هیچ کجای دنیا یک کلان شهر را به دلیل آلودگی هوا تعطیل نمیکنند
صدرالدین علیپور افزود: شاخص ذرات معلق با قطر ۲ ونیم گرم بر متر مکعب، ۲۰ است. ولی ما در تهران بالای ۱۰۰ هم داشتهایم که به ۵ برابر استاندارد جهانی میرسد در حالی که منابع متحرک نقش زیادی در تولید این ذرات ندارند بلکه تردد خودروها، منبع گازهای آلاینده و مشخصاً دی اکسید کربن است.
به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) این استاد دانشگاه اظهار کرد: شرایط اقلیمی تهران و بروز پدیده اینورژن و صنایع و مشخصاً نیروگاهها که بعضاً از سوخت مازوت استفاده میکنند، از دلایل اصلی افزایش غلظت ذرات معلق با قطر ۲ و نیم گرم بر متر مکعب است و گازوییلی که در اختیار اتوبوسهای شرکت واحد میگذارند نیز حدود ۵۰۰ پی پیام است.
وی تصریح کرد: هر چند نسبت به گازوییل ۱۰ هزار پی پیام بهبود داشتهایم اما بعید میدانم موفق به تولید گسترده گازییل ۵۰ پی پی ام که گفتهاند طی چند روز آینده توزیع میشود، بشوند کما اینکه بنزین یورو ۴ هم که قرار بود به صورت گسترده توزیع شود، به ۱۷ تا ۲۰ درصد مجموع بنزینی که در تهران توزیع میشود محدود شده که البته آن هم با بنزین یورو ۲ ترکیب میشود.
هیچ کجای دنیا یک کلان شهر را به دلیل آلودگی هوا تعطیل نمیکنند
این کارشناس ارشد محیط زیست گفت: با توجه به تجارب دنیا واقعاً موضوع تعطیل کردن یک کلان شهر به دلیل آلودگی هوا متعلق به ۵۰ سال قبل است و به جای چنین موضوعاتی در شهرهای دنیا شاهد این هستیم که با به حداقل رساندن آلودگی هوا چه در خودروها و چه در سوخت، حتی نیازی به پایش آلودگی هوا نیز ندارند.
وی افزود: به طنز میتوان گفت تنفس کردن از اگزوز برخی از خودرویی که با استانداردهای روز دنیا در آن شهرها تولید می-شود، گاهاً سالمتر از هوای معمولی است که ما در تهران تنفس میکنیم.
مدیر عامل سابق ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران تاکید کرد: تعطیلی چند روزه تهران شبیه مرخصی استعلاجی یک بیمار است که هر چند از مرخصی بازگشته اما بیماری وی همچنان به قوت خود باقی است و البته بر اساس تجارب دنیا چنین تعطیلاتی آن هم در یک کلان شهر در هیچ شهر دنیا اتفاق نمیافتد و از این نظر ۵۰ سال با کشورهای دیگر فاصله داریم.
تهران از نظر آلودگی هوا شبیه شهرهای هند و بنگلادش است
علیپور اظهار کرد: در حال حاضر شهرهای محدودی در جهان وجود دارند که از نظر آلودگی هوا شبیه تهران هستند که به عنوان مثال میتوان دهلی نو در هند و داکا در بنگلادش را نام برد که البته به لحاظ منابعی که ما در اختیار داریم، با کشور ما قابل مقایسه نیستند و این در شرایطی است که بحثهای زیست محیطی در همه جای دنیا یک شاخص اساسی برای توسعه است.
وی تصریح کرد: تقریباً ۱۰ سال است که آذر ماه هر سال و در آستانه شروع فصل سرما این مشکل را داریم، چون راهکارهایی که پیشبینی میکنیم همیشه مقطعی هستند و از همان ماه آذر شروع میشوند در صورتی که اگر ده، بیست ارگانی که در این موضوع نقش دارند، در عمل و اجرا کنار هم بوده و با هم هماهنگ باشند، خروجیاش یک هوای پاک است.
مشاور معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به انباشت آلایندهها، تعطیل کردن یک روز و دو روز کلان شهری مانند تهران نمیتواند در بحث آلودگی هوا تاثیرگذاری جدی داشته باشد.
نظرات