بنانیوز- با گذشت یکماه از وقوع زلزله کرمانشاه ، پس از عملیات نجات و اسکان موقت، فاز امداد که شامل بازسازی ، بازیابی و بازتوانی می شود در حال انجام است.
انجمن امداد ایرانیان با کمک برخی از مراکز و سازمانهای دولتی و همچنین انجمن ها و گروه های مردمی اقدام به شناسایی و هدایت منابع به سمت بیماران سخت درمان و افراد دارای معلولیت نمود.
متن زیر مصاحبه و گفتگویی است که با حسام الدین نراقی موسس و عضو هیات مدیره انجمن امداد ایرانیان و یکی از دست اندرکاران و هدایت کنندگان اصلی این اقدام انجام داده ایم:
به طور کلی حوادث و سوانح ۴ حوزه اصلی را تحت تاثیر قرار می دهند و خسارت وارد می کنند ، انسان، اموال و دارایی ها، محیط زیست و اقتصاد .
در مناطقی که دچار آسیب و حادثه می شوند شاید بتوان برای محیط زیست ، اقتصاد یا اموال و دارایی ها کاری انجام داد اما زمانی که جان انسانی دچار خسارت می شود ، اعم از خسارت منجر به فوت و مجروح و مصدوم شدن ، برای جامعه و به خصوص افراد آسیب دیده ، هزینه های متعددی را چه در شرایط اضطراری و بعد از آن ایجاد می کند و این می تواند محل هزینه بالا و حتی هزینه های بلند مدتی برای جامعه باشد.
در زمین لرزه ازگله استان کرمانشاه ، تعداد زیادی از هموطنان مجروح و زخمی شدند و جمعیتی نزدیک به ۵۲۱ نفر جان خود را از دست دادند.
در ادبیات تخصصی مدیریت شرایط اضطراری و مدیریت بحران، به طور کلی زنان، زنان باردار، سالمندان، کودکان ، افراد دارای معلولیت ، بیماران خاص یا بیماران سخت درمان را به عنوان افراد آسیب پذیر به شمار می آوریم.
این افراد مستلزم توجه ویژه تری نسبت به سایر آسیب دیدگان و زلزله زدگان هستند ، باید خدمات بهتری بگیرند و کمک ها برایشان اختصاصی ارائه شود.
در زمین لرزه ازگله ، قبل از وقوع حادثه افرادی را داشتیم که جزء گروه آسیب پذیر بودند، بعد از وقوع این رویداد هم افراد دیگری به این گروه اضافه شدند و این الزام واهتمام زیادی را می طلبد که افراد و نهادهای مسئول اعم از نهادهای دولتی و مدیریتی، نهادهای عمومی، بخش های خصوصی ،سازمانهای مردم نهاد ، الگوهای خیریه و تشکل های مردمی به این افراد و گروه ها توجه ویژه ای داشته باشند. به عنوان مثال فردی که مشکل شنوایی دارد، اگر در هنگام زمین لرزه سمعک خود را گم کند و یا سالمندی که دندان مصنوعی خود را از دست بدهد ، تا زمانی که این تجهیزات دوباره برایش مهیا شود ، گذران زندگی برای فرد مشکل خواهد بود . همینطور افرادی که دارای معلولیت و بیماریهای خاص هستند و باید داروی خاصی را در زمان خاصی مصرف کنند ، مانند انسولین برای بیماران دیابتی، یا بیماران مبتلا به سرطان که در حال درمان بودند. این موضوعی است که همیشه و همه جا تحت عنوان گروه های آسیب پذیر درباره آنها صحبت می شود.
موضوع مهمی که وجود دارد این است که منابع در کشور ما و حتی در منطقه زلزله زده فراوان است ، اما هدایت، هماهنگی و تعامل برای مدیریت و بهره وری بهینه کمتر است.
