رییس سازمان محیط زیست خطاب به مدیران و کارشناسان روابط عمومی: خود را برای انقلاب دانش و علم آماده کنید
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان محیط زیست، عیسی کلانتری با اشاره به اینکه اولویتش در روابط عمومی و در سازمان، کار تبلیغاتی نیست، گفت: روابط عمومی ها باید سردمدار آموزش محیط زیست با بهره مندی از ابزارها و شگردهای رسانه ای باشند وهدف سازمان حفظ محیط زیست نیز همین است. ما درسازمان به دنبال کار تبلیغاتی و بخصوص انواع ناصحیح و غیر واقعی آن نیستیم.
وی با اشاره به عمق فاجعه های زیست محیطی در کره زمین گفت: هشت میلیون تن پلاستیک وارد اقیانوس ها می شود و بزودی صید پلاستیک بیش از صید ماهی خواهد بود. معادل یک سوم نفت، انرژی فسیلی سوزانده می شود و کره زمین دیگر طاقت این حجم را ندارد. نتیجه این استفاده نامناسب خشک تر شدن مناطق خشک و نابسامانی های اقلیمی است که تغییرات ژنتیکی پس از آن ممکن است نسل بشر را ازبین برد. خیلی ها نگران تولیدات تراریخته هستند اما به فکر مشکلاتی که از طریق تغییر زیست بوم ایجاد می شود، نیستند.
موضوع محیط زیست، آموزش همگانی است
کلانتری با بیان این موضوع ادامه داد: مردم باید بدانند پیامد رفتارهای شان با محیط زیست چیست. برای مثال، مس سرچشمه سالهاست که ترکیبات سولفوری تولید می کند و تا کیلومترها دورتر، دام ها جنین مرده به دنیا می آورند.
وی افزود: محیط زیست اولین وظیفه اش افزایش آگاهی های عموم مردم برای حفظ محیط زیست است. باید اطلاعات صحیح زیست محیطی و رفتارهای غیر زیست محیطی نهادها و سازمان های حکومتی و دولتی را به آنها یادآوری کنند. ما درسازمان وظیفه داریم از حقوق نسل های بعد این سرزمین دفاع کنیم. متاسفانه، نسل حاضر هیچ حق و حقوقی برای آیندگان قائل نیست.
کلانتری گفت: فعالیت بخش روابط عمومی در بعد آموزشی، به مراتب مهم تر از اطلاع رسانی فعالیت حوزه های دیگر است. مهم ترین وظیفه ای که از شما انتظار دارم این است که آگاهی های مردم را برای حفظ محیط زیست شان توسعه دهید. بخشی از محیط زیست چیزی است که آب و خاک و منابع است، اما امروز محیط زیست انسانی بیشتر تهدید و تخریب می شود. آگاهی های مردم را به هر وسیله ممکن افزایش دهید. البته فرهنگ حفظ محیط زیست هم داریم و فرهنگ مطلوب وآموزش هم در برخی نقاط کشور، مثل شهر بیرجند دیده می شود، که شهری پاکیزه و بدون زباله است. البته جاهایی هم داریم که اصول زیست محیطی را رعایت نمی کنند و چون به تخریب محیط زیست عادت کرده اند، دقت نمی کنند.روابط عمومی ها باید در این موارد ورود کنند و کار آگاه سازی، اطلاع رسانی و آموزشی انجام دهند.
وی تصریح کرد:اصل اول باید افزایش آگاهی های عمومی باشد، اگر در این حوزه موفق نباشیم، موفقیت های دیگر تاثیری در محیط زیست نخواهد داشت.
معاون رییس جمهور، در ادامه صحبت هایش بزرگ ترین مصیبت کشور را "بی آبی" دانست و گفت: موضوعات اقتصادی قابل حل است اما آنچه که حل نمی شود، تخریب و آلودگی هایی است که عادت شده است. گیاه و حیات وحش و جنگل ها به خاطر بی آبی از بین می رود. در ۶۰۰ نقطه زاگرس، جنگل ها در حال سوختن است و اینکه محیط بان و جنگل بان برود، آتش را خاموش کند که ممکن نیست . شاهد بودید که ساختمان پلاسکو در مرکز تهران سوخت و با این همه امکانات در تهران و کشور نتوانستیم برای آن کاری بکنیم. چگونه انتظار داریم که محیط بانان در ارتفاعات و بدون دسترسی به جاده و امکانات، آتش را خاموش کنند؟ در واقع، ما هیچ کاری نمی توانیم بکنیم. هورالعظیم همچنان می سوزد و ما برای اینکه آرامش روانی ایجاد کنیم، بالگرد برای خاموش کردن آتش فرستادیم اما دلایل اصلی ماندگار است و کسی به آنها توجه نمی کند.
