تداوم اجرای عملیات عمرانی خط ۲ متروی تبریز در ایام نوروز ۱۴۰۴

تداوم اجرای عملیات عمرانی خط ۲ متروی تبریز در ایام نوروز ۱۴۰۴

شهریار تبریز؛ خاطره میرزایی: مدیریت شهری تبریز هم به تبع شرایط و موقعیت این شهر و درگیری شهروندان با ترافیک، یکی از اصول برنامه های خود را، اجرای راهکارهای حل معضل ترافیک در سطح شهر قرار داده که در کنار توجه به نوسازی ناوگان اتوبوس رانی و تاکسی رانی، می توان به اجرای شبانه روزی پروژه های مربوط به خطوط مترو اشاره کرد.

دنیای مدرن همه چیز را به سمت سهولت و آسانی می برد و در این مسیر تمامی هزینه ها و تلاش برای کاستن دغدغه های زندگی و تسهیل آن است؛ اما اینکه چقدر در این امر موفق شده، خود بحث مفصلی است که فرصتی در این مقال ندارد. تنها هدف طرح این موضوع، تاثیر تکنولوژی و صنعت در تسریع امور زندگی انسانهاست. مدیریت شهری تبریز هم به تبع شرایط و موقعیت این شهر و درگیری شهروندان با ترافیک، یکی از اصول برنامه های خود را، اجرای راهکارهای حل معضل ترافیک در سطح شهر قرار داده که در کنار توجه به نوسازی ناوگان اتوبوس رانی و تاکسی رانی، می توان به اجرای شبانه روزی پروژه های مربوط به خطوط مترو اشاره کرد.

شهرهای بزرگ اما در عین بهره گیری از ثمرات این تاثیر، هنوز هم درگیر برخی موضوعات هستند که مشکلاتی در سیر زندگی آنان ایجاد کرده است.  مهمترین آن هم، جابجایی در مسیرهای درون شهری و یا به عبارتی، سفرهای درون شهری است. این سفرها با هر قصدی که صورت بگیرد، در سایه افزایش جمعیت کلانشهرها گاه بسیار بیشتر از ظرفیت معابر و خیابان های شهرهاست و در نهایت، منجر به سنگینی ترافیک و بروز گره کور دررفت و آمد می گردد.بنابراین بخشی از سرمایه های مالی و انسانی همواره صرف رفع این گره ها و روان سازی تردد در کلان شهرها می شود. مطالعه و بررسی روشهایی که بتواند در اندک زمان و با کمترین هزینه شهروندان را به مقصد برساند، همواره در راس برنامه های مدیریت شهری در سراسر دنیاست.

چنانکه پیش از این هم گفته شده، در حال حاضر خط یک متروی تبریز با ۱۷.۲ کیلومتر طول و ۱۸ ایستگاه، از ائل‌گولی تا شهرک نور لاله در سه فاز در حال ارائه خدمات است و روزانه بیش از ۶۰ هزار نفر از خدمات این خط بهره مند می شوند.  اما نکته مهم، عدم تعطیلی ناوگان قطار شهری در نوروز و تعطیلی های سال نو است که  در ایام تعطیلات نوروزی و روزهای خاص نیز بدون وقفه خدمات رسانی کرده است. مطابق اعلام سازمان حمل و نقل ریلی، در روز عید سعید فطرمتروی تبریز با ارائه خدمات رایگان میزبان بیش از ۱۵ هزار مسافر بود. همچنین در روز قدس و جمعه‌های ۸ و ۱۵ فروردین، خدمات‌رسانی منظم به شهروندان انجام شد. در مجموع، طی ۱۵ روز نخست فروردین‌ماه ۱۴۰۴، بیش از ۱۷۰ هزار نفر از خدمات این خط بهره‌مند شدند که با توجه به کثرت میهمانان نوروزی و مسافران در تبریز، مشخص می شود که استقبال ازخدمات این ناوگان، بسیار چشمگیر بوده است.

