نقش آلاینده‌های صنعتی در آلودگی هوای اهواز نادیده گرفته می‌شود

نقش آلاینده‌های صنعتی در آلودگی هوای اهواز نادیده گرفته می‌شود

http://www.bananews.ir/یک فوق تخصص آسم و آلرژی تاکید کرد: آلاینده‌های صنعتی موجود در هوا و چرخه معلق شدن خاک؛ در تمام روزهای سال سلامت شهروندان را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.ir)؛ دکتر عباس فایضی اظهار کرد: وقتی صحبت از آلودگی هوا در اثر ذرات معلق به میان می‌آید گاهی ذهن صرفا به سمت گرد و غبار رفته و روزهایی تداعی می شود که در مناطقی از کشور از جمله خوزستان، غلظت غبار به حدی می رسد که دید افقی مختل شده و مشکلات زیادی برای مردم از نقطه نظر بهداشتی و اجتماعی به وجود می آورد؛ در این میان آلودگی‌های صنعتی نادیده گرفته می‌شوند.

وی افزود: ریزگردها که به علت تخریب های محیط زیست و کاهش رطوبت خاک به وجود می آیند، پدیده‌ای آزار دهنده به شمار می‌آیند که نباید در معرض آنها قرار گرفت و به همین دلیل، کانون های ریزگرد داخلی استان خوزستان باید برطرف شود.

فوق تخصص آسم و آلرژی بیمارستان گلستان اهواز تصریح کرد: پدیده ریزگردها، برای مبتلایان به آسم و تنگی نفس و بیماران قلبی بسیار مضر و ممکن است موجب تحریک مخاط و حمله قلبی و تنفسی شود که برای پیشگیری از آن، ما به بیماران تنفسی و آسمی ها توصیه می کنیم در روزهایی که هوا آلوده است، تا حد امکان از منزل خارج نشوند، چرا که ممکن است در مواجهه مستقیم گرد و خاک، با تشدید علایم بیماری مواجه شوند.

وی ادامه داد: آنچه که مهم است، نوع آلودگی و مدت زمانی است که فرد در معرض آلودگی قرار می گیرد. هر چه این زمان بیشتر باشد، آسیب جدی تر است. همچنین ذرات آلوده معلق در هوا، هرچه اندازه کوچکتری داشته باشند، خطرناک ترند.

فایضی در خصوص ماسک های قابل استفاده در مواقع آلودگی هوا گفت: ماسک‌هایی که پارچه ای هستند و بیشتر در بیمارستان‌ها موجود است، عمدتا برای جلوگیری از انتقال عفونت ساخته شده و برای جلوگیری از ورود ذرات معلق، ریزگرد و دود و آلاینده‌های موجود در هوا به سیستم تنفسی، مناسب نیستند.

فوق تخصص آسم و آلرژی دانشگاه جندی شاپور اهواز ادامه داد: ماسک استاندارد N95، ماسکی است که به طور کامل بر روی صورت قرار گیرد و تقریبا تا ۹۵ درصد مانع از ورود آلاینده‌ها به راه‌های تنفسی می‌شود اما متاسفانه ماسک‌های N95 موجود در بازار، برای صورت کودکان مناسب نیست. حتی نمی‌شود ماسک های موجود را به راحتی تایید کرد زیرا ممکن است تقلبی باشند و این موضوع، مستلزم نظارت جدی تری از سوی مراجع ناظر است. در ضمن قیمت این نوع ماسک‌ها گران تر است و تنها برای چند ساعت کارآیی مناسب دارند.

وی گفت: در این میان، آلودگی‌های صنعتی عموما نادیده گرفته می‌شوند و نزد مردم و گاه برخی مسئولان، هیچ‌گونه نگرانی نسبت به نقش زیانبار این آلودگی‌ها مشاهده نمی شود.

فایضی تصریح کرد: ذرات معلق قابل استنشاق شامل ذرات با قطر کمتر از ۲٫۵ میکرون و ذرات با قطر بین ۲٫۵ تا ۱۰ میکرون هستند؛ گرد و غبار موجود در هوا قطر بیشتر از ۲٫۵ میکرون دارند و بخش عمده‌ای از تماس مردم با این ذرات در اثر تکرار چرخه معلق شدن خاک موجود در سطح معابر در اثر عبور وسایل نقلیه است. مردم در تمام روزهای سال محکوم و ناچار به استنشاق ریزگردهای صنعتی و گرد و غبار هستند و این امر در مناطقی که جمع آوری خاک معابر انجام نشده یا با روش‌های سنتی مانند کنار زدن با جارو توسط کارگران شهرداری انجام میشود، تاثیر سوء بیشتری بر سلامتی شهروندان می گذارد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: منشا اصلی ذرات معلق با قطر کمتر از ۲٫۵ میکرون، خودروها، نیروگاه‌های تولید برق با سوختهای فسیلی، مراکز پتروشیمی و در مناطق نفتخیز نیز دود حاصل از مشعلهای بزرگ در تاسیسات نفتی است.

وی تصریح کرد: به دلیل ماهیت و توانایی این ذرات در رسیدن به عمق راه‌های هوایی ریه و همچنین به خاطر تداوم تماس افراد با این ذرات در تمام ایام سال، این آلاینده‌ها نقش مهمی در تهدید سلامت انسان داشته و می توانند موجب عوارضی مانند سکته‌های مغزی و قلبی، عوارض تنفسی و بعضا افزایش خطر ابتلا به سرطان شوند.

