باید آلودگی هوا را با همین امکانات موجود رفع کنیم
به گزارش خبرنگار مهر، معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست، در نشستی خبری با موضوع اقدامها دبیرخانه کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا گفت: اداره این کارگروه ملی از ۱۹ دی ماه ۱۳۹۶ از معاونت اجرایی رئیس جمهوری به سازمان محیط زیست محول شد و از همان تاریخ پنج جلسه کارگروه ملی و ۲۲ جلسه کمیته تخصصی داشتیم که تمامی مستندات آن در سایت کارگروه ملی در دسترس همه است.
مسعود تجریشی با اشاره به دستور عیسی کلانتری برای شفاف سازی افزود: بر اساس این اطلاعات میتوان دید چه نهادهایی وظیفه خود را انجام داده و چه کسانی وظایف خود را انجام ندادهاند و رسانهها میتوانند از آنها مطالبهگری کنند.
وی ادامه داد: مدیران همیشه پیش از همه مساله منابع مالی را مطرح میکنند. مدیر خوب عملکرد خود را وقتی که پول نیست و با منابع موجود میتواند نشان بدهد. ممکن است پول نداشته باشیم اتوبوس جدید بخریم اما باید ببینیم روی همین اتوبوس چگونه میتوانیم فیلتر نصب بکنیم. چگونه میتوانیم وقتی به شرایط اضطرار میرسیم با توجه به اینکه همه زیرساختها را داریم عوامل بازدارنده را فعال بکنیم.
معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: اکنون ۵۰ درصد گازوییل کشور ما استاندارد است باید ببینیم با همین ۵۰ درصد چه کار میتوانیم بکنیم و کارهایی که میتوانیم انجام بدهیم و ندادهایم را پیگیری کنیم.
تردد یک سوم کامیونهای کشور اضافی است
معاون سازمان محیط زیست گفت: به ازای یک سوم کامیونهایی که در کشور تردد میکنند اصلاً بار وجود ندارد بنابراین اگر کامیونهای زمان جنگ جهانی دوم از رده خارج شوند مشکلی پیش نمیآید.
معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست در پاسخ به پرسشهای خبرنگاران گفت: تولید خودرو و استفاده از آن روز به روز افزایش پیدا میکند. میتوانیم یک سیاست حفظ وضع موجود داشته باشیم که وضعیتمان بدتر نشود، میتوانیم هم تلاشمان را بکنیم که حتی در شرایط موجود سالی ۱۰ درصد شاخصهایمان را بهتر کنیم. اما اولاً حفظ محیط زیست همراهی مردم را میطلبد و دوم اینکه نهادهای حاکمیتی هم باید همکاری کنند.
مسعود تجریشی افزود: قانون میگوید اگر اتوبوس بیشتر از ۱۰ دقیقه متوقف باشد باید خودرو را خاموش کند و جریمه هم برایش داریم اما اتوبوسها نیمی از زمان خود را در ایستگاه متوقف هستند و روشن هم میمانند. در حالی که در صورتی که این اتفاق بیافتد به ازای هر خودرو ۲ میلیون تومان در سال مصرف سوخت کشور کمتر میشود.
وی تاکید کرد: بنابراین بسیاری از موارد اصلاً نیازی به پول ندارد. صرفاً نیاز به اجرا دارد. اگر قانون موجود را اجرا کنیم مشکل حل میشود اما این نیازمند آن است که همه ما، مردم و رسانهها در کنار مسئولان آن را پیگیری کنیم.
معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: الان کامیونهایی از زمان جنگ جهانی دوم در سطح شهر تردد میکنند چون در جادهها ترددشان ممنوع است و به سطح شهر میآیند. این در حالی است که کامیونداران معترض هستند که بار وجود ندارد و اصلاً به ازای یک سوم کامیونها بار وجود ندارد یعنی خروج یک سوم کامیونها از رده، هیچ مشکلی ایجاد نمیکند.
تجریشی ادامه داد: هر اقدامی انجام بدهیم اگر بخواهیم آلودگی هوا را نداشته باشیم حتماً به برخی فشار خواهد آمد و حتماً برخی متضرر میشوند اما باید ضرر کلان را ببینیم. وزارت بهداشت کتابچه سال ۱۳۹۶ را منتشر کرده که بر اساس آن ۳ تا ۶ هزار مرگ مستقیم بر اثر ذرات معلق انجام شده و تازه باید آمار غیرمستقیم را هم به این اضافه کنیم.
وی تاکید کرد: در قانون جدید آلودگی هوا آیین نامه شرایط اضطرار به هیئت دولت تحویل شده است. روز ۲۷ اسفند بود که تمام ۱۱ آیین نامه قانون هوای پاک به هیئت دولت تحویل داده شد. در هیئت وزیران دو نفر از اعضا اشاره کردند که در شرایط موجود نمیتوانیم به تعهداتمان عمل کنیم. آخرین جلسه یک ماه پیش برگزار شد و دو دستگاهی که نمیتوانستند به تعهداتشان عمل کنند با تغییر این تعهدات در حد یک تا سه ماه خود را موظف کردند و الان ظرف یک هفته تا یک ماه آینده این موضوع در هیئت دولت باید طرح شود و از هیئت دولت که بیرون بیاید قابل اجراست.