متاسفانه در این حادثه ، ساماندهی فرماندهی حادثه یا ستاد فرماندهی و هدایت عملیات را کمرنگ می بینیم ، ستادی که باید کلان بالادست باشد و در تمام دستگاه ها و سازمانها یک مسئول ، متولی ، پشتیبان و سازمان همکار هم داشته باشد تا بتواند همه گروه های جامعه را هدایت و حمایت کند.
درسهای زیادی بعد از وقوع هر بحران می گیریم و متاسفانه باز هم تکرار تجربیات تلخ قبل را انجام می دهیم. تفاوتی که این زمین لرزه و عملیات امداد رسانی با زمین لرزه قبلی دارد این است که این بار دولت اجازه داده گروه های مردمی و سازمانهای مردم نهاد و تشکل های رسمی و غیر رسمی خیلی بهتر و راحت تر در منطقه فعالیت کنند . درحال حاضر تعامل بسیار خوبی بین هلال احمر، نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و بعضی از انجمن ها و خیریه ها در منطقه وجود دارد و سعی می کنند که امداد و خدمات را به دوردست برسانند.
مساله ی قابل تامل ، موضوع هدایت ، همکاری ، هماهنگی و تعامل بین همه دست اندرکاران، برای ارایه بهتر خدمات و پشتیبانی از افراد آسیب دیده و بیمار می باشد.
اقدام به شناسایی بیماران و گروه سخت درمان از هشتم آذرماه آغاز شد و طی دو روز بعد ۷ کانکس به بیماران سخت درمان که دچار سرطان، تومور مغزی و معلولیت بودند تحویل گردید تا بتوانند حداقل این دوران سخت اسکان اضطراری یا موقت را در یک فضای بهتری به سر ببرند. تا به امروز این آمار رو به افزایش است .
تا کنون توانسته ایم سه فهرست شامل ۵۰۰ نفر از اسامی افرادی که در مناطق آسیب دیده از زمین لرزه ازگله شناسایی شده اند را برای مقامات استانی و کشوری ارسال کنیم.
البته که باید و فرض میشود بانک اطلاعات این افراد در این نهادها و سازمانهای مسئول موجود باشد ولی شناسایی و برقراری ارتباط مستقیم با جامعه هدف پروژه و از همه مهمتر اینکه صحبت و پیگیری مستقیم افراد دیردرمان میتواند یک اقدام در جهت ایجاد امید و حس دیده شدن به آنها بدهد.
کار ما اینجا تمام نشده و از حالا و با تحویل سری اول این فهرست به مقامات ، پیگیر اقدام برای تک تک افراد شناسایی شده هستیم.
هماهنگی و همکاری بین بخشهای دولتی، عمومی، نظامی، امنیتی، خیرین و سازمانهای مردم نهاد و گروههای غیررسمی یکی از مهمترین موضوعات و متاسفانه در شرایط فعلی در مناطق آسیب دیده از زمین لرزه ازگله حلقه مفقوده است که با تعامل سازنده و مثبت باید آن را تقویت و بهبود ببخشیم. از تمامی کسانی که این مصاحبه را می خوانند خواهش می کنم که بیایید منابع محدود خودمان را در تعامل و همکاری با یکدیگر افزایش دهیم ، این هم افزایی و توسعه و تقویت منابع و ظرفیتهای موجود می تواند سرعت بخش و تسهیل کننده خدمات رسانی به بیماران را به دنبال داشته باشد.
ایفاگر نقش تسهیل گر در شناسایی نیاز نیازمندان به توان توانمندان باشیم ، فعالیتی که سالها پیش و قبل از وقوع زلزله بم ، در جمعیت هلال احمر تحت عنوان "متد" ، مرکز تعامل داوطلبان ، انجام می شد.
در تعامل با یکدیگر کاری کنیم که دیگر کسی جز نگرانی برای تامین سرپناه و ساختن خانه مقاوم ، نگران تامین واکر، ویلچر ، تخت و تشک مواج ، دندان مصنوعی ،عینک ، سمعک ، داروی خاص و دیگر موارد نباشد.
نظرات