۲۰ مسیر جدید دوچرخهسواری در شیراز ایجاد میشود
محمدرضا طاهری / شهرراز/ ترافیک خیابان کلافهکننده شده است، اما در ساعات ظهر چنین ترافیکی عجیب است. با هدف بررسی از وضعیت مسیرهای دوچرخهسواری شهر شیراز با معاون حملونقل ترافیک شهرداری شیراز به گفتوگو نشستیم و جویای آخرین اقدامات سازمان حملونقل ترافیک شهرداری شیراز در این بخش شدیم. براساس آمارهای معاونت حملونقل و ترافیک شهرداری شیراز، در حال حاضر از مجموع ۱۳ مسیر دوچرخهسواری در سطح شهر، مجموعاً ۲۴ هزار و ۷۹۰ متر مسیر دوچرخه وجود دارد که با برنامهریزیهای انجامشده در این دوره از مدیریت شهری، ۲۰ مسیر جدید مجموعاً به متراژ ۲۱ هزار و ۳۹۰ متر به مسیر دوچرخهسواری در سطح شهر شیراز افزوده میشود. مسیرهایی که در محدوده شهرداریهای مناطق ۱، ۲، ۳ و ۸ و در محورهایی همچون خیابان زند، خیابان طالقانی، بلوار بعثت، بلوار سیبویه، خیابان انوری، خیابان خیام، خیابان قصردشت و... ایجاد خواهد شد. مشروح گفتوگوی شهرراز با مجتبی زوربخش معاون حملونقل و ترافیک شهرداری شیراز را در ادامه بخوانید.
- بهتازگی تفاهمنامهای میان شهر شیراز و فدراسیون ورزشهای همگانی منعقد شده است که در آن شیراز بهعنوان پایتخت دوچرخهسواری در جنوب کشور انتخاب شده است. کمی از جزییات این تفاهمنامه بگوید.
قرار گرفتن دوچرخه در کنار دیگر وسایل نقلیه از اقدامات و اهداف راهاندازی و پیگیری این اقدام بوده است که نباید فراموش کرد که طی ارزیابیهایی که در سطح مردم و شهر انجام دادیم بیشتر مردم از این سیستم حمایت میکنند بهطوریکه تقریباً همه شهروندان طرفدار سیستم قرار گرفتن دوچرخه در کنار وسایل نقلیه عمومی هستند. ازسویی در جهت نهادینه کردن فرهنگ دوچرخهسواری در سطح شهر شیراز نیاز است تا در مرحله نخست به سیستم دوچرخه با یک دید تفریحی نگاه کنیم، بهطوریکه در این راستا میتوانیم با ایجاد پیستهای دوچرخهسواری در نقاطی که قابلیت را دارد اقداماتی انجام دهیم که شاهد توسعه فرهنگ دوچرخهسواری در سطح شهر شیراز باشیم. طی یک تحقیقاتی که از پیستهای دوچرخهسواری در دیگر کشورهای دنیا و کشورهای پیشرفته داشتیم مقرر شد که پیستهای دوچرخهسواری باکیفیت و در سطح مناسب در شهر شیراز احداث کنیم. معاونت حملونقل ترافیک شهرداری شیراز همواره در تلاش است تا بتواند یک ارتباط معنادار میان نقاطی را که قابلیت تردد دوچرخه دارد با نقاط حملونقل ایجاد کند که با یک مثالی دراینباره متوجه میشویم که در نقاطی مانند پارک آزادی پیستهایی را در داخل آن تعریف کنیم که محوطه داخل آن در جهت استفاده شهروندان از دوچرخه برای تفریح و ورزش باشد؛ اما از سوی دیگر در تلاشیم تا یک پیست دوچرخهسواری را در اطراف این پارک طراحی و ایجاد کنیم تا در ادامه مردم و شهروندان بتوانند از با دوچرخه از این نقطه به نزدیکترین ایستگاه مترو بروند.
از سوی دیگر، ازآنجاکه سیستم دوچرخهسواری از مزایا و ویژگیهای زیادی برخوردار است بنابراین استفاده از دوچرخه علاوه بر اینکه به نشاط عمومی مردم و جامعه کمک میکند باعث میشود که از هدررفت سرمایههای ملی جلوگیری شود. بهطوریکه فرد دوچرخهسوار سلامت خود را افزایش میدهد و این امر سبب افزایش انرژی و روحیه عمومی میشو. همچنین د از مسائلی مانند هدررفت سوخت جلوگیری میکند و نباید فراموش کرد که عملیاتی شدن این مهم باعث میشود این در حالی است که دیگر مشکلاتی هم در بخش ترافیک مردم با آن دستوپنجه نرم میکنند کاهش پیدا میکند.
- با یک بررسی از وضعیت فرهنگ دوچرخهسواری در شهر شیراز متوجه میشویم که چند سالی ایستگاههای دوچرخهسواری در شیراز راهاندازی شده است که این ایستگاه دوچرخه را در یک زمان بهصورت کرایه در اختیار مردم و علاقهمندان قرار میدهند. استقبال مردم از این ایستگاهها را چگونه ارزیابی میکنید؟
- آیا تمهیدات ترافیکی بهصورت زیرساختی برای این طرح پیشبینی کردهاید؟
معاونت حملونقل و ترافیک شهرداری شیراز بر اساس نقطه نظراتی و عنایتی که شهردار و اعضا شورا محترم بر آن تاکید میورزند در تلاش است تا برنامهها و اهداف شهر را در مسیر انسانمحوری عملیاتی کنند چراکه نباید فراموش کرد که محوربودن انسان، ارتباط مستقیمی با پیادهسازی و طراحی مسیر دوچرخهسواری و حملونقل غیر موتوری در شهر شیراز دارد.
- اعتبار لازم برای اجرای این طرح از چه طریق محقق شده است؟
همچنین در جهت تحقق هوشمند سازی در حال طراحی یک اپلیکیشن هوشمندی هستیم که در این بخش دوچرخهها را به قفل الکترونیکی مجهز میکند و ارائه تقاضا برای دریافت و عرضه دوچرخه از دیگر اقدامات ارزشمندی است که این اپلیکیشن در اختیار دارد که با بررسی از وضعیت فعالیت این اپلیکیشن میبینیم که رصد کردن حرکات دوچرخهها و توزیع دوچرخه با در نظر گرفتن نیاز مردم و شهروندان از مهمترین برنامههای این اپلیکیشن است که این اپلیکیشن منحصربهفرد است بهگونهای که شیراز بهعنوان شهر پایلوت در ارائه این خدمات در کشور است.
لینک اصل خبر در سایت شهرداری شیراز
نظرات