فایضی افزود: آنچه مشاهده می‌شود این است که در طول سال‌های گذشته اقدام موثری در جهت کاهش آلودگی هوا از سوی نهادها و دستگاه‌های ذیربط برداشته نشده است.

فوق تخصص آسم و آلرژی بیمارستان گلستان اهواز گفت: تاسیسات صنعتی آلاینده کماکان به کار خود ادامه می‌دهند و علیرغم منع قانونی، کماکان خودروهای دودزا حتی توسط ادارات و ارگانهای دولتی مورد استفاده قرار می گیرند. علاوه بر این با تغییر فرهنگ عمومی و افزایش تصاعدی استفاده از خودروهای شخصی، دیگر هوای سالمی برای استنشاق در بیشتر روزهای سال باقی نمانده و بی شک ادامه این روند، در نهایت موجب افزایش روزافزون بیماریها، به ویژه بیماریهای تنفسی خواهد شد.

فایضی گفت: با در نظر گرفتن عوارض بسیار زیان آور و گاه غیر قابل جبران ناشی از آلودگی هوا، به حکم عقل و منطق، لازم است حفظ محیط زیست و توجه به سلامت افراد جامعه، اولین اولویت برای همه به ویژه سازمان‌های دولتی و افراد تصمیم گیرنده باشد. در این شرایط توجه به ریشه بعضی از مشکلات و راه حل های پیشنهادی ضروری است.

وی اظهار کرد: عدم اطلاع رسانی کافی و صحیح در خصوص منبع اصلی آلودگی هوا و در نتیجه عدم مشاهده حساسیت لازم در خصوص آلاینده های صنعتی به ویژه آلودگی ناشی از رفت و آمد خودروها موجب تداوم مساله آلودگی هوا شده و در سالهای اخیر نیز اقدام موثری در جهت رفع آن صورت نگرفته است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: افزایش روزافزون تعداد خودروها و افزایش سفرهای شهری در سال‌های اخیر و آلودگی شدید ایجاد شده خصوصا در مناطق پر رفت و آمد یکی از مهمترین عوامل خطرساز برای سلامتی مردم بوده و احداث جاده های ساحلی، بزرگراه‌ها و تعریض خیابان‌ها گرچه به صورت موقت موجب تسهیل رفت و آمد می شود ولی در صورتی که هیچ برنامه ای جهت کاهش رفت و آمدهای غیر ضروری صورت نگیرد، انتظاری جز وخامت روزافزون وضعیت آلودگی هوای شهر اهواز وجود نخواهد داشت.

وی ادامه داد: در شرایطی که طبق اعلام سازمان حفاظت محیط زیست خوزستان در روزهای زیادی از سال غلظت ذرات معلق با قطر کمتر از ۲٫۵ میکرون در وضعیت ناسالم قرار دارد، عزم جدی و همگانی جهت کاهش آلودگی ناشی از رفت و آمد خوروها و مراکز صنعتی ضرورتی انکارناپذیر است.

فایضی با اشاره به راهکارهایی جهت کاهش آلودگی های صنعتی افزود: جلوگیری جدی از رفت و آمد وسایل نقلیه دودزا به ویژه کامیونها و اتوبوسهای دودزا و الزام ادارات به ارایه بیشتر و بهتر خدمات به شکل غیرحضوری و تسهیل استفاده از خدمات اینترنتی در جهت کاهش نیاز به مراجعه حضوری مراجعین از راههای پیشنهادی است.

وی گفت: تلاش اداره آموزش و پرورش در جهت یکسان سازی آموزشی مدارس و تشویق به استفاده از مدارس نزدیک به محل سکونت با هدف جلوگیری از اتلاف وقت دانش آموزان در مسیر طولانی رسیدن به مدارسی که از نظر خانواده کیفیت بهتری نسبت به مدارس نزدیک دارند و در نهایت کمک به کاهش آلودگی هوا از طریق کاهش رفت و آمد سرویس مدارس، تامین سرویس رفت و آمد مناسب و البته غیر دودزا برای ادارات و عدم توسعه پارکینگ خودرو های سواری در ادارات در جهت کاهش تردد خودروهای سواری شخصی و تشویق استفاده از دوچرخه و البته تامین مسیرهای مناسب برای این امر برای جلوگیری از صدمه جانی به دوچرخه سواران با هدف نهایی افزایش فعالیت بدنی افراد و همچنین کاهش استفاده از سوختهای فسیلی از راه‌های کاهش تردد خودروها در سطح شهر است.

این فوق تخصص آسم و آلرژی افزود: سرمایه گذاری و حرکت به سمت استفاده از انرژی خورشیدی و سایر انرژی های پاک، به ویژه در جهت تولید برق با هدف نهایی کاهش مصرف سوختهای فسیلی، جلوگیری از ادامه کار مراکز صنعتی آلاینده در یک برنامه زمانی مشخص بدون در نظر گرفتن فاصله از شهر و ارایه خدمات آموزشی به پرسنل ادارات به صورت غیرحضوری و بدون نیاز به مراجعه به ادارات مرکزی با هدف کاهش رفت و آمدهای غیر ضروری داخل شهری از دیگر راهکارها است.

وی اظهار کرد: همچنین جلوگیری از صدور مجوز برج‌سازی در مناطق متراکم و پر رفت و آمد شهری و منع ادارات از انتقال سازمانهای مرکزی به این نواحی با هدف کاهش ترافیک وسایل نقلیه و در نهایت کاهش آلودگی هوا از مواردی است که باید مورد توجه مسئولان شهری قرار گیرد.

 

ایسنا

    نظرات