مناقصه برقی کردن قطار تهران – مشهد بزودی منتشر میشود
مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی گفت: مناقصه برقی کردن قطار تهران – مشهد طی روزهای آتی و در نهایت تا روز شنبه هفته آینده منتشر میشود.
به گزارش بنانیوز به نقل از ایرنا، 'عبدالعلی صاحب محمدی' روز سهشنبه در نشست خبری افزود: نتیجه مناقصه بینالمللی برقی کردن قطار تهران- مشهد که در دی ماه جاری برگزار شد، حداکثر تا روز شنبه آینده در روزنامههای کثیرالانتشار منتشر میشود.
معاون وزیر راه و ترابری اضافه کرد: مرحله ارزیابی کیفی مناقصه سه ماه و ارزیابیهای فنی این مناقصه در مجموع هفت ماه طول می کشد.
وی با بیان اینکه در این مناقصه متقاضیانی از چین و روسیه حضور دارند، به قانون استفاده از حداکثر توان داخلی اشاره کرد و گفت: در این مناقصه شرکتهای داخلی باید شریک خارجی داشته باشند.
صاحب محمدی با بیان اینکه یکی از شرایط این مناقصه تامین مالی آن است، اظهارداشت : در این مناقصه دولت تنها ۱۵ درصد منابع را تامین می کند و تامین ۸۵ درصد آن برعهده برنده مناقصه است.
مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی در مورد مناقصه قبلی این پروژه هم گفت: مناقصه قبلی از سوی سازمان بازرسی مورد ایراد قرار گرفت و قرار شد مناقصه جدید از مرحله مالی تکرار شود.
وی افزود: در مناقصه جدید اصلاحاتی در سرعت و قوس طرح انجام شد ضمن اینکه زمان سفر حدود ۶۰ درصد کمتر می شود.
** مناقصه برقی کردن تزج - بندرعباس در حال برگزاری است
وی همچنین گفت: مناقصه دوخطه کردن خط آهن تزج- بندرعباس هم در حال برگزاری است و با روند موجود انتظار می رود تا ۱۵ اسفند ماه سال جاری تبدیل به قرار داد شده و گشایش ال.سی شود.
معاون وزیر راه و ترابری اظهار امیدواری کرد این روند طی ۹ ماه به مرحله بهره برداری برسد.
صاحب محمدی افزود: با بهرهبرداری از این پروژه در کل شبکه حمل بار از طریق بخش ریلی ۴۰ درصد افزایش خواهیم داشت.
وی با بیان اینکه ۵۵ درصد واردات و صادرات کشور ازطریق بندرعباس و بندرشهید رجایی انجام می شود، گفت: امیدواریم دهه فجر امسال شاهد بهرهبرداری از این پروژه باشیم.
** تراک بندی تهران – مشهد
وی در ادامه به عملیات تراک بندی خط آهن تهران - مشهد اشاره کرد و گفـت: با اجرای این پروژه سرعت، ایمنی و ظرفیت خط آهن تهران مشهد دو برابر افزایش می یابد.
مدیر عامل راه آهن اضافه کرد: هزینه اجرایی این پروژه ۲۵ تا ۳۵ میلیون یورو است و تا پایان سال ۱۳۹۰ به مرحله بهره برداری میرسد.
** اعتبارات موجود ۱۰ درصد نیاز را تامین میکند
صاحب محمدی در خصوص اعتبارات راه آهن جمهوری اسلامی نیز گفت: اعتبارات راه آهن ۶۰۰ میلیارد تومان بود که این رقم معادل ۱۰ درصد اعتبارات مورد نیاز راه آهن جمهوری اسلامی است.
مدیرعامل راهآهن با اشاره به ورود ۱۰ لکوموتیو ایران سفیر به شبکه ریلی اظهار داشت: چهار لکوموتیو از این لکوموتیوها در آن که از آخرین تکنولوژی های روز استفاده شده است، طی هفته جاری در سرویس قرار گرفت.
وی همچنین از بهره برداری دو دستگاه ترنست در مسیر تهران – مشهد و یک قطار در مسیر بندرعباس به یزد خبر داد و افزود: علاوه بر این ۴۰ لکوموتیو تا پایان سال بهره بردای می شود.