اما اصلی ترین اقدام شهرداری تبریز در حوزه توسعه حمل و نقل عمومی، تسریع عملیات اجرایی خط ۲ متروی تبریز است. این پروژه که در نوع خود یک طرح حیاتی برای تبریز محسوب می شود، به صورت تمام وقت در حال اجراست؛ به طوری که در ایام نوروز و از سومین روز سال جدید هم فعالیت‌های عمرانی در ایستگاه‌های فاز اول، از محدوده قراملک تا میدان دانشسرا  به صورت مداوم انجام شده است.  این خط با ۲۲.۴ کیلومتر طول و ۲۰ ایستگاه، محور ارتباطی مهمی میان مناطق غربی و شرقی شهر ایجاد می‌کند و از سال ۱۳۹۰ در دست احداث است. عملیات عمرانی این پروژه در سه سال اخیر با شتابی بی‌سابقه دنبال شده و اکنون در مرحله مهمی از پیشرفت قرار دارد. حفاری کامل فاز اول از قراملک تا میدان دانشسرا به طول ۱۰ کیلومتر پایان یافته و در فاز دوم نیز ۱.۸ کیلومتر از مسیر ۷.۵ کیلومتری تونل حفاری باقی مانده است. اجرای همزمان ۷ ایستگاه، تولید ۵۶۴ رینگ سگمنت، مصرف ۴ هزار تن آرماتور، بتن‌ریزی بیش از ۵۰ هزار متر مکعب و قالب‌بندی ۲۳ هزار متر مربع از دیگر دستاوردهای اجرایی پروژه در سال ۱۴۰۳ بوده است. همچنین در بخش روسازی، ۱۹,۸۳۵ متر مکعب بتن‌ریزی انجام و ۳.۲ کیلومتر تراورس تولید شده است. رکورد تاریخی بتن‌ریزی ۱۱۰۰ مترمکعب در یک روز در ایستگاه شهرک امام (ره) نیز به‌عنوان نقطه عطف عملیات اجرایی این خط به ثبت رسیده است. در بخش مالی، هزینه‌کرد این پروژه در سه سال گذشته، سه برابر کل بودجه ده سال نخست (۱۳۹۰ تا ۱۴۰۰) بوده و تنها در سال گذشته بالغ بر ۲۳ هزار میلیارد ریال برای آن هزینه شده است. تامین منابع مالی از طریق شهرداری تبریز و انتشار اوراق مشارکت دولتی صورت گرفته و به گفته مسئولان، پیگیری مستمر نمایندگان مجلس می‌تواند در تسریع تامین مالی پروژه نقش مهمی ایفا کند. یعقوب وحیدکیا تاکید می کند که تلاش‌های عوامل سازمان به صورت شبانه روزی و حتی در روزهای جمعه و تعطیلات رسمی تداوم دارد؛ به عنوان نمونه هم می توان به بتن ریزی روزانه در روز جمعه ۱۹ بهمن ماه با   حجم بتن‌ریزی ۱۲۰۰ متر مکعب اشاره نمود که رکورد بتن ریزی روزانه را طی سال‌های اخیر شکست و این رویداد با لحاظ هوای سرد زمستان و پیش بینی و آماده سازی تمامی تمهیدات لازم، رویدادی ارجمند برای مترو و شهرداری کلانشهر تبریز تلقی می‌شود.

واما خط سوم قطار شهری تبریز که به طول ۱۰ کیلومتر و با ۱۰ ایستگاه، فرودگاه تبریز را به پایانه مسافربری متصل می‌کند، در مرحله آغاز عملیات حفاری است. از سویی دیگر همزمان با اجرای خط دو، برای تامین برق دستگاه‌های حفار سهند و سبلان  و نیز برق بخشی از خط، عملیات اجرایی کابل‌کشی و انتقال برق از پست امامیه به شفت خط سوم واقع در روبه‌روی ترمینال مرکزی در حال انجام و کابل‌کشی به اتمام رسیده است. پروژه برق‌رسانی به شفت خط سوم، بطول ۱۱۰۰ متر بوده و کابل‌کشی نیز با ۲۰ کیلوولت مشتمل بر ۶.۶ کیلومتر است. این پروژه بعد از اتمام، علاوه بر تامین برق دستگاه‌های TBM ، پست‌های برق LPS و RS خط سه  را نیز پوشش خواهدداد.

مجموعه شهرداری تبریز به عنوان نهادی که مسوولیت مدیریت شهر را به عهده دارد، برای انجام وظایف خود و وفا به عهدی که با شهروندان بسته، بدون اعتنا به زمان و شرایط آب و هوایی در تلاش است. این تلاش ها گاه در دل شب و در اعماق چند متری زمین و گاه در روشنایی روز و سطح زمین با همراهی برف و باران انجام می شود؛ هدف گذاری شهرداری تبریز برای یک پروژه نشان از اهمیتی است که شهرداری برای زمان، هزینه و وضعیت سلامت شهروندان دارد و همین امر تداوم عملیات عمرانی و دیگر طرح های شهرداری را جدیت می بخشد.

لینک اصل خبر در سایت شهرداری تبریز

    منبع خبر

    شهرداری تبریز

    شهرداری تبریز

    شهرداری تبریز یک شهرداری در شهر تبریز می باشد

      نظرات