وضع عوارض جدید برای احداث و توسعه خطوط قطار شهری مشهد / سازمان ...
شورای اسلامی شهر مشهد در سی و پنجمین جلسه علنی خود به لایحه شهرداری مبنی بر وضع عوارض جدید جهت احداث و توسعه خطوط قطار شهری رای مثبت داد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهرداری مشهد، سی و پنجمین جلسه علنی شورای پنجم با سخنان حمید رضا موحدیزاده، نایب رئیس شورای شهر و رئیس این جلسه علنی آغاز شد.
وی با اشاره به در پیش بودن روزهای تاسوعا و عاشورا، تصریح کرد: زار ماندگاری قیام عاشورا، در کلام خود امام حسین(ع) آمده است. اما فرمودهاند: « آنچه انجام شد نه به طمع قدرت بود بلکه بخاطر این بود که نشانههای دین خدا نشان داده شود و در شهرهای روی زمین اصلاح آشکار شود و امر به معروف و نهی از منکر پیشه شود باشد بندگان خدا آسایش داشته و به پرستش خدا بپردازند.
موحدیزاده گفت: مهمترین معروف مورد نظر امام، عدالت و بزرگترین منکر، مباره با فساد دستگاه اموی و یزید بود. نباید این موضع را به سطوح کوچک مدنظر خودمان تقلیل دهیم.
وی ادامه داد: هفته دفاع مقدس را در پیش داریم. دلیل اینکه جنک تحمیلی و دفاع مقدس هنوز در کشور ما زنده مانده است با وجود اینکه مردم عراق این جنگ را فراموش کردهاند، تحمیلی بودن این جنگ بوده و اینکه ما به دفاع از سرزمین خود برخواستیم.
***همدیگر را تحمل کنیم
نایب رئیس شورای شهر مشهد اظهار داشت: در این جنگ برای اولین بار، ما یک متر از وطنمان را نگذاشتیم از کشور جدا شود و در قطعنامه هم عراق متجاوزگر اعلام شد. در جنگ ما همه اقشار شریک بودند و ما بر این باوریم که خون شهدای ما امتداد خون شهدای کربلا است.
موحدیزاده تاکید کرد: امروز نیز ضرورت جامعه ماست که همه همدیگر را تحمل کنیم. قانون اساسی ما قلب تپنده و باعث مشروعیت نظام است، پس هر کسی به این قانون دانسته و ندانسته خدشه وارد کند، خون شهدا را پایمال کرده است.
*** ۳۱شهریور ماه، روز جهانی بدون خودرو
وی عنوان کرد: این روزها به شوراها در نقاط مختلف کشور حمله میشود. این نظام بیش از ۲۲۰ هزار عضو در کشور دارد و اگر جایی کسی از اعضای این شوراها خطایی کرد نباید آن را به همه اعضای شوراها در کل کشور تعمیم دهیم. این شورا امروز دست ماست و فردا شاید جناحی دیگر عهده دار آن باشد، پس نباید به این بهانه، نهاد شوراها تضعیف شود.
این عضو شورا بیان کرد: ۲۲ سپتامبر مصادف با روز شنبه ۱ مهرماه، روز جهانی بدون خودرو است که باید کارشناسی شود که چرا مردم مشهد ترجیح میدهند با خودرو شخصی تردد نمایند تا با رفع مشکلات، میزان استفاده مردم از حمل و نقل عمومی را افزایش دهیم.
***وضع عوارض جدید برای احداث و توسعه قطار شهری
در ادامه شفق، شاعر مشهدی به شعر خوانی در مورد ماه محرم پرداخت. اولین دستور کار این جلسه علنی به بررسی نظریه کمیسیون برنامه و بودجه و کمیسیون حمل و نقل و ترافیک و کمیسیون حقوقی در خصوص لایحه شهرداری در زمینه تعیین عوارض احداث و توسعه خطوط قطار شهری اختصاص داشت.
