان مدیریت مهندسی و شبکه حمل و نقل شهرداری تبریز در پاسخ به این که مشاهده می شود در برخی نقاط تبریز از جمله حد فاصل بیمارستان امام رضا تا فلکه دانشگاه یا چهارراه گجیل به سمت بازار و یا در چایکنار مقابل باغ صبا که بعد از چندی جمع آوری شد، تک لاین سازی هایی یک طرفه با نصب موانع صورت گرفته که در صورت نقص فنی خودرو و یا تصادف کل لاین بسته می شود و ترافیک سنگین ایجاد می شود و به نظر می رسد این اقدام چندان و علمی و منطقی نیست، اظهار داشت: بله میتوان گفت که این اقدامات چندان علمی نبوده و تصمیمات تجربی هستند اینگونه اقدامات براساس درخواست پلیس از شهرداری تبریز صورت میگیرد چون به هر حال در مدیریت شبکه حمل و نقل سهم مهمی دارند، به واقع لاین گذاری تک بانده از لحاظ پدافند غیرعامل درست نیست ولی وقتی مردم قوانین را رعایت نمیکنند پلیس هم اصرار بر انجام آن دارد و پس از تصویب شورای ترافیک اجرایی می شود ولی طرح های اجرا شده را در صورت عدم کسب نتیجه لازم به حالت قبلی باز می گردانیم ولی کاملا اعتقاد داریم باید علمی حرکت کرده و اقدام نماییم که در این راستا کمبودهای اساسی مشاهده می شود به طور مثال یک مشاور ترافیک در تبریز پیدا نکردیم و مجبور شدیم از مشاوران تهران استفاده کنیم که این مسئله ضرورت ایجاد گروه حمل ونقل را در دانشگاه های تبریز بیش از پیش نمایان می کند که البته در این راستا رایزنی هایی نیز صورت گرفته است.
عبدالله پور در بخش دیگری از گفتگوی اختصاصی خود با “سازه خبر” به آخرین وضعیت طرح در دست تهیه جامع ترافیک تبریز نیز اشاره کرد و گفت: از پنج مرحله جامع ترافیک تبریز دو مرحله اش با کمک دانشگاه تربیت مدرس اجرایی شده است که شامل شناخت اولیه از وضع شهر و آمار برداری و پالایش داده های جمع آوری شده است که جا دارد از نهادهای امنیتی و آموزش و پرورش قدردانی ویژهای انجام دهیم که همکاری کردند و ما به نمونه هایی که در نظر داشتیم رسیده و در حال پایش داده ها هستیم. آمار قابل قبول از لحاظ جمعیت آماری را اخذ کرده ایم و اکنون در حال ثبت در سیستم های نرم افزاری هستیم تا مورد تحلیل قرار گیرند که چه مسیرهایی جزو کریدورهای اصلی خواهند بود و مسیر های تراموا و بی آرتی و مترو کدامها خواهند بود. که خط یک و دو مترو نقطه اجبار ما میباشند اما توسعه خط یک از ائل گولی و خط دو از خاوران تا ایستگاه راه آهن و سایر خطوط تا مسیر یادگار امام (ره) را در نظر داریم. همچنین جا نمایی خطوط مسیرگشایی و تقاطع های غیر همسطح برآورد شده است.
وی افزود:علاوه بر موارد فوق طرح جامع حمل و نقل بار را نیز در دست اقدام داریم، ساماندهی اتوبوسرانی و نرخ سفرسازی و اینکه در کل کاربریها در چه مناطقی از شهر چه تعداد سفرهایی صورت می گیرد و چه تعداد پارکینگ مورد نیاز میباشد و در مورد گره های ترافیکی برای هر منطقه از شهر نیز برنامه های خاص خودش را دارد.
مدیرعامل سازمان مدیریت مهندسی و شبکه حمل و نقل شهرداری تبریز خاطر نشان کرد: طرح جامع ترافیک تبریز تا پایان سال آینده به طور کامل تدوین شده و آماده اجرا می شود اما در این مدت نیز نتایج کسب شده در اختیارمان قرار می گیرد تا اقدامات لازم در سطح شهر صورت بگیرد به طور مثال براساس داده های اخذ شده یک مسیر brt از میدان آذربایجان آغاز شود و از مسیر کمربندی به سمت آبرسان رفته و سپس از چایکنار مجددا به میدان آذربایجان بازگردد و یا اینکه یک مسیر جمع کننده brt هم از میدان بسیج به سمت مرزدان، نصر، باغمیشه تا آخر یوسف آباد رفته و باز خواهد گشت. اینها شبکه های اصلی خواهند بود که در تلاقی این شبکه ها پارکینگ و پارک و سوار باید احداث شود که به نوعی حمل و نقل ترکیبی خواهد بود.
وی اضافه کرد: در کنار موارد فوق بایستی انتقال بار به مرکز شهر با محدودیت زمانی و مکانی همراه باشد. انتقال میدان میوه وتره بار به مکان دیگر، ایجاد مراکز خرید ارزان قیمت مشابه منطقه بازار در مناطق حاشیهای نیز باید در برنامه قرار گیرد.
وی در مورد ترافیک هسته مرکزی شهر و محدوده بازار تاریخی تبریز نیز گفت: آنچه که باید قبول کنیم این است که ورود خودرو به مرکز تبریز و محدوده بازار مساوی با ترافیک است، روزانه ۱۵۰ هزار خودرو وارد منطقه مرکزی و بازار تبریز میشود در حالی که ظرفیت کل پارکینگهای منطقه، ۳ هزار خودرو و ظرفیت پارک حاشیهای ۴ هزار خودرو است. امکان احداث پارکینگ با ظرفیت بالا هم در این منطقه وجود ندارد لذا ناچاریم تردد در منطقه مرکزی شهر را مختص حمل ونقل عمومی و پلاک قرمزها نمائیم که این کار با تصویب وزارت کشوراجرایی خواهد شد ولی قبل از آن باید زیرساخت های لازم را فراهم کنیم.
مدیرعامل سازمان مدیریت مهندسی و شبکه حمل و نقل شهرداری تبریز در بخش پایانی گفتگوی اختصاصی خود با “سازه خبر” در مورد کنترل هوشمند ترافیک در تبریز و دوربین های کنترل ترافیک در این شهر نیز گفت:در حال حاضر ۵۳۰ دوربین کنترل ترافیک در سطح تبریز نصب شده است که ۴۶۵ عدد آن فعال می باشند در سال جاری نیز ۶۱۸ دوربین خریداری شده است که تاپایان سال با راه اندازی آنها تعداد دوربین های کنترل ترافیک تبریز به ۱۱۹۰ دستگاه خواهد رسید. از مهمترین دستاوردهای نصب دوربین ها در سطح شهر می توان به این مورد اشاره کرد که ۷۵ درصد خودروهای سرقت شده توسط دوربین ها شناسایی و کشف شدهاند. علاوه بر این موارد نیز سنسورهایی را از هلند خریداری خواهیم کرد که با نصب در تقاطع ها چراغهای راهنمایی و رانندگی را کنترل کرده و طول ترافیک را تشخیص و زمانبندی میکند و داده ها را تا شعاع پنج کیلومتری به سامانه ارسال میکند.
وی افزود:مکانیزه کردن پارکینگها و اعلام ظرفیت پارکینگهای سطح شهر از اپلیکیشن تبریز اپ به مردم از دیگر برنامه های در دست اقدام سازمان مدیریت مهندسی و شبکه حمل و نقل شهرداری تبریز می باشد.
نظرات