تجهیز و افزایش ناوگان حمل و نقل عمومی رویکرد مدیریت شهری در سه سال اخیر

تجهیز و افزایش ناوگان حمل و نقل عمومی رویکرد مدیریت شهری در سه سال اخیر

به گزارش شهریار ، اکبر  پورخردمند معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تبریز، در گفتگویی به بررسی وضعیت ناوگان حمل و نقل عمومی تبریز، و نیز آخرین وضعیت ترافیکی شهر تبریز پرداخته است که مشروح این گفتگو را در زیر می خوانید.

به عنوان اولین سوال،   مولفه ها و ملزومات حمل و نقل عمومی کارآمد چیست؟ :
حمل و نقل عمومی کارآمد دارای برخی مولفه ها و برخی الزامات هست که از مهمترین آن، می توان به آسفالت اساسی و استاندارد شریان های اصلی اشاره کرد. در این خصوص، از ابتدای سال جاری حدود ۳۰۰ هزار تن آسفالت ریزی برای این شریان‌ها صورت گرفته است. نکته قابل توجه در این حوزه این است که آسفالت ریزی استاندارد، باعث تسهیل تردد و  تاثیرگذاری مستقیم در کاهش بخشی از بار ترافیک شهری خواهد شد.

موضوع دیگر در خصوص حمل و نقل عمومی کارآمد، توجه به بحث BRT است.   مسیر BRT  در تبریز، موازی با مسیر خط یک قطارشهری بوده و در این زمینه باید تلاش کرد که تنوع مسیر داشته باشیم.   بحث مطالعات این موضوع آغاز شد و در آینده شاهد تغییراتی در این زمینه خواهیم بود.

در خصوص توسعه  قطارشهری تبریز چه اقداماتی صورت گرفته است؟
توسعه  خط یک مترو با ۱۸ ایستگاه به اتمام رسیده و در راستای بهره برداری کامل قرار دارد. فاز اول خط ۲ قطار شهری تبریز در پایان سال ۱۴۰۴، پذیرش مسافر را به ۴۰۰ هزار نفر افزایش خواهد داد. خط ۳ نیز با ۹ کیلومتر، درحال حفاری است که TBM در آن فعالیت دارد.

برای بهبود سرویس‌دهی اتوبوس‌های شهری نیز تلاشی صورت گرفته است؟
در راستای بهبود سرویس دهی اتوبوس های بین شهری، با دو موضوع رو در رو هستیم. ابتدا برنامه‌ریزی و تجهیز، و سپس بهبود سرویس دهی. در خصوص مورد اول، رویکرد مدیریت شهری در سه سال گذشته، بر تجهیز و افزایش ناوگان حمل و نقل عمومی بوده است. بر همین اساس در لایحه بودجه  سال آینده  ۱۰۰۰ میلیارد تومان از منابع اعتباری مناطق دهگانه، ۹۰۰ میلیاردتومان نیز از بودجه شهرداری تبریز و ۴۰۰ میلیارد تومان از طریق انتشار اوراق اعتباری، برای تامین اتوبوس پیش‌بینی شده است.

امسال از محل یک قرارداد، تعداد ۵۱ دستگاه اتوبوس به ناوگان حمل و نقل عمومی اضافه شده، و درصدد تامین ۱۴۹ دستگاه دیگر نیز هستیم که پس از تادیه پیش پرداخت، به ناوگان اضافه خواهند شد.

برای خروج اتوبوس‌های فرسوده از ردیف حمل و نقل عمومی شهری نیز برنامه ای دارید؟
طبیعی است که با تزریق اتوبوس های جدید به خط حمل و نقل شهری، تعداد اتوبوس‌های فرسوده نیز رو به کاهش خواهد بود و مدیریت شهری تلاش دارد  با نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی، و خروج اتوبوس های با رده عمر بالا و نیز اعمال تعمیرات لازم برای موارد مورد نیاز، عمر مفید حمل و نقل عمومی کاهش یابد. در همین راستا امسال تعداد ۸۱ دستگاه اتوبوس فرسوده از رده خارج شده است.


نگرانی شهروندان از رفع نقاط حادثه خیز شهری، بجاست. در این زمینه چه اقداماتی صورت گرفته؟
شناسایی و رفع نقاط حادثه خیز، از نکات اساسی و مورد توجه معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تبریز است که با رصد دقیق و روزانه ی همکاران مناطق و نیز همکاری پلیس، نقاط حادثه خیز در شهر صورت می گیرد. در اولویت اول، نقاط منجر به فوت، و متعاقب آن، موارد منجر به جرح، و در رتبه ی سوم، موارد منجر به خسارت مالی ناشی از تصادف شناسایی و رفع نقص می شوند. سعی بر این است که در اسرع وقت، تمامی مواردی که در گزارش پلیس آمده، رفع نقص گردند. البته در این میان، رعایت مقررات و قوانین راهنمایی و رانندگی، رعایت حق و حقوق دیگران، توجه به سرعت های مجاز در معابر از سوی شهروندان نیز حائز اهمیت است و بیشتر اتفاقات و سوانح، متاسفانه ناشی از نادیده گرفتن تابلوها و علائم، و سرعت غیرمجاز هست.