محمد حسین ودیعی، نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه در این خصوص گفت: با توجه به ضوررت توسعه خطوط حمل و نقل ریلی به عنوان یکی از امور رفاه و آبادانی هر شهر و به عنوان حمل و نقل پاک و همچنین محدودیت منابع در این حوزه، نظریه کمیسیون ارائه شد.
***تکلیف شهرداری برای وصول ۵۰۰ میلیارد تومان درآمد پایدار در سال ۹۷
محمدرضا کلایی، معاون مالی و پشتیبانی شهرداری مشهد گفت: از سال ۱۳۸۵ یک تکلیف قانونی داشتیم و برخی از شهرها مانند تهران چند سالی است که این عوارض را اخذ می کند و در مشهد قصور شده است. در بودجه سال جاری شهرداری تکلیف شده ۵۰۰ میلیارد تومان از محل درآمدهای پایدار حاصل شود که این مسیر برای تحقق بودجه مورد نظر انتخاب شده است.
وی افزود: حدود ۲۹ میلیارد تومان در سال اول درآمد از این کد خواهیم داشت و در سالهای بعد سالی یک درصد به مبلغ این عوارض افزوده میشود. بر اساس قانون هم باید این عوارض از عوارض ساختمانی باید تامین و وصول گردد.
محمد حاجیان شهری، رئیس کمیسیون خدمات شهری نیز در این خصوص بیان داشت: عوارض ساختمانی سهل الوصول تر است در حالی که عوارض نوسازی شمولیت بیشتری دارد ولی وصول آن سخت تر است لذا شهرداری دریافت این عوارض از ساختمانی را ترجیح داده است.
کلیات این لایحه تصویب شد.
در ادامه محمد هادی مهدی نیا، رییس کمیسیون عمران و شهرسازی در دفاع از نظریه کمیسیون خود اظهار داشت: اختلاف بین نظر ما و کمیسیون برنامه و بودجه این است که ما پایه را افزایش دو درصدی را در نظر گرفتهایم و یک درصد افزایش سالیانه تا سقف ۵ درصد را نیز لحاظ کردهایم. تجربهای داریم از اینکه قرار بود جرایم کسیری پارکینگ صرفا برای ساخت پارکینگ استفاده شود و در حسابی جداگانه واریز گردد که هر ساله تذکراتی از سوی سازمان های نظارتی برای این موضوع داشته ایم. لذا پیشنهاد دادهایم برای این عوارض نیز حسابی جداگانه تعریف و موارد مصرف آن تعیین گردد.
***با درآمد حاصل از ۱۰ سال این عوارض جدید، تنها میتوان یک کیلومتر قطار شهری احداث کرد
در مقابل، احمد نوروزی، رئیس کمیسیون اقتصادی گفت: با پول ۱۰ سال این عوارض، می شود تنها یک کیلومتر قطار شهری با قیمت امروز اجرا کرد لذا کاهش ۳ درصد به دو درصد، مبلغ را بسیار کاهش میدهد و در اصل این رقم، رقم سنگینی برای سازندگان ساختمان نیست.
شهناز رمارم، عضو هیئت رئیسه شورای شهر هم تصریح کرد: من هم قبول دارم رقم حاصل از این عوارض در سال برای توسعه خطوط ریلی درون شهری مشهد بسیار ناچیز است اما ما در حال حرکت به سوی افزایش درآمدهای پایدار هستیم. عوارض آموزش و پرورش از تابستان امسال اجرایی شده است اگر این عوارض را هم اضافه کنیم، تبعات اجتماعی در پی خواهد داشت. با ۲ درصد، فرهنگسازی این عوارض را آغاز و در سالهای بعد افزایش میدهیم.
در ادامه پیشنهاد کمیسیون عمران و شهرسازی به عنوان کمیسیون فرعی جهت اخذ ۲ درصد در سال اول با رای موافق اعضا همراه بود.
