ارتباط با مردم و اعتمادسازی؛ مهمترین اولویتهای شهردار جدید مشهد / ...

رییس کمیسیون اقتصادی، سرمایهگذاری و مشارکتهای شورای شهر مشهد گفت: از نگاه من، ارتباط با مردم، اعتمادسازی و وفای به عهد، شفافیت، مشارکتگیری از مردم و برنامهریزی برای پرکردن اوقات فراغت زائران؛ مهمترین اولویتهای شهردار جدید مشهد است.
به گزارش پایگاه اطلاعرسانی شهرداری مشهد، احمد نوروزی که در چهارمین هفته از اجرای طرح «چهارشنبههای پاسخگویی» در مرکز ارتباطات مردمی «۱۳۷» شهرداری، پاسخگوی تماسهای مردمی شهروندان بود، پس از پاسخگویی به ۳۸ تماس شهروندان، در مورد مهمترین اولویتهای پیش روی شهردار جدید مشهد به خبرنگاران حاضر بیان کرد: شهر مشهد اولویتها و مشکلات و مسائل فراوانی دارد که شهردار جدید در ادامه کار مدیریت شهری، با آن مواجه است اما به نظر من مهمترین اولویت شهردار، ارتباط با مردم و استفاده از خرد جمعی میباشد.
وی افزود: یعنی اگر شهردار به گونهای رفتار کند که بتواند با جمعه شهری و نخبگان به صورتی اصولی ارتباط برقرار کرده و مشکلات و مسائل شهر را از زبان انها شنیده و همچنین ایدههای آنها را در مورد راهکارهای حل این مسائل و مشکلات شهری گرفته و بکار بندد، میتواند به بهترین نتیجه دست یابد.
اعتمادسازی و ارتباط با مردم، اولویتهایی مهم برای شهردار جدید
نوروزی اذعان کرد: بنده محمدرضا کلایی، شهردار جدید مشهد را شهرداری جوان اما با تجربه کاری بالا میدانم زیرا کار خود را از مرحله کارشناسی آغاز نموده و مراحل رشد را پله به پله طی کرده است، پس با مدد گرفتن از انرژی جوانی، تحصیلات عالیه مرتبط و تجربهای که دارد، موفقیت او با همراهی مجموعه مدیریت شهری و مردم، دست یافتنی است.
وی ادامه داد: موضوع بعدی که شهردار جدید باید به آن توجه داشته باشد، اعتمادسازی است. شهرداری مشهد باید مسائل و مشکلات میان این سازمان در ارتباط با مردم را یافته و برای حل آن، چارهاندیشی کند تا در جامعه ایجاد اعتماد نماید زیرا معتقدم ارزش سرمایه اعتماد عمومی، بیشتر از سرمایه مادی برای شهرداری است. اگر مردم به شهر و شهرداری اعتماد کنند، تاثیر زیادی در رونق بخشی در کارها، توسعه سرمایهگذاری و افزایش درآمدها خواهد داشت.
شهردار جدید، شفافیت و وفای به عهد نسبت به تعهدات گذشته داشته باشد
رییس کمیسیون اقتصادی، سرمایهگذاری و مشارکتهای شورای شهر مشهد اظهار داشت: یکی از موضوعاتی که به اعتمادسازی منجر میشود، پایبند بودن شهرداری به تعهداتی که در دورههای مختلف داشته است میباشد. از سال ۷۸ تاکنون، یعنی در حدود ۲۰ سال، منتخبین مردم در شوراهای شهر، شهردارانی را برای اداره مشهد برگزیدهاند که این شهرداران نیز در مواجهه با سرمایهگذاران و پیمانکاران، تعهداتی را پذیرفتهاند. حال باید این تعهداتی که هر کدام از آن شهرداران در حدود اختیارات خود پذیرفتهاند، برای شهردار جدید و ما در شورای پنجم محترم باشد و به آن عمل کنیم.
نوروزی با تاکید بر اینکه مردم باید شهرداری را به عنوان مجموعهای بشناسند که وفای به عهد میکند، افزود: اولویت سوم، شفافیت در شهرداری است. اگر شهرداری در حوزههای مختلفی که با مردم سر و کار دارد، شفافیت ایجاد نماید به طور مثال در حوزه پروانهها و تراکم ساختمانی در مناطق و معابر مختلف، این شفافیت ایجاد شود و همه شهروندان بدانند حقوقشان در این خصوص چیست و اطلاعات کافی را در این خصوص داشته باشند و نیازی نباشد شهروندان برای حقوقشان در این حوزه، حتما کارگزار استخدام کرده و یا در دام دلالان سودجو بیافتند، و ضوابط شهرسازی شفافسازی شود، پیامد این شفافسازی، از بین رفتن فساد و رانت خواهد بود.
لزوم مشارکتگیری همه جانبه از مردم در امور مدیریت شهری توسط شهردار جدید مشهد
وی با اشاره به اینکه در این خصوص اقدامات خوبی طی یک سال و نیم گذشته صورت گرفته است، تصریح کرد: نباید ضوابط و قواعد و مقررات از مردم پنهان بماند و اطلاعات شهرسازی، فقط در اختیار افراد معدودی باشد که آنها نیز برای در اختیار قرار دادن این اطلاعات، از مردم پول طلب کنند.
نوروزی خاطرنشان ساخت: شهردار جدید مشهد، در چهارمین گام، باید به فکر مشارکتگیری همه جانبه از مردم در امور مدیریت شهری باشد که مشارکت فکری بر مشارکت مالی ارجحتر است. این مشارکت عمومی میتواند بستر ساز شکوفایی مشهدالرضا(ع) باشد. اگر ما به فکر توسعه این شهر هستیم ابتدا باید مشارکت مردم را جلب نماییم زیرا بدون مشارمت مردم، توسعهای نیز رخ نخواهد داد، البته مشارکت مردم نیز در گرو رضایت آنها و اعتماد به مدیریت شهری است که این موارد از شعارهای انتخاباتی ما نیز بوده است.
برای پرکردن اوقات فراغت زائران برنامهریزی کنید
وی اذعان کرد: برند شهر مشهد، زیارت است و ما برای توسعه و رفع نیازهای این برند باید تلاش کنیم. امروز زائران زیادی به مشهد سفر میکنند که در کنار زیارت، وقتهای خالی زیادی دارند، ما برای اوقات فراغت زائران باید برنامهریزی کنیم تا ماندگاری زائران و مسافران، افزایش یابد زیرا یک روز افزایش ماندگاری، افزایش ۵۰ درصدی بازدهی اقتصادی گردشگران برای شهر است. در همین راستا، سرمایههای بزرگی چون فردوسی، امام محمد غزالی و ... در مشهد هستند که باید برای شناساندن آنها برنامهریزی شود.
وی گفت: بعد از ۲۲ سال، هنوز توصیه مقام معظم رهبری در مورد توس و فردوسی را به خوبی نتوانستهایم جامه عمل بپوشانیم که این مهم جای کار دارد و مدیریت شهری گامهای خوبی در این زمینه برداشته است.
احمد پورمفردی
نظرات