** اختصاص ۱۸۳ رام قطار به کاروانهای راهیان نور
مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی در ادامه از برنامههای راه آهن جمهوری اسلامی برای سرویس دهی به کاروانهای راهیان نور خبر داد و افزود: امسال در چهار بازه زمانی ۲۶ دی ماه جاری تا ۱۵ بهمن، از ۱۵ بهمن ماه تا ۲۴ اسفندماه و مرحله سوم از ۲۵ اسفند تا ۱۵ فروردین ماه و مرحله چهارم از ۱۵ فروردین به بعد را به کاروانهای راهیان نور خدمات رسانی میکند.
وی با بیان اینکه در سه بازه زمانی اول ۱۸۳ رام قطار به مناطق عملیاتی جنوب اعزام می کنیم، افزود: در سال ۱۳۸۶ تعداد ۱۷ رام قطار، در سال ۱۳۸۷ تعداد ۵۴ رام قطار، در سال ۱۳۸۸ تعداد ۱۰۴ رام قطار به کاروانهای راهیان نور خدمات رسانی می کردند.
صاحب محمدی همچنین گفت: از ۱۵ فروردین ماه سال آینده یک روز در میان به این مناطق قطار اعزام می کنیم.
مدیرعامل راه آهن با بیان اینکه در این منطقه هم بار و هم مسافر قابل ملاحظهای وجود دارد، اضافه کرد: استان خوزستان دارای بنادر متعددی است و از سوی دیگر در بخشهای صنعتی مانند نفت و فولاد ظرفیتهای بسیار بالایی در منطقه وجود دارد.
صاحب محمدی همچنین گفت: بازسازی و بهسازی این خط شروع شده و از قم تا اراک و از خرمشهر تا اهواز پیشرفت خوبی داشته است.
وی همچنین گفت: علاوه بر این عملیات دوخطه کردن ۴۰ کیلومتراز محور خرمشهر- اهواز انجام شده و دوخطه کردن خرمشهر تا اندیمشک هم بزودی عملیاتی میشود.
مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی افزود: برای مسیر دورود به اندیمشک که سخت ترین بخش است طرحی مطرح شده که از دورود به خرم آباد و از خرم آباد به اندیمشک خط احداث شود. این طرح در کمیسیون ماده ۳۲ در معاونت نظارت راهبردای در حال بررسی است.
** ۲۵۰۰ کیلومتر از خطوط ریلی نیاز به بهسازی دارند
وی با بیان اینکه بهسازی و بازسازی خطوط موجود باید از اولویت بیشتری در راه آهن برخوردار باشد، خاطر نشان کرد: این امر هم زمان و هم سرمایه کمتری را نیاز دارد و می تواند جابه جایی بار و مسافر را به میزان قابل ملاحظهای افزایش دهد.
صاحب محمدی گفت: ۲۵۰۰ کیلومتر از خطوط ریلی کشور نیاز به بازسازی دارند و یکهزار و ۳۰۰ میلیارد تومان برای این بازسازی لازم است.
معاون وزیر راه و ترابری ادامه داد: امسال بهسازی و بازسازی ۵۰۰ کیلومتر هدفگذاری شده که از این میزان تاکنون ۳۰۰ کیلومتر محقق شده است.
**واگذاری شرکت بالاست فرابورس
صاحب محمدی در ادامه به واگذاری شرکت بالاست در فرابورس اشاره کرد و افزود: ۱۰ درصد از سهام بالاست در مرحله اول عرضه شد که ارزش هر سهم این شرکت یک هزار ریال بود که به قیمت چهار هزار و ۳۳۰ ریال به فروش رفت که نشان دهنده رشد ۴٫۳ برابری آن است.
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر قیمت سهام بالاست در فرابورس به هشت هزار و ۵۸۰ ریال رسیده است، گفت: در هفتههای آتی سهام مدیریتی این شرکت هم عرضه میشود.
** تا پایان سال هیچ گونه افزایش قیمتی نخواهیم داشت
مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی گفت: بخش ریلی پایدارترین بخش حمل و نقل در جریان هدفمندی یارانهها بود و تا پایان سال هیچ گونه افزایش قیمتی در این بخش نخواهیم داشت.
وی با اشاره به فاصله معنادار بخش ریلی با سایر شقوق حمل و نقل اظهار داشت: قبل از اجرای قانون هدفمندی یارانهها نسبت متوسط قیمت حمل بار از طریق ریل به جاده ای ۸۷ در صد بود که این رقم بعد از اجرای این قانون به ۷۶ درصد رسیده است.
نظرات