***اخذ معادل ۲ درصد حقوق شهرداری بابت صدور مجوزهای ساختمانی از شهروندان برای احداث خطوط قطار شهری
در ماده واحده این مصوبه آمده است: در اجرای ماده ۹ قانون حمایت از سامانههای حمل و نقل ریلی شهری و بند ۱۶ ماده ۸۰ قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران، به شهرداری مشهد مقدس اجازه داده میشود به منظور تامین بخشی از هزینههای شبکه حمل و نقل ریلی شهری، از ابتدای سال ۱۳۹۸، در هنگام صدور کلیه مجوزهای ساختمانی، معادل ۲ درصد حقوق شهرداری بابت صدور مجوزهای مذکور را به عنوان عوارض ویژه احداث و بهرهبرداری خطوط قطار شهری دریافت نماید.
تبصره۱: این عوارض برای سال ۹۸ معادل دو درصد حقوق شهرداری بابت صدور مجوزهای ساختمانی بوده و سالانه افزایشی معادل یک درصد تا سقف ۵ درصد حقوق شهرداری بابت صدور مجوزهای ساختمانی خواهد بود.
تبصره ۲: شهرداری موظف است درآمدهای حاصل از اجرای این مصوبه را در قالب ردیف جداگانه در بودجه سالیانه شرکت قطار شهری منظور و بر حسن اجرای مصوبه و نحوه هزینه کرد این وجوه نظارت نماید.
تبصره ۳: شهرداری مشهد مقدس مکلف است
گزارش اجرای این مصوبه را هر ۶ ماه به کمیسیونهای مشترک عمران و شهرسازی، برنامه و بودجه و حمل و نقل و ترافیک ارسال نماید.
بتول گندمی، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه در مورد گزارشگیریها عنوان کرد: مصوبه امروز شورا، وضع یک عوارض جدید است که باید در آلبوم بودجه یک ردیف برای آن اختصاص داده شود که این بودجه نیز مانند سایر موارد، سه بار در سال گزارشگیری میشود.
مجبتی بهاروند، رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک در مورد تبصره ۳ کمیسیون خود گفت: پیشنهاد ما برای گزارشگیری از این جهت است که این بودجه و عوارض اخذ شده در سایر موارد بجز احداث قطار شهری هزینه نشود لذا پیشنهاد دادهایم گزارشگیری فصلی انجام شود.
پیشنهاد گزارشگیری ۳ ماهه کمیسیون حمل و نقل و ترافیک تصویب نشد. در ادامه پیشنهاد گزارشگیری ۶ ماهه کمیسیون عمران و شهرسازی به تصویب رسید.
***تصویب اساسنامه سازمان بازآفرینی فضاهای شهری
اعضا در دومین دستور کار به بررسی نظریه کمیسیون برنامه و بودجه و کمیسیون عمران و شهرسازی و همچنین کمیسیون اقتصادی و کمیسیون مشترک حقوقی و مناطق پیرامونی و کم برخوردار در زمینه اساسنامه سازمان بازآفرینی فضاهای شهری پرداختند.
محمد حسین ودیعی، نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه در این خصوص ابراز داشت: در ساختار جدید شهرداریها، سازمانی با عنوان بازآفرینی فضاهای شهری گنجانده شده است و بر اساس این الزام قانونی و اینکه راه اندازی آن جزو آرزوهای ما نیز میباشد، لذا لایحه شهرداری در این خصوص به شورا ارائه شد. تغییراتی در کمیسیون برنامه و بودجه در برخی از بندهای اساسنامه ایجاد شد.
در ادامه کلیات این نظریه تصویب شد و اعضا با راه اندازی سازمان موافقت نمودند.
***ادغام نیروها و بودجه مدیریتهای همسو برای راهاندازی سازمان بازآفرینی فضاهای شهری
بتول گندمی، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه با ارائه دو پیشنهاد برای ماده واحده، اظهار داشت: پیشنهاد دادیم از محل تلفیق منابع انسانی، مالی و فیزیکی مدیریتها و طرحهای موجود مانند میدان شهدا، آبکوه، عامل، و ...، و دیگر مدیریتهای اجرایی مرتبط با موضوع فعالیت سازمان، این سازمان ظرف مدت ۱۵ روز از زمان لازم الاجرا شدن مصوبه، تشکیل شود. همچنین بودجه این سازمان نیز تا دو ماه مشخص و از محل منابع مدیریتها و طرحهای اشاره شده تجمیع و تامین شود.