بحث ترافیک شهری در بافت مرکزی شهر، از دغدغه های شهروندان شده است، تمهیدات مدیریت شهری در این خصوص چیست؟ :
در این راستا، با جدیت و دقت، در فکر تمرکز زدایی لازم از بافت مرکزی شهر هستیم. در این بافت، با مشکلات عدیده ای روبرو هستیم که از مهمترین آن می توان به ورود خودروهای تک سرنشین، قرارگیری مقصد نهایی بیشتر اتوبوس های شهری در مرکز شهر، تخلیه و بارگیری های کالا در بازار بزرگ تبریز و خیابان دارایی و کلا مرکز شهر، و چند مشکل دیگر نیز اشاره کرد. تدوین نظامنامه باراندازی، همچنین توصیف و اجرای زیرساخت‌های لازم، از برنامه های اساسی در این زمینه است. یکی از موارد روانسازی ترافیک بافت مرکزی شهر، بهره مندی از حمل و نقل ترکیبی است که  در تلاش برای اجرای آن هستیم.

در راستای فرهنگسازی ترافیکی چه برنامه ای دارید؟
فرهنگ هر جامعه، نشانگر شخصیت و هویت آن است. احترام به مقررات و قوانین، پرهیز از دور زدن قانون، احترام به حقوق یکدیگر، رعایت اصول و قواعد رانندگی و نیز بسیاری از این قبیل موارد می تواند منجر به روانسازی ترافیک و کاهش درگیری ها و به طبع آن، ارتقاء بهداشت روانی جامعه شود.
شهرداری یکی از اعضای شورای ترافیک استان است که در کنار سایر نهادها و ارگان‌ها، تلاش دارد به وظیفه  ذاتی خویش در این زمینه عمل کند. سایر دستگاه‌های دخیل در این زمینه از قبیل: صدا و سیمای استان، پلیس راهور، سازمان هواشناسی، سازمان حفاطت از محیط زیست، سازمان هلال احمر، فرمانداری، معاونت فنی استانداری، اداره کل ارشاد اسلامی، سازمان تبلیغات اسلامی و غیره، در این امر مسوولیت دارند و فرهنگسازی در این زمینه را می بایست انجام دهند. خود شهروندان نیز می بایست در هرجایی از شهر قرار می گیرند، خود را عضوی از این مجموعه ها دانسته، و به تکالیف انسانی و اجتماعی خود نیز توجه داشته باشند. شهرها ساخته نمی شوند مگر با افراد آن. و قضاوت نمی شوند مگر با فرهنگ مردمان آن.
برنامه های مختلف آموزش فرهنگ ترافیکی برای شهروندان با همکاری صدا و سیما درحال تولید و پخش هستند. بنرها و پوسترهای مناسبی نیز از سوی مناطق به طور مداوم در حال طراحی و انتشار هست. برگزاری کارگاه ها و نشست های مختلف ترافیکی برای ادارات و سازمان‌ها و مدارس، و استفاده از ظرفیت شبکه های اجتماعی نیز جزو تلاش‌های صورت گرفته در این خصوص است.
برای سال آتی، ۳۰ درصد از بودجه فرهنگی مناطق شهرداری تبریز، به امر آموزش شهروندی اختصاص یافته که در اینجا از هنرمندان، نخبگان، اندیشمندان و صاحب نظران عرصه های مختلف نیز دعوت می کنیم درخصوص ورود به موضوع و چگونگی پرداخت به آن، و نیز راه و روش‌های طرح «ارتقای فرهنگ عمومی شهر» با موضوع و محوریت رعایت مقررات راهنمایی و رانندگی، به روابط عمومی این معاونت ارسال کنند. از بهترین طرح و ایده هایی که باعث فرهنگسازی عمومی و بهینه در این زمینه شود، حمایت می کنیم.

درجهت افزایش رغبت شهروندان، جهت استفاده  از حمل و نقل عمومی چه برنامه ای دارید؟
دنبال آماده سازی زیرساخت های لازم در این زمینه هستیم. هموارسازی امر استفاده از دوچرخه در مسیرهای کوتاه، کاهش استفاده از خودروهای تک سرنشین که متاسفانه ۸۲ درصد از آمار تردد شهر تبریز را به خود اختصاص داده است، تلاش برای اخذ داده های مربوط به مالکین خودروها از پلیس به جهت ارسال پیامک پیشگیرانه به خصوص خودروهای پرخطر، نوسازی و جوان سازی حمل و نقل عمومی از دیگر برنامه های معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تبریز است.
همچنین، کنترل میدانی و اقدام هوشمند پلیس راهور اساس کار است که شهرداری با تمام امکانات، همکاری لازم را با پلیس راهور دارد.

