یوزپلنگ به روش مصنوعی تکثیر می شود
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست ، واکنش سازمان درباره این گونه در معرض خطر بسیار سریع بود و از ساعتی که خبر تصادف به ما رسید تا زمانی که به پارک پردیسان منتقل شد ۱۸ ساعت و از آن زمان تا جراحی ۱۱ ساعت طول کشید یعنی چیزی حدود۲۹ساعت از زمان گزارش تا تصمیم برای جراحی.
مجید خرازیان مقدم با اشاره به آسیب دیدگی این یوزدر محور عباس آباد سمنان گفت: این یوز در جاده عباسآباد میامی که از نقاط حادثهخیز است آسیب دیده بود. دامپزشک معتمد ما در استان گفت آسیب نخاعی حیوان بسیار شدید است. با بررسی هایی که در جلسهای با حضور
۷
دامپزشک از داخل و خارج از سازمان داریم به این نتیجه رسیدیم که آسیب نخاعی به شدت زیاد است و به احتمال زیاد حیوان قطع نخاع شده است. و فارغ از نتایج آزمایشهای تکمیلی باید حیوان جراحی بشود زیرا اگر آسیب نخاعی وجود داشته باشد باید شکستگی رفع شود و اگر آسیبی نباشد باید برای فیکس کردن شرایط حیوان باید اقدامات لازم انجام شود.
وی ادامه داد:حیوان ریکاوری و برگشت از بیهوشی خوب داشت. اما با وجود یک هفته تلاش شبانهروزی دامپزشکان و کارشناسان یوز تلف شد.
خرازیان با اشاره به اینکه تصمیم بر این بود اگر ۱۵ روز بحرانی را پشت سر گذاشت برای آن نوعی ویلچر از خارج کشور وارد کنیم گفت: متاسفانه حیوان طاقت نیاورد. به هر حال در دنیا هم پروتکلی برای گربهسان بزرگجثهای که قطع نخاع بشود نداریم. اولویت ما این بود که جیوان را زنده نگه داریم و درد و رنج حیوان را کاهش بدهیم .
مدیرکل دفتر حیات وحش سازمان محیط زیست تصریح کرد: بعد از مرگ از دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران خواستیم کالبد شکافی وآزمایشهای تکمیلی علت مرگ را انجام دهند و در حالی که هنوز نتیجه کتبی به ما منتشر نشده است، نتایجی در شبکههای اجتماعی اعلام شد که دانشکده دامپزشکی کتبا اعلام کرد این موضوع مورد تایید ما نیست .
وی در ادامه خبر از امضای توافق نامه در راستای تکثیر یوز در اسارت داد و گفت:هدف ما این است کاری که در دنیا تا کنون نشده حداقل امتحان کنیم و موالیدی که از این پروژه میگیریم را جای دیگر به عنوان مولد استفاده کنیم . البته تکثیر یوز در اسارت انجام شده اما رهاسازی تا کنون انجام نشده است.
این مدیر با اشاره به بزرگترین عامل تهدید یوز آسیایی درکشور و دومین عامل تهدید در پلنگ، تصادفات جادهای را عنوان کرد و گفت: سازمان محیط زیست موظف به شناسایی نقاط پرحادثه است و در مرحله بعد باید مشخص کند چه تمهیداتی باید اندیشیده شود.البته اجرای این تمهیدات بر عهده دستگاه متولی است. اما این موضوع در جاده عباسآباد میامی با وجود پیگیریهای بسیار زیاد سازمان در سالهای اخیر برای فنسکشی دو طرف جاده بی نتیجه ماند در نهایت ،با حضور نماینده وزارت راه و پروژه یوز و محیط زیست استان محل در اختیار پیمانکار قرار گرفته تا ۵کیلومتر از هر طرف جاده را فنس کشی کند. امسال هم قرار است یک میلیارد تومان بودجه برای این موضوع در نظر گرفته شود .
خرازیان مقدم تصریح کرد: بر اساس اصل پنجاهم قانون اساسی، حفاظت از محیط زیست فقط وظیفه سازمان محیط زیست با ۳ هزار محیطبان نیست و اگر دیگر دستگاهها به وظایفشان عمل نکنند بیش از این کاری نمیتوان کرد. کار را باید از سرچشمه درست کرد. مقام معظم رهبری هم تاکید کردهاند که پروژههای عمرانی باید پیوست ارزیابی زیستمحیطی داشته باشند. این مطالبه سازمان محیط زیست است .
لینک اصل خبر در سایت سازمان حفاظت محیط زیست
نظرات