رضا خواجه نایینی، معاون شهردار نیز در این خصوص گفت: مراحل تصویب دو مرحله است و بعد از تصویب شورا، اگر فرمانداری تایید کند، راهاندازی سازمان مشکلی ندارد و نمیخواهد منتظر نظر وزارت کشور ماند. برای انتخاب رئیس نیز، همانند کلیه سازمانهای ماده ۵۴ و ۸۴، توسط شهردار مشهد خواهد بود.
احمد نوروزی، پیشنهاد داد انتخاب رییس سازمان را با پیشنهاد اعضای هیئت مدیره و رای آنها باشد و شهردار فرد انتخاب شده را به عنوان رئیس سازمان منصوب نماید. این پیشنهاد با رای موافق اعضا همراه شد.
هدی پیروی، مدیر کل تحول و نوسازی سازمانی شهرداری مشهد هم ابراز کرد: در ساختار مدیریتهای اجرایی، هیچ مصوبهای به ما ابلاغ نشده است و ما تنها برای سازمان بازآفرینی تعدادی پست از وزارت کشور گرفتهایم. در حال حاضر، هر طرح یک مدیر پروژه دارد و نیروها نیز نیروهای همان پروژه هستند.
***تشکیل سازمان بازآفرینی فضاهای شهری تا ۱۵ روز بعد از ابلاغ مصوبه
در نهایت کلیات و جزییات این دستور کار و اساسنامه این سازمان به تصویب رسید که در ماده واحده این مصوبه آمده است: به استناد ماده ۵۴ قانون شهرداری و در راستای اجرای ضوابط تشکیلاتی ابلاغی وزارت کشور به شماره ۱۹۲۷۴ مورخ ۱۳۹۴/۰۲/۲۰، بند ۳ ابلاغیه شماره ۴۴۰۰۰ مورخ ۱۳۹۶/۱۰/۰۹ وزارت کشور در خصوص نمودار سازمانی شهرداری مشهد مقدس و بخشنامه شماره ۲۷۳۶۵ مورخ ۱۳۹۵/۰۳/۰۹ وزارت کشور در خصوص الگوی اساسنامه سازمانهای وابسته به شهرداریهای مراکز استان؛ اساسنامه سازمان بازآفرینی فضاهای شهری شهرداری مشهد مقدس به شرح پیوست (مهر شده توسط شورای اسلامی شهر) تصویب شد.
تبصره ۱- شهرداری مشهد مقدس مکلف است، با توجه به ابلاغیه شماره ۴۴۰۰۰ مورخ ۰۹/۱۰/۱۳۹۶ وزارت کشور و اهمیت موضوع بازآفرینی فضاهای شهری، از محل تلفیق طرح های میدان شهدا، نوسازی بافت فرسوده آبکوه، خیابان عامل، انتقال پادگان ها، بافت های فرسوده، ارتفاعات جنوب، وکیل آباد، بزرگراه آزادی و سایر طرح های مرتبط، نسبت به تشکیل سازمان بازآفرینی فضاهای مشهد حداکثر ظرف مدت ۱۵ روز پس از لازم الاجرا شدن این مصوبه اقدام نماید. به موجب این تبصره، بند ۲ مصوبه ۶۰۰/۹۷/۵/ش مورخ ۲۱/۰۱/۱۳۹۷ شورای اسلامی شهر لغو می شود.
تبصره ۲- شهرداری مشهد مقدس مکلف است، حداکثر ظرف مدت ۲ ماه پس از تشکیل سازمان مزبور، نسبت به تهیه و تدوین بودجه مربوط اقدام و مراتب را جهت تصویب به شورای اسلامی مشهد ارائه نماید. به منظور تامین هزینه های جاری در این مدت، منابع مورد نیاز از محل سرجمع منابع بودجه مصوب شرکت ها و مدیریت های ذکر شده در تبصره یک خواهد بود.
احمد پورمفردی
نظرات