بعنوان آخرین سوال، ممنون خواهم بود اگر بفرمایید برای کاهش بار ترافیکی شهر چه تمهیداتی اندیشیده اید؟
-    اصلاح هندسی شریان ها، از دیگر برنامه های اثربخش در این زمینه است که توسط سازمان مدیریت و مهندسی شبکه حمل و نقل صورت می گیرد.

-    همکاری و هماهنگی دستگاه های اجرایی در این زمینه،   شهرداری به تنهایی کاری در این زمینه، پیش نخواهد برد. به عنوان مثال، سرویس مدارس در خیابان های اصلی، یکی از برهم زنندگان تردد روان خیابان های اصلی در ساعات شروع و پایان مدارس است که از اداره کل آموزش و پرورش استان خواسته‌ایم این موضوع را به مدیران مدارس ابلاغ و الزام نمایند تا سرویس های رفت و آمد دانش آموزان، به داخل محوطه مدارس وارد و نسبت به پیاده و سوار کردن آنان اقدام کنند. گاهی مشاهده می شود که حتی در خط و لاین سوم نیز دانش آموزان پیاده و یا سوار سرویس مدارس می شوند که حادثه آفرین و عامل ترافیک است.

این مهم می بایست به مطالبه ی عمومی والدین دانش آموزان نیز تبدیل شود. در این زمینه، این معاونت آمادگی لازم برای خط کشی داخل محوطه ی مدارس بجهت پارک سرویس دانش آموزان را اعلام می کند.

-    مصداق دیگر، دقت اتاق اصناف و اتحادیه های صنفی، در صدور مجوز مشاغل سفرساز از قبیل غذاخوری، رستوران ها و مواردی از این قبیل، برای باندهای کندرو تقاطع غیرهمسطح است.

-    تعریف سرویس ایاب و ذهاب برای کارمندان و پرسنل بیمارستان ها، ادارات، نهادها و حتی دفاتر شرکت‌های حقوقی بزرگ و الزام به رفت و آمد کارکنان با سرویس، یکی دیگر از راهکارهایی است که باید به آن توجه ویژه داشت.

-    توسعه روش های نوین کار و نرم افزارهای نوین توسط سازمان های خدمات ده، برای اخذ خدمات از سوی شهروندان به صورت الکترونیکی، و پرهیز از مراجعه حضوری و به حداقل رساندن آن، از نکات اساسی است که به طور کلی تغییر سریع سبک زندگی کاری است که باید مورد توجه مدیران باشد. از سازمان نظام پزشکی این انتظار می رود که برای موضوعات نوبت دهی، اخذ جواب و مواردی از این قبیل، راهکارهای بهتری در نظر گیرند. ما در این زمینه جلسات فنی با سازمان‌های مربوطه برگزار خواهیم کرد. چرا که برای گسترش دامنه همکاری جهت رسیدن به یک هدف مشترک از جمله: کاهش آلایندگی هوا، تسهیل تردد، کاهش زمان و تعداد سفر، ارزش دادن به عنصر وقت و زمان، و نیز احترام به وقت شهروندان، این همراهی، مورد نیاز است.

-    افزایش دوربین های ترافیکی برای هدایت هوشمند ترافیک، همچنین اعمال قوانین راهنمایی و رانندگی و نیز برخورد با خاطیان.

-    اعمال قوانین محدودیت زا به صورت کامل؛ همانند اجرای طرح زوج و فرد، که باید این اقدام در محدوده تعریف شده، به صورت قطعی اجرا گردد.

-    تردد ۴۰ هزار دستگاه خودروی وانت بار در سطح شهر را باید از جهت زمانی و مکانی محدودتر کرد که سازمان حمل و نقل بار در این خصوص طرح های لازم را پیش بینی، مطالعه و طراحی کند.

-     پروژه های عمرانی بزرگ ملزم به تهیه ی نقشه و پیوست ترافیکی شوند. همچنین باید تفکیک هایی که ه صورت شهرک انجام می گیرد، دارای طرح جامع ترافیکی تصویب شده از سوی کمیته کارشناسی، کمیته فنی، شورای ترافیک و کمیسیون ماده ۵ باشند.

-    حضور مستمر پلیس در شریان‌های اصلی جزو ملزومات هست.

-    انتقال مراکز سفرساز بزرگ فاقد پارکینگ، می بایست دستور کار شورای ترافیک استان قرار گیرد.

لینک اصل خبر در سایت شهرداری تبریز

    منبع خبر

    شهرداری تبریز

    شهرداری تبریز

    شهرداری تبریز یک شهرداری در شهر تبریز می باشد

      نظرات