وی ادامه داد: آب را از محیط زیست گرفته ایم . وقتی همه مراتع را شخم زدیم و گندم کاشتیم زمین را آماده فرسایش کردیم و باد و باران، خاک را از بین برد. دامی که برای خودکفایی گوشت پرورش دادیم و به مراتع فرستادیم، پوشش گیاهی را نابود کرد. جنگل های زاگرس ۴۰ سال است که ضعیف شدند و فرسودگی باعث شده حتی میکروارگانیسم هایی که جنگل با آنها همزیست بوده، اکنون باعث بیماری درختان و خشکی شده که زمینه آتش سوزی را فراهم می کند.
کلانتری گفت: متاسفانه افتخار می کنیم که ازعمق ۵۰۰ متری زمین آب برداشت می کنیم، اما این یعنی زمین را می کُشیم. آبهای فسیلی میلیون ها ساله را تمام کردیم، این تولید و توسعه نیست. اینها محیط زیست را از بین می برند. وقتی آموزش عمومی به مردم داده نمی شود، مردم فکر می کنند کار محیط زیست، فقط محیط بانی است.
وی ادامه داد: خبررسانی باید همراه با آگاه سازی و آموزش باشد. اگر فرد یا مجموعه ای در سازمان، زحمت می کشد و کاری می کند، اطلاع رسانی شود اما این اصل کار روابط عمومی نیست. اصل کار، افزایش اطلاعات عمومی مردم در حوزه محیط زیست است. این کار را در حفظ چند جانور خلاصه نکنید، البته اینها نمادهای محیط زیست هستند، اما محیط زیست، فقط اینها نیست. فراموش نکنید مردم اگر حافظ محیط زیست نباشند، سازمان به تنهایی نمی تواند کاری کند. چه خود ما، در کلّ سازمان، چه شما روابط عمومی ها و چه آحاد مردم، اگر حافظ محیط زیست نباشیم چند سال آینده در این سرزمین چیزی برای نسل بعد نیست. ما همین امروز منابع آب متولدان بیست سال دیگر را مصرف کرده ایم. منابع خاک و آب را از بین برده ایم.
به اسم حمایت از تولید ملی، از صنایع تخریب گر محیط زیست، حمایت نشود
وی با اشاره به صنعت خودروسازی داخلی، به عنوان صنعت آسیب زا و تخریب گر محیط زیست افزود: تولید ملی ارزش است، اما اگر ده برابر منفعتش ایجاد آسیب کند، دیگر ارزش نیست. در نتیجه، هزینه واقعی تولید، بسیار بالاتر از هزینه ای است که برای مملکت ایجاد می کند. اینکه به خاطر خودروهای پر مصرف و غیر استاندارد، هوا و محیط زیست را آلوده کنیم یا برای تولید گوشت، خاک و مرتع را از بین ببریم، ارزش نیست و ضد ارزش است و این موضوع باید برای مردم طرح و شفاف سازی شود.
کلانتری در پایان خطاب به مدیران و کارشناسان روابط عمومی استان ها و ستاد سازمان حفاظت محیط زیست گفت: در حال حاضر، دانش بشر هر شش ماه دوبرابر می شود و تا چندی دیگر هر دو هفته یک بار، چند برابر می شود؛ شما باید خود را برای این انقلاب افزایش علم آماده کنید.
دکترکلانتری همچنین درجمع مدیران و کارشناسان روابط عمومی استانی محیط زیست گفت: اولین وظیفه روابط عمومی های سازمان این است که باید اطلاعات صحیح زیست محیطی و پیامدهای رفتارهای غلط بامحیط زیست را به مدیران و مسوولان گوشزد کنند. بعد آموزشی وظایف روابط عمومی به مراتب مهمتر از بُعد تبلیغاتی است.
وی تاکید کرد ارتقای آگاهی های عموم مردم برای حفظ محیط زیست اصلی ترین وظیفه سازمان حفاظت محیط زیست و روابط عمومی ها است.
نظرات