لینک اصل خبر در سایت سازمان حفاظت محیط زیستمسعود تجریشی با اشاره به دستور عیسی کلانتری برای شفاف سازی افزود: بر اساس این اطلاعات میتوان دید چه نهادهایی وظیفه خود را انجام داده و چه کسانی وظایف خود را انجام ندادهاند و رسانهها میتوانند از آنها مطالبهگری کنند.
وی ادامه داد: مدیران همیشه پیش از همه مساله منابع مالی را مطرح میکنند. مدیر خوب عملکرد خود را وقتی که پول نیست و با منابع موجود میتواند نشان بدهد. ممکن است پول نداشته باشیم اتوبوس جدید بخریم اما باید ببینیم روی همین اتوبوس چگونه میتوانیم فیلتر نصب بکنیم. چگونه میتوانیم وقتی به شرایط اضطرار میرسیم با توجه به اینکه همه زیرساختها را داریم عوامل بازدارنده را فعال بکنیم.
معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: اکنون ۵۰ درصد گازوییل کشور ما استاندارد است باید ببینیم با همین ۵۰ درصد چه کار میتوانیم بکنیم و کارهایی که میتوانیم انجام بدهیم و ندادهایم را پیگیری کنیم.
تردد یک سوم کامیونهای کشور اضافی است
معاون سازمان محیط زیست گفت: به ازای یک سوم کامیونهایی که در کشور تردد میکنند اصلاً بار وجود ندارد بنابراین اگر کامیونهای زمان جنگ جهانی دوم از رده خارج شوند مشکلی پیش نمیآید.
معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست در پاسخ به پرسشهای خبرنگاران گفت: تولید خودرو و استفاده از آن روز به روز افزایش پیدا میکند. میتوانیم یک سیاست حفظ وضع موجود داشته باشیم که وضعیتمان بدتر نشود، میتوانیم هم تلاشمان را بکنیم که حتی در شرایط موجود سالی ۱۰ درصد شاخصهایمان را بهتر کنیم. اما اولاً حفظ محیط زیست همراهی مردم را میطلبد و دوم اینکه نهادهای حاکمیتی هم باید همکاری کنند.
مسعود تجریشی افزود: قانون میگوید اگر اتوبوس بیشتر از ۱۰ دقیقه متوقف باشد باید خودرو را خاموش کند و جریمه هم برایش داریم اما اتوبوسها نیمی از زمان خود را در ایستگاه متوقف هستند و روشن هم میمانند. در حالی که در صورتی که این اتفاق بیافتد به ازای هر خودرو ۲ میلیون تومان در سال مصرف سوخت کشور کمتر میشود.
وی تاکید کرد: بنابراین بسیاری از موارد اصلاً نیازی به پول ندارد. صرفاً نیاز به اجرا دارد. اگر قانون موجود را اجرا کنیم مشکل حل میشود اما این نیازمند آن است که همه ما، مردم و رسانهها در کنار مسئولان آن را پیگیری کنیم.
معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: الان کامیونهایی از زمان جنگ جهانی دوم در سطح شهر تردد میکنند چون در جادهها ترددشان ممنوع است و به سطح شهر میآیند. این در حالی است که کامیونداران معترض هستند که بار وجود ندارد و اصلاً به ازای یک سوم کامیونها بار وجود ندارد یعنی خروج یک سوم کامیونها از رده، هیچ مشکلی ایجاد نمیکند.
تجریشی ادامه داد: هر اقدامی انجام بدهیم اگر بخواهیم آلودگی هوا را نداشته باشیم حتماً به برخی فشار خواهد آمد و حتماً برخی متضرر میشوند اما باید ضرر کلان را ببینیم. وزارت بهداشت کتابچه سال ۱۳۹۶ را منتشر کرده که بر اساس آن ۳ تا ۶ هزار مرگ مستقیم بر اثر ذرات معلق انجام شده و تازه باید آمار غیرمستقیم را هم به این اضافه کنیم.
وی تاکید کرد: در قانون جدید آلودگی هوا آیین نامه شرایط اضطرار به هیئت دولت تحویل شده است. روز ۲۷ اسفند بود که تمام ۱۱ آیین نامه قانون هوای پاک به هیئت دولت تحویل داده شد. در هیئت وزیران دو نفر از اعضا اشاره کردند که در شرایط موجود نمیتوانیم به تعهداتمان عمل کنیم. آخرین جلسه یک ماه پیش برگزار شد و دو دستگاهی که نمیتوانستند به تعهداتشان عمل کنند با تغییر این تعهدات در حد یک تا سه ماه خود را موظف کردند و الان ظرف یک هفته تا یک ماه آینده این موضوع در هیئت دولت باید طرح شود و از هیئت دولت که بیرون بیاید قابل اجراست.
نظرات